آخرین عناوین

يکشنبه 30 ارديبهشت 1397-10:17 کد خبر:59866

قارچ های سمی بیخ گوش مازندرانی ها:

جنگل‌های شمال کشور عاری از قارچ‌های سمی نیست

رئیس ایستگاه تحقیقات پاسند گفت: فوت افراد در مازندران به دلیل مصرف قارچ‌ سمی در گذشته گزارش شده و تصور اینکه در جنگل‌های مازندران تنها قارچ‌های خوراکی رشد می‌کند درست نیست.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از باشگاه خبرنگاران، سعید موسی زاده رئیس ایستگاه تحقیقات پاسندگفت:برخی گونه‌های قارچ سمی از خانواده آمونیت‌ها و روسلا به فراوانی در جنگل‌های شمال شناسایی شدند که در فصل پاییز رشد می‌کنند.

وی با بیان اینکه شرائط مناسب دما و باران سبب رشد این قارچ‌های سمی در فصل تابستان می‌شود، افزود:برخی گونه‌های قارچ سمی مانند اونفلاتوس شبیه گونه قارچ خوراکی زرد کیجا است به همین دلیل مردم باید در شناخت آن‌ها دقت کنند.

موسی زاده افزود:بسیاری از مردم علاقمند به طبیعت یا روستاییان و جنگل نشینان در این فصل اقدام به چیدن، پختن قارچ و تغذیه آز آن‌ها می‌کنند، اما اگر قدرت تشخیص سمی بودن یا خوراکی بودن قارچ را ندارند بهتر است از مصرف این قارچ‌ها و حتی دست زدن به آن‌ها خودداری کنند زیرا خطر مسمویت از طریق پوست در برخی از گونه‌های قارچ‌ها وجود دارد.

رئیس ایستگاه تحقیقات پاسند با بیان اینکه تشخیص قارچ‌های سمی از خوراکی بسیار سخت است و نیاز به تخصص دارد، افزود:برخی تصورات غلط برای تشخیص قارچ‌های سمی از خوراکی بین مردم وجود دارد که این تصورات غلط هیچ پایه علمی ندارد و اعتقاد به آن می‌تواند برای افراد خطرناک باشد.

وی افزود: در باور برخی مردم پاشیدن نمک یا گذاشتن پوست پیاز روی قارچ اگر منجر به تغییر رنگ قارچ شود نشانه سمی بودن آن است که این باور اشتباه است.

موسی زاده گفت: فوت افراد در مازندران به دلیل مصرف قارچ‌های سمی در گذشته گزارش شده است به همین دلیل این تصور که در جنگل‌های مازندران تنها قارچ‌های خوراکی رشد می‌کند درست نیست.

رئیس ایستگاه تحقیقات پاسند علائم مسومیت با قارچ‌های سمی را درد شکم، تهوع، استفراغ، سرگیجه شدید اعلام کرد و گفت: افراد در صورت مصرف قارچ‌های سمی و مشاهده این علائم سریعا به مراکز درمانی مراجعه کنند.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :