آخرین عناوین

سه شنبه 1 خرداد 1397-16:44 کد خبر:59915

مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت آبفای مازندران اعلام کرد:

کمبود 700 لیتر آب در ثانیه در مازندران پُرآب/ضرورت تغییر رفتار در مصرف آب

مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت آبفای مازندران گفت: مازندران استان پرآبی است ولی با توجه به شرایط اقلیمی و حضور مسافران حدود 700 لیتر در ثانیه با مشکل کمبود آب مواجه هستیم.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از روابط عمومی آبفاشهری مازندران، سعید قلی‌زاده اظهار داشت: مازندران استان پرآبی است ولی با توجه به شرایط اقلیمی و حضور مسافران حدود 700 لیتر در ثانیه با مشکل کمبود آب مواجه هستیم.

وی ادامه داد: در تعطیلات با مشکل کمبود آب مواجه هستیم، به‌ ویژه در شهرهای ساحلی غربی تمام شهرها در نقطه سر به سر قرار داریم.

مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت آب و فاضلاب شهری مازندران با بیان اینکه برای کنترل بحران خودمان باید در مصرف مدیریت کنیم، افزود: اقدامات مختلفی در دستور کار ما قرار دارد ازجمله می‌توان به تعویض سالانه حدود 20هزار کنتور خراب، اصلاح 100 کیلومتر لوله فرسوده در شبکه آب‌رسانی و جداسازی آب فضای سبز شهرداری‌ها است که 70درصد انشعابات جمع‌آوری شد و 30درصد آن امسال انجام می‌شود.

* راه‌اندازی سیستم 122

قلی‌زاده به راه‌اندازی سیستم 122 برای رفع حوادث و اتفاقات در شبکه آب‌رسانی، افزود: رفع اتفاقات در سریع‌ترین زمان از اتلاف آب جلوگیری می‌کند.

وی با بیان اینکه کاهنده مصرف در بیمارستان‌ها و مساجد نصب شد، اضافه کرد: کاهنده مصرف شامل شیرهای اهرمی و سردوش‌های کم‌مصرف بوده که تا 30درصد به کاهش مصرف در شبکه کمک می‌کند.

مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت آب و فاضلاب شهری مازندران درباره جمع‌آوری انشعابات غیرمجاز، گفت:سال گذشته یک‌هزار انشعاب غیرمجاز را جمع‌آوری کردیم که امسال نیز به‌ صورت جدی در دستور کار قرار دارد.

قلی‌زاده با اعلام اینکه شهروندان نباید اسراف کنند و این به معنای درست مصرف کردن است، اظهار کرد: متوسط سرانه مصرف آب هر نفر در روز 150 لیتر است که این آمار در برخی از شهرها به 230 لیتر در روز می‌شود که این موضوع موجب می‌شود با کمبود آب در شبکه مواجه شویم.

وی با تأکید بر اینکه باید در مصرف تغییر رفتار دهیم، خاطرنشان کرد: برخی از مشترکان برای شست‌وشوی فرش و لوازم به‌ جای ارسال به قالیشویی نسبت به انجام این کار در منزل اقدام می‌کنند که این کار موجب هدررفت آب شده و یا اینکه شست‌وشوی اتومبیل را در منزل انجام می‌دهند درحالی‌که باید به کارواش مراجعه کنند.

*10 تا 16 ساعات پرمصرف آب

مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت آب و فاضلاب شهری مازندران با اعلام اینکه ساعات پرمصرف آب از 10 تا 16 است، افزود:لازم است در این ساعات از مصرف آب غیرضروری پرهیز کنند به این دلیل که موجب قطعی آب و شکستگی لوله می‌شود.

قلی‌زاده با اشاره به اینکه لوله‌های آب گرم حتما عایق‌بندی شود تا جلوی هدررفت آب گرفته شود، تصریح کرد: موضوع دیگر توجه به بحث آب مجازی است به‌عنوان نمونه برای تولید همه محصولات در جهان ازجمله تولید کاغذ 10 لیتر آب و تولید کفش 4هزار لیتر مصرف می‌شود که اگر اسراف نکنیم کاهش آب مجازی در مدیریت مصرف به ما کمک کند.

وی با تأکید بر استفاده از ظرفیت حداکثری ماشین لباسشویی و ظرف‌شویی به‌طور کامل، گفت: موضوع دیگر اینکه از سرویس بهداشتی به‌عنوان سطل زباله استفاده نکنیم.

*کاهش زمان شست‌وشو و استحمام

مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت آب و فاضلاب شهری مازندران با اشاره به اینکه زمان شست‌وشوی ظروف کاهش یابد، افزود: 20دقیقه شست‌وشوی ظروف معادل مصرف 160 بطری آب معدنی است.

قلی‌زاده تصریح کرد: کاهش زمان استحمام مورد تأکید است 15دقیقه استحمام 270 لیتر معادل 180 بطری آب معدنی است که اگر زمانش 5 دقیقه کاهش یابد موجب می‌شود 90 لیتر آب معادل 60 بطری آب معدنی کاهش یابد.

وی یادآور شد:با تعمیر نشت شیرآب و اتصالات و پرهیز از پر کردن وان و جکوزی می‌توان 200 لیتر روزانه در مصرف آب صرفه‌جویی کنیم.

مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت آب و فاضلاب شهری مازندران ادامه داد: تنظیم دمای آب‌گرم‌کن از دیگر موضوعات است که دمای مناسب آن 55درجه است وقتی دما بالا رود منجر به ترکیدگی و خرابی شیرآلات می‌شود.

قلی‌زاده در پایان گفت: اگر مشترکان به‌مدت طولانی به مسافرت می‌روند شیر ورودی را ببندند که ممکن است نشتی در شبکه باشد.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :