آخرین عناوین

پنجشنبه 20 فروردين 1394-18:20 کد خبر:6021

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر ساری:

تبدیل معاونت فرهنگی شهرداری به سازمان، صلاح نیست/توزیع اعتبارات استانی براساس سلایق مدیران استانداری

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر ساری با بیان اینکه بسیاری از توزیع اعتبارات استانی در استانداری بر اساس سلایق مدیران و خارج از انظباط اداری صورت می‌گیرد، تصریح کرد: در طول 37 سال گذشته هنوز مدیر ارشد استانی ساروی نداشتیم.


به گزارش خزرخبر،مسعود پیری در گفت‌گو با بلاغ، ضمن تبریک سال نو اظهار کرد: شهرداری و شورای اسلامی شهر متولی فرهنگ شهر نیستند اما به‌عنوان یک نهاد خدماتی، عمرانی و فرهنگی در بخشی از حوزه‌ها اگر توانایی داشته باشند، وارد می‌شوند.

وی با تبیین رویکردهای اصلی کمسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر ساری، افزود: رویکرد اول در کمیسیون فرهنگی شورا، ترویج فرهنگ عمومی اعم از ترویج فرهنگ ایثار و شهادت ـ کمک به یادواره‌های شهدا ـ ، ترویج فرهنگ و شعائر ائمه اطهار (ع) ـ کمک به هیئت‌های مذهبی ـ ، ترویج ورزش و سلامت عمومی ـ کمک به تیم‌های ورزشی و ورزش همگانی ـ ، ترویج آموزش‌های شهروندی و ترویج اصلاح برخورد و زندگی در کنار معلولان است.

* راه‌اندازی سرای تداوم

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر ساری اضافه کرد: رویکرد دوم ما تثبیتی و مختص خود شهرداری بوده و هدف از آن مشارکت آگاهانه مردم در امور شهری و شهرداری است تا مطالبات درستی را از مسئولان و نمایندگان خود در شهرداری و شورا داشته باشند.

این مسئول یکی از کارهای بی‌سابقه و بزرگ فرهنگی در مرکز استان را راه‌اندازی سرای تداوم در جای‌جای شهر دانست و بیان کرد: اصلاح رفتار مردم در امور شهری، همچون ترافیک، تفکیک زباله و آداب شهروندی، از مؤلفه‎های آموزشی سرای تداوم است.

عضو شورای اسلامی شهر ساری ادامه داد: هدف ما این است به شهری برسیم که شهروندانش بدانند از شهرداری چه بخواهند و به‌عنوان مهم‌ترین ذی‌حق و ناظر، حقوق اصیل شهروندی خود را مطالبه کنند.

* افزایش 12 میلیارد تومانی بودجه فرهنگی

پیری با بیان اینکه در سال 94 رشد 120 درصدی برای اعتبارات فرهنگی شهرداری درنظر گرفته شد، تصریح کرد: امسال اعتبارات شهرداری از 5.5 میلیارد تومان در حوزه فرهنگ، به بیش از 12 میلیارد تومان افزایش پیدا می‌کند، این یعنی در تمام امور فرهنگی مرتبط به شهرداری رشد محسوسی داریم.

وی خاطرنشان کرد: هدف کمیسیون در سال 94 این است تا ساری را به‌عنوان شهر هدف در گردشگری معرفی کند و در همین راستا در پی خرید اماکن تاریخی شهر همچون خانه سردار جلیل و استفاده از ظرفیت‌های طبیعی همچون دریا، رودخانه تجن، و مراتع بالادستی هستیم.

* تبدیل معاونت فرهنگی شهرداری به سازمان، صلاح نیست

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر ساری، ترویج فرهنگ اهل بیت (ع) را از وظایف مهم این کمیسیون در سال جاری اعلام کرد و یادآور شد: الزام معاونت فرهنگی شهرداری به ایجاد ستاد احیای فرهنگ فاطمی و اهل بیت (ع) در راستای ترویج فرهنگ و شعائر اسلامی، از جمله کارهای شاخص امسال است.

این مسئول با بیان اینکه تبدیل معاونت فرهنگی شهرداری به سازمان فرهنگی و هنری، نظارت شورا را بر این نهاد تأثیرگذار کم می‌کند، تأکید کرد: سازمان‌ها، بازرگانی اداره می‌شوند، هیئت مدیره و مدیرعامل دارند و عضو شورا تنها یک عضو از این هیئت است و قطعاً در مقایسه با معاونت فرهنگی که کاملاً زیر نظر شهردار و کمسیون فرهنگی عمل می‌کند، نظارت کمتری بر آن است.

* نگاه‌های پررنگ انتخاباتی به جنوب شهر

پیری با اشاره به اینکه در گذشته نوع مدیریت شهری به‌گونه‌ای بود که در مرکز استان شهروند درجه یک، دو و سه تعیین کردیم، بیان کرد: در زمان انتخابات تمام نگاه‌ها به مناطق پرجمعیت شهر، همچون جنوب شهر است اما خدمت‎رسانی همیشه برای نقاط باجذبه شهر بود که موجب سرخوردگی شخصیتی شهروندان شد.

وی افزود: مکلفیم این روند را اصلاح کنیم و در همین راستا بیشترین سرای تداوم برای شهروندان جنوب و حاشیه شهر درنظر گرفته شده است.

* منکر وجود شبکه‌های واسطه‌گری در معاونت فرهنگی شهرداری نیستیم

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر ساری با بیان اینکه نمی‌توان منکر وجود شبکه‌های واسطه‌گری در معاونت فرهنگی شهرداری ساری شد، گفت: در رابطه با جذب و شناسایی سازمان‌های مردم‌نهاد، 12 کارگروه تخصصی با عناوین مختلفی همچون هنر، نجوم، هئیت‌های مذهبی و... تشکیل شد تا ظرفیت‌های شهر شناسایی شود و به‌طور قطع شورا با اعمال نظارت بیشتر بر این امور، جلوی واسطه‌گری‌ها می‌ایستد.

این مسئول با اشاره به اینکه تمامی قرارداد‌های تابلوها و بیلبوردهای شهری قبل از آغاز فعالیت شورای چهارم ثبت شد، بیان کرد: شورای چهارم تنها شورایی بود که نظارت دقیقی بر منظر شهری به‌ویژه تابلوها و بیلبوردها داشت، بسیاری از مجوزهای نصب و استفاده از تابلو و بیلبورد، باطل شد.

پیری افزود: قائل به این هستیم تبلیغات و استفاده از تابلوها ساماندهی‌شده نیست، تا تاریخ 31 شهریورماه 94، همه قراردادهای تبلیغاتی تابلوها تمام می‌شود و معماری جدیدی برای این امور به‌صورت یکپارچه و منظم در سراسر شهر، با نظارت بیشتر اعمال می‌شود.

* ناراستایی ظرفیت‌های مدیریتی ساری

وی با بیان اینکه دو موضوع از دیرباز تا به حال مرکز استان را آزار می‌دهد، خاطرنشان کرد: نتوانستیم هم‌سویی و هم‌راستایی در ظرفیت‌های مدیریتی خود ایجاد کنیم، به‌عنوان نمونه اگر یک جوانی بتواند آوازه‌ای در شهر به‌دست آورد، به انحای مختلف می‌خواهیم از اثر و فروغ آن کم کنیم، در صورتی که معتقدم اگر به این حرارت و آرمان مدیران جوان بدمیم، قطعاً روشنایی و حرارتش شهر را نیز گرم می‌کند.

* توزیع اعتبارات استانی بر اساس سلایق مدیران و خارج از انظباط اداری

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر ساری با بیان اینکه بسیاری از توزیع اعتبارات استانی در استانداری بر اساس سلایق مدیران و خارج از انظباط اداری صورت می‌گیرد، تصریح کرد: در طول 37 سال گذشته هنوز مدیر ارشد استانی ساروی نداشتیم، آیا واقعاً ساری با این جمعیت نخبه چنین توانی نداشته است؟

این مسئول اضافه کرد: موضوع دوم آزاردهنده این است که ساری بغضی فروخورده‌ای دارد و ریشه آن در بزرگانی است که خود را متولی توسعه شهر می‎دانند، یعنی پدرخواندگانی که برنمی‌تابند و خود را متولی تمام امور شهر می‌دانند؛ باید از این بحران مدیریتی گذشت و مدیران نوپای آرمان‌گرا و تحصیل‌کرده را شناسایی کرد و مناصب مختلف را به آنها سپرد.

پیری مرکز استان را دارای ظرفیت بالایی در توسعه دانست و گفت: ساری با داشتن رودخانه، مرتع، دریا و نیروی انسانی نخبه و فعال، چیزی برای توسعه کم ندارد اما مقایسه مازندران با استان‌های دیگر نشان می‎دهد هیچ‎وقت ساری را به‎عنوان مرکز مازندران نپذیرفتند، شهری با وجود نماینده جوان، شهردار جوان و اکثریت شورا هم جوان، تفاوت خود را به لحاظ عزت اجتماعی در طول سال‌های بعد انقلاب نشان داد و باید به این مدیران جوان میدان داد.

 

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :