آخرین عناوین

جمعه 7 فروردين 1394-14:9 کد خبر:5897

خبرگزاری فارس گزارش می دهد:

گرانی؛ تاوان گردشگرپذیر بودن مازندران/«پیگیری می‌کنیم» تنها جمله آشنا

بارها از سوی مسئولان، سخن از افزایش و تشدید نظارت بر بازار به‌ویژه در روزهای پایانی سال و ایام تعطیلات نوروزی و تابستان به میان آمد ولی اینکه باز هم گرانی‌های بی‌حساب و کتاب رخ می‌نمایاند جای تامل است.


به گزارش خزرخبر و به نقل از فارس، این روزها مازندران میزبان میلیون‌ها گردشگر و مسافری است که از اقصی نقاط کشور و خارج کشور به این استان سرسبز سفر می‌کنند تا زنگار زمختی زندگی صنعتی را از روح و جان خویش بزداید و دمی بیاساید.

مازندران، بی‌شک دارای موهبت‌های طبیعی بی‌شماری است که سبب شده است تا این استان به سمت و سوی فضای گردشگری برود.

وجود بسترهای گردشگری در هر منطقه‌ای سبب رونق اقتصادی آنجا شده و به ایجاد اشتغال و کاهش نرخ بیکاری کمک قابل توجهی می‌کند و اقتصاد خانواده‌ها در چنین مناطقی روندی صعودی به خود گرفته و آرامش خاطر را رقم می‌زند.

اما آنچه که این روزها در مازندران شاهد آن هستیم، روند افزایشی قیمت کالاها و اقلام مواد غذایی در مناطق گردشگرپذیر هستیم که سبب بروز مشکلات جدی و عدیده برای شهروندان شده و قدرت خرید را به طرز محسوسی کاهش داده است.

اما این دغدغه شهروندان در پایان نخستین جلسه شورای اداری شهرستان نوشهر که در محل فرمانداری نوشهر برگزار شد، با مسئولان استانی و شهرستانی در میان گذاشته شد و تنها جمله همیشه آشنای «پیگیری می‌کنیم» نثار مخاطب کردند و البته در کمال ناباوری برخی مسئولان هم افزایش قیمت ماهی و مرغ را طبیعی قلمداد کردند و این در حالی است بسیاری از مردم از کاهش قدرت خرید در چنین روزهایی ابراز نگرانی می‌کنند.

سئوال دیگر اینکه آیا تمامی شهرهای بزرگ و کوچک گردشگری کشور از چنین معضل افزایش قیمت‌ها در زمان پیک مسافر رنج می‌برند یا این مازندران ما است که در ایام تعطیلات نوروزی یا تابستانه گرفتار گرانی‌های نامتعارف می‌شود؟

بارها از سوی مسئولان، سخن از افزایش و تشدید نظارت بر بازار به‌ویژه در روزهای پایانی سال و ایام تعطیلات نوروزی و تابستان به میان آمد ولی اینکه باز هم گرانی‌های بی‌حساب و کتاب رخ می‌نمایاند جای تامل است.

دود افزایش قیمت کالاها نه تنها به چشم شهروندان مازندرانی می‌رود بلکه از سویی دیگر سبب کاهش رغبت گردشگران برای سفر به مازندران و اقامت در این منطقه شود و بخش قابل توجهی از گردشگرانی که به مازندران سفر می‌کنند پدیده خرید کالا و مواد غذایی از مبدا در دستور کار خود قرار داده و به اجرا در می‌آورند.

بخشی از علت کاهش تامل برانگیز ورود مسافر به مازندران در ایام نوروز امسال، می‌تواند همین گرانی‌ها و بازار بدون کنتور برای کنترل قیمت‌ها و جلوگیری از افزایش قیمت کالا و اقلام مواد غذایی باشد که باید نسبت به آسیب‌شناسی آن در عمل اهتمام صورت گیرد.

توسعه زیرساخت‌های گردشگری مازندران بسیار مهم و البته مورد اقبال عموم است ولی جای یک ساختار اساسی و زیربنایی برای کنترل و مهار تورم و گرانی‌ها در میان طرح‌های توسعه‌ای فضای گردشگری مازندران کاملا خالی است و به عبارتی توسعه فضای گردشگری مازندران بدون توجه به ساختار منسجم زیربنایی و اصولی در راستای ثبات قیمت‌ها در بازار نمی‌تواند افق روشنی را برای گردشگری مازندران رقم بزند.

امید که برای گردشگری مازندران و بازار به گونه‌ای تدبیر شود که این دو سبب تلاطم و بر هم خوردن موازنه یکدیگر نشوند.

محمدحسین ملایی کندلوسی

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :