آخرین عناوین

دوشنبه 7 خرداد 1397-8:14 کد خبر:60023

خبرگزاری فارس گزارش می‌‌دهد:

چشمان کشاورزان مازندرانی به آسمان و منابع آبی که در حال کاهش است

خبرهای امیدوارکننده‌ای از کشاورزی در مازندران به گوش نمی‌رسد و کشاورزان امسال را با نگرانی از کم‌آبی آغاز کردند، البته کم‌بارشی نیز داغ کشاورزی را بر دل برخی از برنج‌کاران نشاند.


خزرتیترخبر: از مشکلاتی که برنج‌کاران با آن دست و پنجه نرم می‌کنند هر چه بگوییم کم است، چرا که کسی می‌تواند این مشکلات را درک کند و خود آماده کردن زمین در سرما، نشا میان گل و لای و برداشت محصول در گرمای طاقت‌فرسا را تجربه کرده باشد.

امسال کشاورزان مازندران ابتدای فصل را با استرس آبی آغاز کردند و هر چه به روزهای گرم سال نزدیک می‌شویم بر نگرانی‌ها افزوده می‌شود چرا که در گپ‌وگفت با پیرزن کشاورز در روزهای پایانی اردبیهشت می‌گفت؛ تا آخر خرداد هم بتوانیم و به ما اجازه بدهند کشت می‌کنیم...

کشاورزانی که دست از تلاش شبانه‌روزی بر نمی‌دارند با نگاه به آسمان و منابع آبی که هر روز در حال کاهش است نگران و نگران‌تر می‌شوند و از طرفی بیمه نیز جبران خسارت نمی‌کند و در صورت جبران در حدی نیست که بتواند برنج‌کار مرهمی بر زخم‌های خود بگذارد.

اخیرا خبرهایی مبنی بر اینکه شالیزارهای شمال تبدیل به مزارع کشت توتون می‌شوند شنیده شده که به ‌طور حتم همه مسائل دست به دست هم می‌دهد تا برنج‌کار از کشت طلای سپید دست بردارد ولی تمام امید و آرزوهای آنان در قدکشیدن نشاهای سبز نهفته است که همانند فرزند خود  لحظه به لحظه آن را می‌پرورانند.

* پیش‌بینی 50 هزار هکتار از شالیزارهای مازندران تحت استرس آبی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران که این روزها عملکردش در تریبون نمازجمعه از سوی نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی و همچنین استاندار مازندران در نشست شورای گفت‌وگوی بخش دولتی و خصوصی نامناسب و ضعیف عنوان شد، اظهار کرد: قبل از آغاز فعالیت کشت برنج به 6 هزار هکتار از اراضی شالیزاری در شهرستان‌های میاندورود، جویبار و ساری توصیه کردیم که اقدام به کشت نکنند که احتمالا این اراضی دچار استرس آبی شدند.

دلاور حیدرپور با اشاره به اینکه پیش‌بینی ما این است 50 هزار هکتار از اراضی شالیزاری استان تحت استرس آبی قرار گیرند، افزود: امیدواریم با بارندگی به این اراضی کمک شود.

وی تصریح کرد: امسال شرایط خوبی نداریم؛ چرا که ذخیره برفی پایینی داریم و ذخیره سد شهید رجایی نصف سال گذشته است که امیدواریم با همکاری کشاورزان این موضوع را مدیریت کنیم.

*کشاورزان با چنگ و دندان به تولید ادامه می‌دهند

رئیس اتحادیه شالیکوبی‌داران مازندران در این‌باره ، اظهار کرد: کشاورزان مازندران با مشکلات و مسائل بسیاری دست و پنجه نرم می‌کنند که ادامه این مسائل نابودی کشاورزی را در پی دارد.

سیدتقی جعفریان بیان کرد: در شرایطی که کشاورزان مازندران تلاش می‌کنند با چنگ و دندان به تولید ادامه دهند هیچ حمایتی از آنان صورت نمی‌گیرد.

* فروش اراضی و تغییر الگوی کشت درصورت ادامه این مشکلات

وی با بیان اینکه ادامه این مشکلات به فروش زمین‌ها و یا تغییر الگوی کشت منجر می‌شود، افزود:باوجود اینکه یک کشاورز باید ماه‌ها در زمین تلاش کند ولی درآمد آن نمی‌تواند مخارج زندگی‌اش را تأمین کند که در نهایت به فروش زمین منتهی می‌شود.

رئیس اتحادیه شالیکوبی‌داران مازندران تصریح کرد:اوضاع خیلی بدی داریم و امسال نیز بر مشکلات افزوده شده و با این تورم افسارگسیخته کشاورز نمی‌داند چکار باید بکند؟

جعفریان ادامه داد:با توجه به اینکه کشاورز پشتوانه مالی و یا بیمه‌ای ندارد مجبور می‌شود از روستای آبا واجدادی خود کوچ کرده و زمیت خود را بفروشد؛چرا که راهی برای تأمین معاش ندارد.

*صف‌کشی واردکنندگان مقابل تولید داخلی

وی با بیان اینکه اگر برنامه‌ریزی درستی در زمینه کشاورزی بود وضعیت به اینجا نمی‌رسید،خاطرنشان کرد:جالب اینجاست زمانی‌که کالای داخلی در کشور وجود دارد ولی صف واردکنندگان همچنان زیاد است.

رئیس اتحادیه شالیکوبی‌داران مازندران تصریح کرد:هر سال شاهد این بودیم که 20 درصد از کشاورزان نسبت به فروش زمین خود اقدام می‌کردند که امسال با تشدید مشکلات و بحث کم‌آبی به‌طور حتم این آمار افزایش می‌یابد.

جعفریان گفت: در شرایطی که کشاورزان با تلاش خود سعی می‌کنند بهترین محصول را تولید کنند می‌بینیم هیچ حمایتی از آنان صورت نمی‌گیرد.

*پیش‌بینی بارش تابستانی کمتر از نرمال

مدیرکل هواشناسی مازندران اظهار کرد: بارش‌هایی که در این فصل از سال داریم به‌صورت مقطعی بوده و خیلی قوی نیست.

سیدمحمدرضا رضوی با اشاره به اینکه وضعیت بارندگی خوب نیست، اضافه کرد: براساس پیش‌بینی‌ها نیز تابستان امسال کمی خنک‌تر از سال گذشته ولی بارش‌ها از نرمال پایین‌تر است.

وی با بیان اینکه فصل کشت‌وکار برنج بارندگی خوبی نداریم و در مجموع فصل تابستان بارش کمی داریم، تصریح کرد: روند کار اشکال دارد و شرایط ما به‌گونه‌ای است که با توصیه نمی‌توان کاری انجام داد؛ روشی که برای کشت طی سالیان سال پیش گرفتیم با ذخایر آبی و میزان بارش مطابقت ندارد.

مدیرکل هواشناسی مازندران با اعلام اینکه هیچ تغییری در رفتار، مصرف و کشت‌وکار نداریم، تصریح کرد: می‌گوییم آب کم است ولی برخی اقدام به کشت دوم می‌کنند و می‌گوییم در بالادست آب نداریم تلاش می‌کنیم منابع آبی را ازطریق چاه‌ها تأمین کنیم.

رضوی خاطرنشان کرد: ادامه این روندی که در پیش گرفتیم به خشک شدن سرزمین و از دست رفتن مراتع منتهی می‌شود؛ چرا که امسال شاهد کاهش ذخایر برفی هستیم و در کوهستان برف نداریم.

این روزها کشاورزان مازندران در سخت‌ترین شرایط مشغول کار و تلاش هستند و باوجود اینکه کم‌بارشی و خشکسالی مشکلات آنها را بیشتر کرده دست از تلاش برنمی‌دارند و چشم انتظار قد کشیدن نشاهای سبز و تبدیل آن خوشه‌های طلایی هستند.

 

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :