آخرین عناوین

يکشنبه 2 فروردين 1394-13:22 کد خبر:5795

خبرگزاری مهر گزارش می دهد:

مینیاتوری از هزار اقلیم ایران / از چشمه ها تا تنها باغ غیرکویری

مینیاتوری از هزار اقلیم ایران در مازندران نقش بسته است و می توان در آن جنگل های بکر رویایی، تالاب های زیبا و تنها باغ غیرکویری ایرانی را به نظارت نشست.


به گزارش خزرخبر و به نقل از مهر، استان مازندران با داشتن جاذبه های گردشگری و طبیعی فراوان  آداب و رسوم بکر نوروز  میزبان میلیون ها گردشگر است که از مینیاتور چهار فصل ایران دیدن می کنند.

وجود ۳۸۰ کیلومتر نوار ساحلی، جنگل های بکر و رویایی خزری، کوهستانها و دهکده های ییلاقی، آبشارهای زیبا و چشم نواز، استان را به بهشتی برای طبیعت گردی و نوروز گردی مبدل کرده است.

در آستانه فصل بهار، اقدامات اولیه برای میزبانی مسافران بهاری در استان مازندران انجام شده، ستاد تسهیلات سفرهای نوروزی فعال شد و کمیته های مختلف برای استقبال از مسافران بهاری شکل گرفته است.

استان مازندران علاوه بر استقرار در جوار بزرگترین دریاچه جهان (دریای خزر)، دریاچه های متعدد کوچک و بزرگی نیز در نواحی جلگه ای و ارتفاعات دارد که به نحوی مورد استفاده علاقمندان به طبیعت قرار می گیرد و برخی از جاذبه های استان عبارتند.

دریاچه ولشت                                   

اين درياچه در جنوب باختری چالوس و شمال خاوری منطقه كلاردشت در ميان دره ای عميق قرار گرفته است، وسعت آن حدود ۱۵ هكتار و عمق متوسط آن ۲۰ متر است، آب اين درياچه شيرين و حجم آن حدود سه ميليون متر مكعب برآورده شده است که به همين علت مأمن پرندگان مهاجر، ماهی و ساير آبزيان می باشد. دسترسی به درياچه از طريق مرزن آباد و سمت باختری جاده چالوس امكان پذير است.

دریاچه خضرنبی نوشهر

اين درياچه در شمال شهرستان نوشهر و در ميان جنگل قرار گرفته و بنا به اعتقاد بوميان دارای تقدس مذهبی است، وسعت آن كم تر از نيم هكتار، عمق آن حدود ۵ متر و آب آن شيرين است. از آن جايی كه اين درياچه از عوامل تخريب انسانی دور مانده و در محدوده حفاظت شده البرز مركزی قرار گرفته است، جايگاه انواع پرندگان و انواع جانوران وحشی اين ناحيه شده است.

دریاچه گل پل قائم شهر

اين درياچه در جنوب خاوری شهرستان قائم شهر بعد از روستای برنجستانك و سد خاكی زمزم، در ميان جنگل قرار گرفته و دارای دو حوضچه مجزا است، وسعت آن حدود ۵/۲ هكتار با عمق بين ۱ تا ۵ متراست كه به علت شيرينی آب، به زيستگاه ماهيان و پرندگان آبزی تبديل شده است. اين درياچه چشم اندازهای جنگلی زيبايی دارد و محوطه اطراق مناسبی نيز در اطراف آن تعبيه شده است.

دریاچه ساهون

این دریاچه در دامنه های جنوب غربی قله دماوند، نزدیک روستای نوا قرار گرفته است. این دریاچه قدیمی و مرداب کنونیف محوطه ای مخصوص اطراق و اقامت موقت دارد.
دریاچه استخر پشت نکا

اين درياچه در جوار روستای استخر پشت، ميان دره رودخانه زارم، به صورت گودالی بزرگ و دايره ای شكل قرار گرفته كه پيرامون آن پوشيده از مزارع برنج و نيزار است. وسعت حوضچه مركزی آن بيش از نيم هكتار و حواشی آن در حدود ۶ هكتار است. اطراف اين درياچه محوطه ای برای اطراق و استقرار وجود دارد که فاقد امكانات خدماتی است. دسترسی به آن از مسير يك جاده جنگلی بسيار زيبا از شهر نكا صورت می گيرد.

دریاچه شورمست

اين درياچه در جنوب باختری پل سفيد، به فاصله پنج كيلومتر از جاده فيروزكوه در ارتفاعات بيشه ای دامنه البرز مركزی قرار گرفته است. اين درياچه دارای پنج متر عمق و بيش از يك هكتار وسعت دارد و آب آن نيز مناسب می باشد.
دریاچه عباس آباد

این دریاچه در ارتفاع ۴۰۰ متری از سطح دریا در جنوب شرقی بهشهر میان جنگل قرار گرفته است وبه دلیل ساخت و سازهایی که شاه عباس در اطراف آن انجام دادف به نام عباس آباد معروف گشته است.

عباس آباد بهشهر مهمترین باغ غیر كویری ایران

مجموعه تاریخی عباس آباد بهشهر كه به دستور شاه عباس اول صفوى در سال‌ ۱۰۲۰ و ۱۰۲۱ قمری ساخته و در حال حاضر مهم‌ ترین باغ غیر کویرى ایران محسوب مى‌شود، شامل دریاچه، كاخ، برج و حمام و... است كه دریاچه عباس آباد با دارا بودن عمارتی در وسط خود از زیبایی بی نظیری برخوردار است.

وسعت دریاچه عباس آباد بهشهر بالغ بر ۱۰ هکتار بوده که در مرکز آن عمارتی به ارتفاع ۱۸ متر قرار گرفته و در فصل آبگیری دریاچه به زیر آب می رود. گهگاه فقط سقف آن از آب بیرون می آید، اما در فصول کم آبی تمام عمارت از آب بیرون و نمایان است، اما شگفت انگیز آن است که این ساختمان با اینکه بیش از نیمی از سال را در زیر آب به سر می برد اما پس از سالهای متمادی همچنان پابرجا و استوار است.

نطقه تاریخی عباس آباد بهشهراز مکانهای دیدنی استان مازندران به شمار می آید و عمارت وسط آب در دریاچه عباس آباد این بنا که با مصالح آجر و ساروج در میانه آب واقع شده در اصل پایه ای برای کاخی بوده که اکنون اثری از آن موجود نیست.

در کنار دریاچه عباس آباد بهشهر، باغ بزرگ ۱۴۰ هکتاری عباس آباد با دارا بودن امکانات تفریحی همچون رستوران، چایخانه، نمازخانه، بازدید و اقامت از این دریاچه را راحت تر می کند.

مكانیزم آبیاری كه در دوره صفویه در این منطقه ایجاد شده، بسیار بی‌نظیر است و یكی از شاخصه‌های ثبت این باغ در فهرست جهانی همین مكانیزم منحصربه‌فرد موجود در باغ در رابطه با چرخش آب است.

حجم آب استخر در فصول مختلف سال تغییر مى‌کند تا حدى که در برخى از فصول، عمارت داخل استخر کاملاً به زیر آب فرو رفته و در برخى زمان‌ها و در حالت کم آبى که عموماً فصل تابستان است کاملاً هویدا مى‌شود. با این حال و در کمال شگفتى با وجود این همه تغییرات که به‌صورت متوالى تکرار مى‌شود این بنا همچنان به طور مستحکم پا بر جا مانده تا حیرت بازدید کنندگان را برانگیزد.

دو برج آجری نیز در قسمت جنوب غربی باغ تاریخی عباس آباد به فاصله ۱۶۹ متری از آن به سمت محوطه گلباغ؛ ایستگاه توزیع آب، با قطر ۷ متر و با ارتفاع ۱۴ متر و همچنین به فاصله تقریبی ۱۸۶ متری از یکدیگر احداث شده اند.

به گزارش مهر، مازندران سرشار از زیبایی ها و جاذبه های بکری است که ایام نوروز فرصتی است تا بتوان بخشی از نگاره های بی بدیل را در آن به نظاره نشست.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :