آخرین عناوین

يکشنبه 16 ارديبهشت 1397-16:30 کد خبر:55631

رییس اداره جهاد کشاورزی بابل اعلام کرد:

ممنوعیت کشت دوم برنج با آب چاه در بابل

رییس اداره جهاد کشاورزی بابل اعلام کرد، با توجه به کاهش سطح آب های زیرزمینی، کشت دوم برنج با استفاده از آب چاه ممنوع است و با متخلفان برخورد قضایی خواهد شد.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از ایرنا، احمد طاهری از کشاورزان شهرستان بابل خواست تا امسال به هیچ وجه برای کشت دوم برنج با استفاده از آب زیرزمینی سرمایه گذاری نکنند و چنان چه قادر به تامین آب مورد نیاز خود از رودخانه و دیگر منابع هستند ، کشت دوم را انجام دهند.

وی گفت: در کشت اول برنج در سال جاری 16 هزار هکتار از اراضی شالیزاری این شهرستان در معرض تنش آبی قرار دارد و بیشتر این اراضی در بخش لاله آباد و بخش مرکزی واقع هستند.

طاهری افزود: این اراضی از آبریز سد هراز آبیاری می شوند که با افتتاح سد هراز این مشکل به صورت اساسی رفع می شود.

وی گفت: برای جلوگیری از هدر رفت آب ، جهاد کشاورزی آمادگی دارد انتقال آب با لوله را به شالیزارهایی که به لحاظ فنی دارای شرایط مناسب باشند ، به صورت رایگان انجام دهد تا از تبخیرآب و نفوذ آن در زمین جلوگیری شود.

رییس جهاد کشاورزی بابل با اعلام این که این مجموعه برای اجرای طرح انتقال آب با لوله به شالیزارها اعتبارات لازم را دارد و هیچ محدودیتی هم برای انجام آن ندارد ، افزود : اگر در یک آیش همه کشاورزان راضی باشند جهاد کشاورزی به صورت رایگان یکپارچه سازی زمین های شالیزاری را برای کشاورزان انجام می دهد که این طرح نه تنها صرفه جویی آب را به همراه دارد بلکه هزینه تولید را هم کاهش می دهد.

وی بیان داشت : در حال حاضر پنج هزار هکتار از اراضی شالیزاری بابل یکپارچه سازی شده است و 2 هزار هکتار دیگر مطالعه و نقشه برداری آن برای اجرایی شدن در حال انجام است.

او افزود : کشاورزان حتما صرفه جویی آب را در سال زراعی جدید جدی بگیرند و با نایلون کشی ، لایروبی نهرها از هدر رفت آب جلوگیری کنند.

شهرستان بابل با 46 هزار هکتار ، بیشترین وسعت اراضی شالیزاری مازندران را در اختیار دارد.

بر اساس آمارهای رسمی ، بیش از 25 هزار حلقه چاه کشاورزی در این شهرستان وجود دارد.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :