آخرین عناوین

پنجشنبه 20 فروردين 1394-23:48 کد خبر:6024

سرگرد سید مرتضی موسوی (کارشناس ارشد اداره آموزش پلیس راهنمایی و رانندگی استان مازندران)

نقش تلفن همراه در تصادفات

استفاده از تلفن همراه حین رانندگی ،تخلف محسوب و منجر به اعمال قانون متخلف گردیده و در یک جمله تلفن همراه حین رانندگی،همراه خوبی نیست.


خزرخبر:آیا می دانید استفاده از تلفن همراه به عنوان یک عامل ناسازگار و مداخله کننده در رانندگی شناخته شده است؟

تجزیه و تحلیل رانندگی و تصادفات ،حاکی از استفاده از تلفن همراه به عنوان یک عامل ناسازگار و مداخله و ایجاد کننده اختلال در ذهن کاربران ترافیک در رفت و آمد شناخته می شود.

مطالعات و تحقیقات بعمل آمده نشان می دهد که این امر به دلیل کاهش عملکردهای ذهن و سیستم حسی حرکتی انسان سبب افزایش  ریسک تصادفات رانندگی می شود.

مطالعاتی که با رویکرد بررسی مکانیزم های روانشناختی صورت می گیرند یافته های مفیدی را درباره سیستم های حسی حرکتی انسان و تبیین فرایند شناخت در شرایط کار دو تکلیفی ارائه کرده اند که این روش تاثیر مکالمه بر محدود شدن میدان دید مفید و عملکرد راننده و افزایش  زمان واکنش ترمز را نشان می دهد .

استفاده از تلفن همراه در حین رانندگی= افزایش زمان عکس العمل مقابله با خطر.

در اینجا این سوال پیش می آید که مغز بر چه اساسی به انجام تکالیفی که به طور همزمان انجام می شود اولویت می دهد؟به عبارت دیگر مرز میان ادامه مکالمه یا قطع آن و توجه به تکلیف اول یعنی رانندگی در مغز چگونه تعیین می شود؟

در این حالت مغز قادر به دریافت و پردازش اطلاعات مربوط به وضعیت خود و راه نیست و این مسئله زمینه بروز سانحه رانندگی را فراهم می سازد،لذا هنگام استفاده از تلفن همراه شنیدن هر نوع خبری که به نوعی تعادل ذهنی راننده را بر هم بزند و درصد بروز عکس العمل نامناسب راننده پشت فرمان را فراهم نماید وجود دارد.

به همین دلیل استفاده از تلفن همراه حین رانندگی ،تخلف محسوب و منجر به اعمال قانون متخلف گردیده و در یک جمله تلفن همراه حین رانندگی،همراه خوبی نیست.

تهیه و تنظیم:سرگرد سید مرتضی موسوی (کارشناس ارشد اداره آموزش و فرهنگ ترافیک و تصادفات پلیس راهنمایی و رانندگی استان مازندران)

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :