آخرین عناوین

پنجشنبه 6 فروردين 1394-20:36 کد خبر:5894

خبرگزاری مهر گزارش می دهد:

بوم‌گردی در روستاهای مازندران/ روستاییان میزبان طبیعت‌گردان

 عطر نان محلی، آوای چلچله ها، شکوفه های بهاری، نوای آبشارها و چشمه ساران همه و همه دست به دست هم می دهد تا روستاهای مازندران به بهشتی برای بوم‌گردی تبدیل شود.


به گزارش خزرخبر و به نقل از مهر، مازندران بیش از سه هزار روستایی ییلاقی و جلگه ای دارد که این مناطق جاذبه های خاصی برای طبیعت گردی دارند.

اقامت بیش از ۴۰۰ هزار مسافر تا روز پنجم فروردین نشان از ظرفیت بالای روستاهای مازندران در طبیعت گردی است، ظرفیتهایی که باید با اجرای طرح های مناسب، باالفعل و شکوفا شوند.

سفر در نوروز به مازندران در فصل بیداری طبیعت، دیدنی و غیر قابل توصیف است. در هوای آفتابی همه چیز می درخشد از جوانه های تازه درختان تا شکوفه ها و گلهای رنگارنگ آن و در آسمان بارانی نرم، قدم زدن در زیر باران و استشمام بوی خاک و حتی قدم زدن در ساحل، تماشای قطرات باران هنگام باریدن تند و شنیدن صدای باران در زیر سقفهای شیروانی تجربه قشنگی است.

امسال به علاقه مندان طبیعت گرد این مژده داده می شود که می توانند از اقامتگاههای طبیعت گردی استان نیز استفاده کنند.  در این اقامتگاهها علاوه بر اسکان، از غذاهای محلی همان منطقه از شما پذیرایی می شود. زمان پختن نان محلی یا دوشیدن شیر محلی می توانید حضور داشته باشید و در صورت تمایل خودتان تجربه کنید. گشت در مسیرهای طبیعت گردی در اطراف منطقه یکی از تجربیات جالب در نوروز امسال خواهد بود.

ایجاد اقامتگاههای بوم‌گردی در مازندران

به خاطر نو بودن این فعالیت در مازندران، تعداد اقامتگاه بوم‌گردی محدود بوده و تنها در چند روستا این امکان فراهم شده است.

در مازندران فرصتهای متنوعی از لحاظ اقامت وجود دارد، مراکز اقامتی با قیمتهای متفاوت مانند هتل، هتل آپارتمان، متل، مهمانپذیر، ویلاها و خانه های استیجاری، خانه مسافر و علاوه بر همه اینها خانه هایی که تابلو بدستان در ورودی شهرها به شما پیشنهاد می دهند.  

روستاهای سراسر مازندران از ارتفاعات تا دشت ها گسترده اند و فاصله شان با شهرها معمولاً اندک است، علاوه بر سبزی و خرمی و چشم اندازهای بدیع یخچالی، چمنزار و جنگل های مرتفع جلگه ای که از آن ها مجموعه زینتی و طبیعی کم نظیری در ایران ساخته، دارای کلکسیونی گران قیمت و غنی از فرهنگ بومی است که هر روز از ۳۶۵ روز سال، در هر منطقه و روستایی، می توان سراغ آیین و سنتی را گرفت.

میان روستایی و شهری مازندرانی، در خصلت های نرم خویی و غریب نوازی فرقی نیست و سکونت اقوام گوناگون ایرانی در این دیار سبز و حضور میلیون ها گردشگر طی سال در استان، موید این ادعاست.

نوروز امسال روستاییان مهربان مازندران، به رقابت با هتل های مدرن آمده اند و قرار گذاشته اند با نان محلی، پیاله های عسل، ماست و سرشیر و کره و مربا و... پذیرای گردشگران باشند،  سفره های رنگینشان را پهن کنند و نگران طعم و مزه ای نباشند؛ که بی تردید «بادمجان قلیه»، «انار دون خورشت»، «آش ترش»، «آش دوغ»، «نازخاتون»، «هلی غورو» خوشمزه است.

آنها «چادر شب»، «چوخا»، «شولا»، «کوشیر»، «جاجیم»، جوراب و کلاه پشمی، شمد و سبدهای چوبی، زنبیل های حصیری، نمد، کوزه، ظروف سفالی، لاکی را آماده کرده اند تا انتخاب کنید و تردید نکنید.

عباسی که اولین اقامتگاه بوم‌گردی مازندران را در هزار جریب بهشهر در سال ۱۳۸۸ ایجاد کرده است، می گوید: برای دعوت مردم به آرامش و آشتی آنها با طبیعت دست به این اقدام زدیم و در این راه  بیان اینکه می شود در طبیعت زندگی کرد، و توازن آن را برهم نزد ونهال کاشت، را دنبال می کردیم.

این فعال حوزه گردشگری ادامه می دهد: آشنایی مردم با آداب، رسوم و سنت گذشته  را در این مجموعه دنبال می کردیم، به همین دلیل اقدام به راه اندازی اتاق های جاجیم، آسیاب، شالی کوبی، نانوایی و حمام خزانه ایی کردیم.

مدیر مجموعه سنتی هزار جریب با اشاره به اینکه آشنایی مردم با سفری آسان در دل طبیعت از دیگر اهداف ایجاد مجموعه بوم‌گردی در هزار جریب است، خاطر نشان می کند: جمع آوری درختان میوه های جنگلی در مجموعه و ایجاد باغ فلوئور را پیگیری کردیم که خوشبختانه موفق بودیم.

عباسی با تاکید بر آنکه مسئولان می توانند مردم را به سمت استفاده از مجموعه های سنتی سوق دهند، ادامه می دهد: ما ظرفیت پذیرایی از ۵۰ نفر را داریم و بعد از معرفی، ظرفیت مجموعه برای پذیرایی از مهمانان کافی نیست. به همین دلیل جهت پذیرایی بیشتر از گردشکران،  خانه های روستایی منطقه مورد استفاده قرار می گیرد. صبحانه و اغلب مواد جهت تهیه غذا از روستا تهیه می شود که موجب پویایی اقتصاد روستایی شده است.

عباسی می گوید: از زمانی که فعالیت خود را آغاز کردم برای من مهم جذب مسافر و گردشگر توسط مجموعه نبوده است بلکه معتقدم هدف باید حضور گردشگر در مازندران و منطقه باشد تا اقتصاد مازندران رشد کند.

واحدی مدیر یکی دیگر از اقامتگاههای بومی بخش هزار جریب به خبرنگار مهر می گوید: مهم ترین هدف از راه اندازی خانه های روستایی در این بخش توجه به گردشگری مسئولانه بود و اقامتگاه های بوم‌گردی که راه اندازی کردم با هدف حفظ محیط زیست شکل گرفته است.

وی با اشاره به اینکه استقبال بی نظیری از خانه های روستایی هزار جریب صورت پذیرفت، می افزاید: حرکت در این راستا سبب شده است تا مستقیما با جامعه روستایی در ارتباط باشیم واستقبال خوبی ازمجموعه های سنتی بخش هزار جریب شکل بگیرد تا جایی که کارکنان مجموعه از اقشار روستایی منطقه هستند.

این بانوی فعال گردشگری می گوید: با توجه به اینکه رشته تحصیلی ام گردشگری است و فعالیت هایی در زمینه سازمان های مردم نهاد وصنایع دستی داشتم به این حوزه ورود پیدا کردم.

واحدی که سه واحد سنتی فاقد هرگونه تکنولوژی روز در روستای بخش هزار جریب دارد، ادامه می دهد: یک واحد نوساز هم برای افرادی که می خواهند در روستا ولی با بافت مدرن شهری زندگی کنند، در حال همکاری با مجموعه است.

وی بیان اینکه  در گردشگری مسئولانه ظرفیت محدود است، می گوید: حداقل ظرفیت مجموعه خانه های روستایی بخش هزار جریب تحت پوشش من ۵ نفر و حداکثر ۲۰ نفر است اما با همکاری مردم روستا ۳۰ نفر هم به این بخش ورود پیدا کردند. همچنین برای آشنایی گردشگران با پوشش گیاهی منطقه دوره هایی را برگزار کردیم.

به گفته وی در مناطق کویری بنا بر آموزش هایی که صورت می گیرد آشنایی جوانان با بافت ها و معماری قدیمی مطلوب است اما در مازندران اینطور نبوده که خوشبختانه در حال حاضر به این سمت پیش رفتیم.

واحدی توریسم کشاورزی و توریسم کار را از شاخه های توریسم روستایی عنوان می کند و می گوید: در دنیا توجه خاصی به توریسم روستایی با توجه به پتانسیل های موجود در این بخش صورت می گیرد.

وی با بیان اینکه برنامه های متنوعی برای سال ۱۳۹۴ در نظر گرفته است، می افزاید: من برای هر فصل، برنامه برگزاری یک جشنواره دارم که برای فصل بهار جشنواره برنج تحت عنوان "جشنواره شالی" برگزار می شود . تاکنون جشنواره های گل انار، دوشاب پزان و برداشت آلو  توسط این مجموعه اجرا شده است.

واحدی ادامه می دهد: در بوم‌گردی نباید در ساختار طبیعت تغییری ایجاد کرد، خوشبختانه راه اندازی مجموعه ما آتشی بر خرمن شد و سبب شد در دیگر مناطق استان نظیر رامسر چند نفر این کار را انجام دهند. البته باید در نظر داشت عده ایی هم با فرصت طلبی، اماکن خود را اقامتگاه بوم‌گردی جا می زنند، در حالی که شرایط لازم را ندارند.

استان مازندران دو هزار ۹۴۶ روستا دارد که از این تعداد یک هزار و ۹۰۰ روستا دارای دهیاری هستند که هر یک از این روستاها ظرفیت پذیرش مهمانان و گردشگران نوروزی را در واحدهای روستایی دارند.

استقبال مسافران برای اقامت در روستاها

دلاور بزرگ نیا مدیرکل میراث فرهنگی مازندران در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به حجم ورود مسافران به استان گفت: سال گذشته گردشگران از مناطق روستایی استقبال خوبی کرده اند و این امرسبب شد تا توجه به بوم‌گردی روستایی را مدنظر قرار دهیم.

مدیرکل میراث فرهنگی مازندران با بیان اینکه کمیته دهیاریها را به ستاد سفرهای استان اضافه کردیم گفت: امسال تاکنون بیش از ۴۰۰ هزار مسافر در روستاهای استان اسکان یافته اند.

وی با تاکید بر لزوم برنامه ریزی برای توسعه بوم‌گردی روستایی در استان یادآور شد: روستاهای استان جاذبه های فراوانی دارند و می تواند به عنوان اقامتگاههای گردشگران مورد توجه قرار گیرد.

مدیرکل میراث فرهنگی مازندران گفت: روستاهای آب اسک، هندوکلا، آب گرم لاریجان و امامزاده عبدالله در شهرستان آمل، یوش و لاویج در نور  آسیابسر در بهشهر، برسه در جواهرده، گرسماسر در رامسر، فرح آباد در ساری، کجور و کندلوس در چالوس، ورسک در سوادکوه، گل محله و کردکلا در جویبار جزو روستاهای هدف گردشگری مازندران هستند.

همزمان با تعطیلات نوروزی ۵۷ بازارچه عرضه محصولات و تولیدات صنایع دستی و مواد غذایی در بخش های مختلف روستایی شکل می گیرد و تمامی یک هزار و ۹۰۰ روستای دارای دهیار مازندران عملیات پاکسازی و زیبا سازی روستاها را انجام داده اند و طرح های عمرانی به ویژه حفاری های روستایی نیز متوقف شده است.

بیش از ۴۵ درصد جمعیت مازندران در روستاها زندگی می‌کنند و از نظر جمعیت روستایی، مازندران جایگاه دوم کشوری را دارد.

 

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :