آخرین عناوین

جمعه 7 فروردين 1394-14:13 کد خبر:5898

کارشناس ارشد باستان‌شناسی، میراث فرهنگی آمل:

وجود 54 اثر تاریخی ثبت شده در آمل / 14 اثر در آینده ثبت می‌شود

کارشناس ارشد باستان‌شناسی و بخش پژوهشی میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آمل از وجود 54 اثر تاریخی ثبت شده با شماره ملی در این شهرستان خبر داد


به گزارش خزرخبر،حمیدرضا علیزاده‌مقدم امروز در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: این شهرستان یکی از شهرهای تاریخی با قدمت چندین هزار ساله است.

وی با اعلام اینکه تا حدودی همه آثار تاریخی این شهرستان ثبت ملی شدند، تصریح کرد: هم‌اکنون 54 اثر تاریخی ثبت شده شامل بقاع، تپه‌ها، بناهای دوره پهلوی، صفویه و قاجار، مساجد جامع و آقاعباس و شهر قدیم آمل که از بهترین شهرهای تاریخی شمال کشور محسوب می‌شود، در این شهرستان وجود دارد که کار ثبت آن در گذشته به اتمام رسید.

کارشناس ارشد باستان‌شناسی و بخش پژوهشی میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آمل با اشاره به اینکه 14 اثر تاریخی این شهرستان در دست ثبت جدید بوده و منتظر دریافت شماره ثبت ملی آنها از شورای ملی ثبت سازمان میراث فرهنگی هستیم، عنوان کرد: از جمله این موارد می‌توان به خانه حاج علی ارباب نام برد که هم‌اکنون در شورای فنی کشور مطرح است.

علیزاده‌مقدم خاطرنشان کرد: خانه حاج علی ارباب تنها خانه قاجاری آمل بوده که دارای حیاط اندرونی و بیرونی است که این مهم نشان از مذهبی بودن آن دارد.

این مسئول در مورد شهر قدیم آمل که از بهترین شهرهای تاریخی شمال کشور محسوب می‌شود، عنوان کرد: می‌توان گفت که براساس کاووش‌های باستان‌شناسی و گمانه‌زنی‌های سال 1374، در این شهر قدیم لایه‌هایی به ما نشان می‌دهد که از عصر آهن سه تا دوره قاجار قدمت دارد.

وی در مورد پرونده آیین مذهبی کرب‌زنی قوم بنی‌اسد در یکی از روستاهای این شهرستان، یادآور شد: این آیین از زیباترین مراسم‌های معنوی محسوب شده که در روستای نجارمحله به مدت سه شب به صورت زیبا و ماندگار برگزار می‌شود که هم‌اکنون این پرونده در حال تکمیل بوده و در آینده به ثبت ملی می‌رسد.

علیزاده‌مقدم، قله دماوند که به نام بام ایران شهرت دارد را به عنوان نخستین اثر طبیعی ثبت شده در کشور دانست و گفت: این اثر بزرگ به شماره ثبت یک در سال 1387 به عنوان اثر طبیعی به ثبت رسید و متعلق به دوران زمین‌شناسی ژوراسیک فوقانی و کرتاسه است البته در این بین آبشار شاهان‌دشت با شماره ثبت 180 در سال 1390 ثبت شده که به اواخر دوره ترشیالی زمین‌شناسی بازمی‌گردد.

کارشناس ارشد باستان‌شناسی و بخش پژوهشی میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آمل با تاکید بر اینکه آثار ثبتی به سه دسته آثار طبیعی، معنوی و تاریخی تقسیم‌بندی می‌شود، عنوان کرد: به عنوان مثال مراسم عید نوروز که ثبت بین‌المللی بوده و به نام ایران اسلامی ثبت شده از آثار معنوی محسوب می‌شود.

وی یادآور شد: میراث معنوی ورف‌چال و زن‌شاهی با قدمت تاریخی فراوان در سال 1389 با شماره 154 به ثبت درآمده و همچنین آیین معنوی نخل‌گردانی نوا هم به عنوان آثار معنوی و میراث فرهنگی ناملموس در سال 1390 با شماره 422 ثبت شد البته آیین مذهبی تیرماه سیزده‌شو یا تیرگان نیز از دیگر آیینی است که به عنوان میراث ناملموس و معنوی در سال 1391 به شماره 1020 ثبت ملی شد.

علیزاده‌مقدم در مورد ظرفیت زیاد تاریخی، معنوی و طبیعی بخش لاریجان مازندران که از بخش‌های کوهستانی کشور بوده و در شهرستان‌ آمل واقع شده است، متذکر شد: پل قلط و پل ورودی از پل‌های تاریخی در این منطقه بوده که پرونده ثبتی آن تکمیل شده و به شورای فنی استان مازندران و تهران ارسال شد.

وی در پایان اذعان داشت: آیین سنتی و مراسم‌های «جشن کتل ما» که در روستای شهنه‌کلا بخش دشت‌سر برگزار می‌شود نیز کشتی لوچو بوده که کار ثبت ملی آن هم‌اکنون در دست بررسی است.

 

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :