آخرین عناوین

يکشنبه 6 خرداد 1397-0:22 کد خبر:59993

تجمع اعتراض آمیز کامیون داران نکایی:

از نبود امنیت شغلی و معیشت تا گران شدن لوازم یدکی و حق بیمه

کاميون‌داران نكايی با اجتماع در كمربندی نكا، خواستار رفع مشکلات خود شدند که نبود امنیت شغلی یکی از مشکلات اساسی و مهم در بخش کامیون‌داران است.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از فارس، در چند روز اخیر شاهد اعتراض و اعتصاب کامیون‌داران در بسیاری از شهرهای کوچک و بزرگ کشور نسبت به کم بودن کرایه حمل بار، گران شدن عوارض و لوازم یدکی، شرایط نامناسب بیمه و عدم توجه به سختی کار کامیون‌داران و موارد مختلف دیگر بوده‌ایم.

شرق مازندران و شهرستان نکا هم به دلیل دارا بودن شرکت‌های مختلف صنعتی و نزدیکی به بندر امیرآباد، دارای رانندگان بسیاری در بخش رانندگان کامیون، تریلی، تریلر و غیره است که امرارمعاش اصلی آنان از همین رانندگی است.

روستاهایی مانند آسیاب‌سر بهشهر، گرجی‌محله، ولمازو گلوگاه، زرندین نکا، گل‌خیل نکا و روستاهای حاشیه دریای خزر از جمله روستاهایی با تعداد کامیون‌های فراوان در شرق مازندران هستند که از این راه امرارمعاش کرده و زندگی می‌گذرانند و در برخی از موارد تأمین‌کننده زندگی پدران و مادران پیر خود هم هستند و اکنون برخی از مشکلات موجب شده است؛ تا دست به اعتراض بزنند.

کم بودن کرایه حمل بار، گران شدن عوارض و لوازم یدکی، شرایط نامناسب بیمه و عدم رعایت زمان بارگیری و غیره موجب شد تا در روزهای اخیر شاهد اعتراضات در برخی از شهرهای کشور و طولانی شدن صف‌های کامیون‌داران و کامیون‌ها باشیم.

اعتراضاتی که اگر چه توسط رانندگان به عنوان حق مسلم آنان برای رسیدن به حق و حقو‌ق‌شان است؛ اما در برخی از موارد موجب بروز ترافیک‌های سنگین در محورهای مختلف و اختلال در رفت و آمد شده است.

* امنیت شغلی و معیشت، دغدغه مهم کامیون‌داران

یکی از رانندگان معترض در محور کمربندی نکا در رابطه با علت این اجتماع و اعتراض کامیون‌داران که موجب صف طولانی کامیون‌ها در کمربندی نکا شده است گفت: نبود امنیت شغلی در بخش کامیون‌داران و باندبازی‌های مختلف موجب شده است که راننده‌ای با وجود رعایت کردن همه مسائل، ایمنی در کار و غیره، بارگیری با تأخیر داشته و راننده دیگر حتی غیربومی بارگیری سریع‌تر و زودتری داشته باشد و ما ساعت‌ها معطل بارگیری باشیم.

وی که نامش را اعلام نکرده است؛ " ثابت ماندن کرایه بار" را از دیگر عوامل این اعتراض‌ها بیان کرد و گفت:هر روز که از خواب بیدار می‌شویم قیمت نان، آب، برق، کرایه تاکسی سر خیابان و همه و همه افزایش می‌یابد اما از افزایش نرخ بارگیری کامیون‌داران خبری نیست و متأسفانه مقامات مسئول صنف به این موارد توجه ندارند.

این راننده افزود: راننده کامیون و راننده وسائط سنگین با توجه به مشکلات دوری از خانواده، تردد در جاده‌های مختلف، بی‌خوابی و کم‌خوابی باید30 سال حق بیمه پرداخت کند اما سختی کار ندارد و از هیچ مزایایی برخوردار نیست و این شایسته این صنف نیست.

وی ادامه داد: امنیت شغلی و معیشت، دغدغه مهم کامیون‌داران است که باید بررسی شود.

* افزایش نرخ کمیسیون و بارنامه در قبال ثبات کرایه حمل کالا، قصه‌ای که به غصه تبدیل شد

یکی دیگر از رانندگان که با مادرو پدر پیر خود زندگی می‌کند؛ گفت: دو سر عیال‌واری خودم و پدر و مادر پیرم که وظیفه‌ام است برعهده من است و باید خرج زندگی من تأمین شود؛ اما اینکه حق و حقوق رعایت نشود؛ دور از انصاف است.

وی با بیان اینکه در برخی موارد ساعت‌ها برای بارگیری منتظر هستیم و در برخی از فصول حتی شب را برای بارگیری در حمل و نقل و حواشی آن سر می‌کنیم؛ یادآور شد: متأسفانه رعایت نکردن نوبت‌دهی‌ها و طولانی شدن زمان بارگیری موجب می‌شود؛ تحمل نکنیم.

این راننده با اعلام اینکه افزایش نرخ کمیسیون و بارنامه هم قصه دیگری است که به غصه تبدیل شده است و قشر کامیون‌دار اصلا دیده نمی‌شوند اما در بخش پرداخت عوارض، به دلیل اینکه کامیون از خودروهای سنگین است باید هزینه عوارض بیشتری پرداخت کند و این بی‌عدالتی است.

وی بیان کرد:عوارض جاده‌ها پرداخت می‌شود اما نگاهی کوتاه به برخی از جاده‌های سراسری و نبودن حداقل‌های امکانات، موجب می‌شود که در چنین مواقعی فریادمان برای بهسازی جاده‌های مختلف هم بلند شود و خواهان رسیدگی به این وضعیت در کنار رسیدگی به امور صنفی و افزایش کرایه‌ها شویم.

یکی دیگر از رانندگان کامیون با اعلام اینکه این اعتراض‌ها سراسری است و صنف باید برای این مشکلات چاره‌اندیشی کند اظهار کرد:در بسیاری از مسیرها، رانندگان معترض جلوی کامیون‌داران را گرفته و اجازه تردد نمی‌دهند و حتی درگیری‌های مختلف رخ داده است و صنف باید با فوریت برای بررسی این موضوع وارد عمل شود.

وی با اعلام اینکه در سال جاری حدود 40 درصد نرخ لوازم یدکی افزایش پیدا کرده است؛ در حالی که هیچ تغییری در نرخ و کرایه حمل و نقل ما به وجود نیامده است و با این اوضاع حرکت کامیون برای حمل بار مثلا از مازندران به بندرعباس با سختی کار بالا، اصطحلاک و نرخ کرایه پایین مقرون به صرفه نیست.

* محسوب شدن سختی کار در سنوات بیمه، نیاز اولیه رانندگان وسائط سنگین

وی با بیان اینکه سال‌ها است که نرخ کرایه حمل و نقل کامیون‌داران افزایش پیدا نکرده است؛ گفت: همه مردم فکر می‌کنند رانندگان کامیون و وسائط سنگین درآمدهای بالایی دارند و حق و حقوق‌شان به درستی پرداخت می‌شود و حتی بیشتر از حق‌شان دریافتی دارند در حالی که چنین نیست و برای بارگیری کالا باید مدت‌ها در صف باشیم.

این راننده گفت: با توجه به افزایش قیمت لوازم یدکی، پایین بودن نرخ حمل و نقل کالا و افزایش نرخ کمیسیون، واقعا" رانندگی در جاده‌ها به صرفه نیست و دخل و خرج‌مان هم در نمی‌آید؛ ضمن اینکه برخی از این کامیون‌ها آنقدر مستهلک است که خرج خودش هم در نمی‌آید.

وی با اعلام اینکه رسیدگی به مشکلات صنفی ما حقی است که باید انجام شود؛ افزود: حمل و نقل کالای مختلف در سطح کشور به دستان همین رانندگان کامیون است و همه ما با واسطه یا بدون واسطه به این رانندگان نیازمندیم و لذا از مسئولان خواهشمندیم در این راستا توجه بیشتری به این قشر و صنف انجام شود.

این اعتراض که عصر دیروز با حضور ده‌ها نفر از کامیون‌داران با توقف کامیون‌ها در کمربندی نکا انجام شد؛ کامیون‌داران خواهان افزایش نرخ کرایه، کاهش نرخ کمیسیون( بارنامه)، محسوب شدن سختی کار در سنوات بیمه، کاهش نرخ عوارض جاده‌ای و رسیدگی به نرخ لوازم یدکی و غیره شدند.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :