آخرین عناوین

پنجشنبه 26 تير 1393-12:53 کد خبر:543

مدیرکل دامپزشکی مازندران خبر داد:

پاک بودن مازندران از بیماری تب کنگو

مدیرکل دامپزشکی مازندران گفت: امسال موردی از بیماری تب کریمه کنگو در مازندران گزارش نشده است.


به گزارش خزرخبر،مجید مختاری در گفت‌وگو با  فارس اظهار داشت: بیماری تب کریمه کنگو، یک بیماری ویروسی حاد تب‌دار و خونریزی دهنده است که از طریق گزش کنه، تماس مستقیم با خون، ترشحات و لاشه دام آلوده به انسان منتقل می‌شود.

وی بیان داشت: کنه‌های سخت از جنس هیالوما به عنوان ناقل این ویروس مطرح بوده و دوره کمون این بیماری در انسان بستگی به نحوه انتقال ویروس دارد و متعاقب گزش کنه‌ها دوره کمون یک تا سه تا 9 روز و متعاقب تماس با خون آلوده و یا بافت آلوده پنج تا 6 روز و در بیشترین حد تا 13 روز این بیماری بروز می‌کند.

مدیرکل دامپزشکی مازندران با اشاره به اینکه بیماری تب کریمه کنگو در دام‌ها هیچ گونه علامت مشخصی ندارد، گفت: این در جمعیت انسانی تهدیدی جدی برای بهداشت عمومی و سلامت انسان‌ها محسوب می‌شود.

مختاری تصریح کرد: بیماری تب خونریزی دهنده کنگو در انسان به طور ناگهانی و با علائمی مانند تب بالا، درد ناحیه پشت، درد مفاصل، درد معده، استفراغ، قرمزی چشم‌ها و صورت و گلو و نقاط خونریزی در سقف دهان آغاز می‌شود.

وی با بیان اینکه تب کریمه کنگو، بیماری شغلی به شمار می‌رود، افزود: افرادی از جمله کارگران شاغل در دامداری‌ها، کشتارگاه‌ها، قصابان و تمامی افرادی که به نوعی با دام‌ها در تماس هستند در معرض خطر هستند.

مدیرکل دامپزشکی مازندران یادآور شد: بیماری تب کریمه کنگو در فصول گرم سال یعنی از میانه بهار تا اواسط پاییز که بیشترین احتمال حضور کنه‌های ناقل در طبیعت وجود دارد، شیوع بیشتری دارد.

مختاری اظهار داشت: تماس مستقیم با دام آلوده و ترشحات آن، تماس مستقیم با انسان آلوده و ترشحات آن، تماس با کنه‌های گزنده ناقل ویروس بیماری، تماس با فرآورده‌های خام حاصل از دام آلوده با تاکید بر گوشت قرمز، از عمده راه‌های انتقال بیماری به انسان است.

وی با تاکید بر اینکه ذبح دام باید در کشتارگاه‌های صنعتی صورت گیرد، گفت: استفاده از وسایل حفاظت فردی در مواقع ذبح دام ضروری است.

مدیرکل دامپزشکی از شهروندان خواستار شد در صورت مشاهده این بیماری به مراکز دامپزشکی اطلاع دهند.

مختاری خاطرنشان کرد: امسال موردی از بیماری تب کریمه کنگو در مازندران گزارش نشده است.

 

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :