آخرین عناوین

يکشنبه 6 خرداد 1397-0:23 کد خبر:59994

خبرگزاری فارس گزارش می‌‌دهد:

کشاورزی مازندران همچنان اندرخم یک کوچه

گلایه‌ها و انتقاد‌های متعدد و پی در پی نمایندگان مجلس از وضعیت نامطلوب کشاورزی مازندران، حکایت از آشفته بازاری دارد که وزیر جهاد کشاورزی باید فکری به حال آن کند.


خزرتیترخبر: چندی است که مسئولان و نمایندگان مازندران گلایه‌های زیادی را به بخش کشاورزی مازندران وارد می‌کنند و به حدی رسیده که اخیراً در تریبون‌های نماز جمعه هم شاهد سخنرانی نمایندگان و مسئولان ارشد از وضعیت نامناسب کشاورزی در مازندران هستیم.

نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی در پیش از خطبه نماز جمعه مرکز مازندران به صراحت اعلام کرد کشاورزی مازندران همانند کشاورزی کردن دهه 20 هم نیست و وزیر جهاد کشاورزی باید فکری به حال این آشفته بازار کشاورزی در مازندران کند.

باید بپذیریم مازندران استانی کشاورزی است و مدیریت این بخش بر مدیریت سایر بخش‌های استان تأثیر بسیار زیادی می‌گذارد و اگر بخش کشاورزی استان دقیق و با برنامه پیش رود می‌تواند محرک سایر بخش‌ها باشد و در ایجاد اشتغال و ارزش افزوده نقش مؤثری داشته باشد.

صنعت طیور در مازندران دارای بالاترین سرمایه‌گذاری است و گردش مالی زیادی در استان دارد اما هرساله تولیدکنندگان خرد و کلان این صنعت از مدیریت نامطلوب این بخش گلایه‌های فراوانی دارند چراکه هزینه‌های تولید با قیمت تمام‌شده و فروش تناسبی ندارد و همواره این صنعت دچار تلاطم و بی‌برنامگی بوده و هست.

صنعت مرکبات نیز از وضعیت مشابهی برخوردار است و همواره در چندین سال گذشته مشکلات مازاد تولید، صادرات، قیمت خرید توافقی و تنظیم بازار مشکلات فراوانی را برای تولیدکنندگان این بخش به همراه داشته است.

اگر به آمار صادرات این محصول در استان که به تنهایی نیمی از تولید کشور را دارد نگاه کنیم خواهیم فهمید سهم صادرات مرکبات بسیار ناچیز و حتی قابل گفتن نیست که نشان از بی‌برنامگی و سوء مدیریت در این بخش است.

وضعیت برنج نیز از همین منوال تبعیت می‌کند، بحران کم‌آبی و خشکسالی، عدم توجه به زیرساخت‌های لازم مانند تجهیز و نوسازی شالیزارها، بتنی کردن کانال‌های انتقال آب، برقدار کردن چاه‌های کشاورزی، انتقال آب و... که سهم قابل ملاحظه‌ای در افزایش بهره‌وری و کاهش مصرف آب دارند و البته سوء مدیریت و بی‌برنامگی در این بخش منجر به کشت نشدن هزاران هکتار شالیزار شده است و در پی آن هزاران بلاتکلیفی خانواده‌هایی که درآمدی جز کشت برنج ندارند و چرخ زندگی روز‌مره‌شان تنها از این طریق می‌چرخد.

عدم توجه به آمایش سرزمین و اصلاح الگوی کشت، عدم جذب اعتبارات کافی از منابع ملی برای طرح‌های کشاورزی استان، عدم توفیق در احداث باغ در اراضی شیبدار، آبیاری تحت فشار و تجهیز و نوسازی شالیزارها، کاهش سطح بیمه محصولات کشاورزی، عدم توجه کافی به بحران کم‌آبی و راه‌های پیشگیری و مقابله با این بحران از دیگر مواردی است که بر ضعف مدیریت و بی‌برنامگی در بخش کشاورزی مازندران صحه می‌گذارد که در یادداشت‌های بعدی به آن پرداخته می‌شود.

به‌طور حتم گلایه‌ها و انتقاد‌های متعدد و پی در پی نمایندگان مجلس از وضعیت نامطلوب کشاورزی مازندران حاکی از فشار و مراجعات مکرر کشاورزان به آنان است و انتقاد از وضعیت نامطلوب مدیریت بر این بخش بسیار تأثیرگذار در استان است که از چهار سال گذشته تاکنون تغییر محسوسی در وضعیت اقتصادی و درآمدی کشاورزان حاصل نشده است.

امیدواریم با درد دل‌هایی که از قشر زحمتکش کشاورز می‌شنویم مسئولان ارشد وزارت جهاد کشاورزی هرچه سریع‌تر وضعیت بی‌برنامگی و فشل بودن کشاورزی استان را بهبود بخشند چراکه کشاورزانی که کار آنها تنها کشاورزی‌ است نباید تاوان ناتوانی مدیران را بپردازند.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :