آخرین عناوین

يکشنبه 23 ارديبهشت 1397-10:23 کد خبر:59745

چالوس تنها شهرستانی که پارک ندارد!!

نادیده گرفتن بومیان توسط منابع طبیعی در واگذاری سی‌سنگان/ چالوس پارک ندارد

یک استاد دانشگاه با بیان اینکه چالوس تنها شهرستانی در مازندران است که پارک ندارد گفت: پارک 17 شهریور چالوس بر اثر مدیریت ناکارآمد مدیریت شهری از گردونه خارج شد.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از فارس، استان مازندران یکی از مقاصد مهم و مورد توجه مسافران و گردشگران داخلی و خارجی محسوب می‌شود و از این رهگذر همه ساله میلیون‌ها نفر از سراسر کشور و خارج کشور برای دیدن جاذبه‌های گردشگری طبیعی و تاریخی به این استان سرسبز خدادادی سفر می‌کنند.

ایجاد جاذبه‌های گردشگری در کنار جاذبه‌های طبیعی و خدادادی مانند جنگل، کوه و دریا نکته بسیار مهمی است که در دنیای کنونی در شهرهای بزرگ و کوچک مورد توجه ویژه‌ای قرار می‌گیرد تا هم شهروندان همان شهر از آن بهره‌مند شوند و هم در حوزه توسعه زیرساخت‌های گردشگری در راستای افزایش جذب و ماندگاری گردشگران کارا باشد و در این‌باره انتظار از شهرهای شمالی کشور و استان مازندران بیشتر از دیگر شهرهای کشور است.

شهرستان چالوس که دروازه ورودی اصلی و مهم به استان مازندران است همواره در میدان دید مسافران و گردشگران قرار دارد و بنابراین داشتن فضای سبز مهندسی شده و شیک در این شهر از ضروریاتی است که باید از شوی شهرداری چالوس مورد توجه قرار گیرد.

محسن احمدی‌لاشکی استاد دانشگاه در رشته طراحی فضای سبز،با اشاره به اینکه استاندارد جهانی سرانه فضای سبز 25 متر مربع برای هر شهروند است ولی در ایران رقم بسیار پایین 10 متر سرانه را اعلام کرده‌اند که این آمار برای ایران نادرست باشد، اظهار کرد: فضای سبز در دو بخش عمومی و نیمه‌عمومی تقسیم می‌شود و آن دسته از فضای سبز شهری که شهروندان می‌توانند از آن به طور مستقیم استفاده کنند را تعریف فضای سبز عمومی می‌دانند که خیابان‌ها، میادین، بلوارها، پارک‌ها‌ و امثالهم را شامل می‌شود ولی فضای سبز نیمه‌ عمومی مانند فضای ادارات است که و اصلاً به عنوان سرانه محسوب نمی‌شود چون شهروند به طور مستقیم از آن بهره‌مند نیست.

این استاد دانشگاه در رشته طراحی فضای سبز افزود: حالا اگر بخواهیم در این‌باره فضای سبز شهر چالوس را مورد بررسی قرار دهیم، می‌بینیم طبق آنچه استانداردها می‌گوید در حقیقت اصلاً فضای سبزی در این شهر وجود ندارد و حتی زیر عدد یک است.

*چالوس پارک ندارد

وی با بیان اینکه چالوس تنها شهرستانی در مازندران است که پارک ندارد تا خانواده‌ها بتوانند از آن استفاده کنند، تصریح کرد: پارک 17 شهریور چالوس در منطقه محوطه کاخ که پارک قدیمی و معروف و بسیار زیبای شهر چالوس بود بر اثر مدیریت ناکارآمد مدیریت شهری از گردونه خارج شد و از بین رفت و این ناکارآمدی مدیریت شهری در شهرداری چالوس پارک زیر پل چالوس که زمانی محلی برای گردش و تفریح شهروندان چالوسی بود نیز دیگر کارایی ندارد.

وی افزود: سؤالم از اعضای شورای شهر چالوس این است که اگر شهروندی بخواهد دست فرزندش را بگیرد برای تفریح و گردش در داخل شهر چالوس برود، چه پارک و زیرساختی در این‌باره ایجاد شده است که بتواند از آن استفاده کند،کسانی که رشته و تخصصش مرتبط با حوزه مدیریت شهری ندارند ولی خود را کاندیدا کردند هدف‌شان چیست که خواستند وارد شورای شهر شدند و حالا که مردم به آنها اعتماد کردند از شهروندان چالوسی در زمینه‌های مختلف شهرسازی و توسعه شهری مطابق با تخصصشان استفاده نمی‌کنند.

* افراد تحصیل‌کرده در شوراها به‌کارگیری شوند

احمدی‌لاشکی در بخش دیگری از صحبت‌های خود عنوان کرد: پیشنهاد می‌کنم در انتخابات شوراهای شهر و روستا از افراد تحصیل‌کرده مرتبط با رشته‌های تخصصی در حوزه مهندسی و عمران ثبت‌نام شود تا کارایی دپارتمان‌های شهری و روستایی بر اساس علم روز و تخصص پیش برود و این مطمئناً روند پیشرفت و توسعه و عمران را بسیار تسریع می‌کند.

وی تصریح کرد: وقتی به مدیریت کارآمد و مردمی در شهرداری نوشهر نگاه کنیم، شاهد اقدامات بسیار خوبی در ایجاد، توسعه و نگهداری فضای سبز هستیم و شهروندان نوشهری با آسودگی خاطر از آن بهره‌مند می‌شوند ولی این موقعیت برای شهروندان چالوسی مهیا نیست.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: کمربندی خط 8 چالوس که یکی از محورهای پرتردد مسافران و گردشگران به ویژه در ایام نوروز و تابستان است به جای فضای سبز، گاردریل دیده می‌شود و این برای شهر شمالی، ساحلی و گردشگری چالوس بسیار زننده و غیر قابل پذیرش است و این می‌تواند از نظری چشم‌انداز به گردشگری شهر چالوس آسیب جدی وارد کند.

وی بیان کرد: وجود درختان تنومند در فضای سبز هر شهری علاوه بر اینکه جلوه و زیبایی خاصی به آن می‌بخشد بلکه نشان از قدمت و اهمیت آن شهر دارد که باید مورد توجه ویژه مدیریت شهری قرار بگیرد.

احمدی‌لاشکی اذعان کرد: خرید گل‌ها و گیاهان فصلی از کرج و تهران یکی از ایرادات مهم دیگری است که به فضای سبز شهری چالوس وارد است که این کارعلاوه بر هزینه‌های غیرمنطقی، طول گل‌دهی این گیاهان و گل‌های خریداری شده فصلی نیز کم است.

وی تأکید کرد: شهرداری چالوس به ایجاد گل‌خانه برای تولید گل و گیاهان موردنیاز فضای سبز شهری چالوس توجهی ندارد و این در حالی است که با ایجاد چنین فضا و موقعیتی از هدر رفت پول شهروندان برای خرید گل و گیاه جلوگیری شده و حتی اگر همت به خرج دهند می‌تواند تأمین کننده گل و گیاه دیگر شهرها باشد و درآمدزایی کند.

استاد رشته طراحی فضای سبز، گفت: عدم کاشت گیاهان چند ساله در فضای سبز شهری چالوس و به‌کار نگرفتن نیروهای متخصص در حوزه فضای سبز هم موضوعی است که مورد غفلت قرار گرفته است ولی در شهر نوشهر به شکلی کارشناسانه و عالمانه مورد توجه و استفاده قرار گرفته است و توانسته است علاوه بر ایجاد فضای سبز قابل قبول و آبرومندانه، از نظر اقتصادی نیز بهینه‌سازی کرده است.

*استفاده نامطلوب از فضاهای طبیعی

وی یادآور شد: طراحی فضای سبز در طول مسیر بولوارها در چالوس رعایت نشده است و نور چراغ خودروها در هر لاین در ساعات شب، دید رانندگان هر دو طرف را دچار اختلال می‌کند و ممکن خطرات و سوانح جاده‌ای را به وجود آورد.

احمدی‌لاشکی افزود: در طراحی فضای سبز بلوارها باید به گونه‌ای عمل شود که یک دیواره سبز و ساده با ارتفاع مناسب باشد تا مشکلی در تمرکز راننده و تقابل نور خودروها به یکدیگر نشود و طرح‌های زیبا و شکیل را باید در مجاورت جاده‌ها و داخل پیاده‌روها مورد استفاده شود.

وی گفت: از برخی موقعیت‌ها و فرصت‌های خدادادی مانند دریا در چالوس هم استفاده مطلوبی نشده است و این در ساحل رادیو دریا با وجود هزینه‌های زیادی که شده است ولی از نظر جاذبه فضای سبز چیزی دیده نمی‌شود در حالی که برای برون رفت از این مشکلات می‌توان از نیروهای متخصص و بومی در قالب اتاق فکر کمک گرفت و در این حوزه برگزاری نمایشگاه گل و گیاه یکی از اقدامات تأثیرگذار خواهد بود و با استقبال فراوانی رو به‌رو می‌شود.

این استاد دانشگاه عنوان کرد: وجود اِلِمان‌ها و نمادها در ورودی هر شهر بیان‌گر فرهنگ و هویت آن است و نقش بسیار مهمی در جذب گردشگر دارد و در دنیای کنونی برای توسعه گردشگری شهر از اِلِمان‌ها و نمادها نیز کمک زیادی گرفته می‌شود و در این هر چه نمادها منحصر به‌فرد تر و با ویژگی‌ها و ارزش‌های آن شهر و مردمانش مطابقت بیشتری داشته باشد اثربخشی و آن بر ذهن گردشگر هم بیشتر است و علاوه بر افزایش زمان ماندگاری گردشگران، سبب تقویت میل سفرهای بعدی به آن شهر در وجود گردشگران می‌شود و این خود موجب رونق و توسعه گردشگری یک شهر خواهد شد ولی در اینجا نیز این نکته مهم در شهر چالوس نادیده گرفته شده است.

*نادیده گفتن بومیان توسط منابع طبیعی در واگذاری سی‌سنگان

این استاد دانشگاه در رشته طراحی فضای سبز، تصریح کرد: نهالستان «شهر پشت» که حدود 55 هکتار وسعت دارد توسط اداره کل منابع طبیعی غرب مازندران - نوشهر طی قراردادی 10 ساله به یک فرد اجاره داده شد ولی حالا 3 سالی می‌گذرد که درب آنجا بسته و بلاتکلیف است در حالی که با واگذاری آن به فردی بومی و متخصص در تولیدات گیاهان، درختان و درختچه‌های حوزه فضای سبز می‌توانست نیازهای منطقه و دست‌کم سالانه 10 شهر بزرگ و کوچک کشور را تأمین کند و هم برای دست‌کم 50 نفر ایجاد اشتغال کرد ولی الان حدود 200 میلیارد تومان گل و گیاه موجود در آن در قالب بیت‌المال روز به روز از بین می‌رود.

وی با بیان اینکه به نظر من در بحث کشاورزی، منابع طبیعی و جنگل‌های منطقه می‌توانست انرژی بیشتری بگذارد و بیشتر مشورت بگیرد، گفت: منابع طبیعی برای عقد قرارداد واگذاری پارک جنگلی سی‌سنگان هم به سراغ بومیان منطقه نرفت و اکنون بعد از گذشت 10 سال از واگذاری نخست، شاهد آسیب‌ها به فضای جنگلی این پارک هستیم که می‌شد کار به اینجاها نکشد.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :