آخرین عناوین

شنبه 22 ارديبهشت 1397-9:17 کد خبر:59720

معاون فنی محیط زیست مازندران اعلام کرد:

14 شناگاه مازندران آلودگی میکروبی دارند/ بحران زیست‌محیطی در شناگاه‌های مازندران

معاون فنی اداره‌کل حفاظت محیط زیست مازندران گفت: 58 شناگاه استان مورد پایش زیست‌محیطی قرار گرفته‌اند که 14 شناگاه دارای آلودگی میکروبی هستند.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از فارس،علی‌اکبر یداللهی پاسخ به اینکه با توجه به شروع فصل گرما و به‌ طور طبیعی رغبت مسافران به سمت دریا و استفاده از شناگاه‌ها، وضعیت این مجموعه‌های تفریحی از نگاه محیط زیست چگونه است، اظهار داشت: اداره‌کل حفاظت محیط زیست به‌عنوان یکی از اعضای ستاد خدمات سفر در طول سال پایش‌های و بررسی‌هایی از مناطق زیرپوشش و آنچه که با محیط زیست طبیعی و انسانی در ارتباط است را انجام می‌دهد.

وی افزود:در بخش شناگاه‌های مازندران، از 58 شناگاه هدف استان پایش زیست‌محیطی صورت گرفته است که 14 شناگاه در مرحله بحرانی و فوق بحرانی(دارای آلودگی میکروبی) هستند، براساس ارزیابی‌های انجام‌شده، بیشترین آمار آن با هشت مورد به محمودآباد اختصاص دارد.

معاون فنی اداره‌ کل حفاظت محیط زیست مازندران گفت: مهم‌ترین و بارزترین دلایل آلوده‌شدن شناگاه‌ها نزدیکی با مصب رودخانه‌هایی است که حاوی فاضلاب شهری و کشاورزی هستند، تراکم بیش از اندازه شناگران، نبود پکیج تصفیه در کنار سرویس‌های بهداشتی و نزدیک بودن محل دپوی زباله‌ها با شناگاه‌ها از دیگر دلایل آلودگی در شناگاه‌ها است.

یداللهی با بیان اینکه به مسئولان و پیمانکاران مربوطه در شهرستان‌ها جهت ساماندهی وضعیت شناگاه‌ها به‌صورت کتبی اعلام کردیم و هشدارهای لازم داده شده است، افزود:جلسات متعددی نیز در سطح استان و شهرستان برگزار شد و صحبت‌های پیمانکاران طرح‌های دریا نیز مورد توجه قرار گرفت، یکی از مباحث عنوان‎شده توسط آنها مدت قراردادها است.

وی تصریح کرد: سرمایه‌گذاران طرح‌های دریا که شناگاه‌های آنها در وضعیت بحرانی و فوق بحرانی قرار دارد، اعلام کردند که برای راه‌اندازی سیستم فاضلاب و جلوگیری از آلودگی شناگاه‌ها نیاز به هزینه‌هایی بالایی دارند و این هزینه در مقابل قرارداد یکساله صرفه اقتصادی ندارد زیرا مشخص نیست که آیا برای سال آینده باز هم در مناقصات برنده خواهند بود یا خیر.

معاون فنی اداره‌ کل حفاظت محیط زیست مازندران گفت: در آخرین جلسه پیشنهاد داده شد که مدت قرارداد پیمانکاران طرح‌های دریا به 10 سال افزایش پیدا کند که امیدواریم این راهکار به تصویب برسد.

براساس گزارش شهریورماه سال 96 درباره وضعیت کیفی شناگاه‌های مازندران مشخص شد که از مجموع 52 شناگاه مورد پایش، 8 مورد بحرانی و چهار مورد فوق بحرانی هستند، اکنون این آمار با پایش 58 شناگاه استان به 14 مورد رسیده و این یعنی از سال گذشته تاکنون هیچ اتفاقی نیفتاده است!

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :