آخرین عناوین

يکشنبه 23 فروردين 1394-23:52 کد خبر:6038

مسئولان میراث فرهنگی پاسخگو باشند!!!

تعرض یک فرد صاحب نفوذ به منابع طبیعی کندلوس/ مسئولان نسبت به این موضوع حساس باشند

رئیس شورای اسلامی روستای کندلوس نوشهر درباره اینکه شنیده‌ها حاکی از بروز تخلفاتی در حوزه منابع طبیعی این روستا است، گفت: به طور مثال در یک مورد تصاحب به منابع طبیعی از سوی فردی که فوق‌العاده اهل شعار است در حال انجام است.


به گزارش خزرخبر و به نقل از فارس، در بحث هویت روستا، روستاها را می‌توان به بخش‌های کشاورزی، اداری، گردشگری، روستاهای سکونت‌گاهی و متصل به شهر تقسیم‌بندی کرد و در واقع براساس این استعداد و ظرفیت‌ها، امکاناتی را برای توسعه روستایی فراهم کرد.

روستای کندلوس از جمله روستاهایی است که از ظرفیت گردشگری بالایی برخوردار است، هر چند سودای شهر شدن ندارد اما شایسته توسعه روستایی است، توسعه‌ای که بر محور گردشگری و اقتصاد توریسم استوار باشد.

در این راستا، کندلوس به علت قرار گرفتن در رتبه یازدهم دارای بافت با ارزش، طبیعت زیبا و فرهنگ پویا از استعداد لازم برای توسعه پایدار برخوردار است که این مهم باید براساس اکوتوریسم مدیریت شود.

در این زمینه، محیط‌زیست طبیعی باید مدیریت روستایی برای حفظ دهکده کندلوس و مصون نگه داشتن آن از افراد سودجو و فرصت‌طلبی که به ظاهر داعیه‌دار فرهنگ هستند اما تبرهای تیزی را پنهان دارند، با تلاش و تفکر مجدانه وارد میدان شود.

محیط‌زیست ساختنی یا ساخته شده یا بافت باارزش که یکی از منابع مهم گردشگری روستایی است باید در طراحی‌های جدید و حفظ بافت قدیم، حراست و حفاظت شود، هر چند آسیب جدی پس از زلزله سال 83 در این منطقه، سبب رشد قارچ‌گونه ساختمان‌هایی با نمای جدید شد و بافت زیبای کندلوس را اندکی دست‌خوش تغییر کرد اما می‌توان با مدیریت صحیح، این دهکده توریستی را همانند گذشته به گردشگران معرفی و در حراست از آن کوشید.

ایجاد مراکز فرهنگی و حمایت از مراسم‌های مرتبط با فرهنگ بومی و محلی می‌تواند به توسعه فرهنگی دهکده کندلوس و بعد اقتصاد گردشگری آن کمک کرده و بافت فرهنگی آن را نیز حفظ کند.

نداشتن برنامه مناسب برای بهره‌وری از گردشگری روستایی، تلاش برای سوء‌استفاده در تصرف منابع طبیعی توسط افراد سودجو و سوء‌استفاده از برخی مراسم فرهنگی دهکده کندلوس، از جمله دغدغه‌ها و نگرانی‌هایی است که درباره آن با رئیس شورای اسلامی روستای کندلوس به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه می‌خوانید.

رئیس شورای اسلامی روستای کندلوس در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در نوشهر با تاکید بر ضرورت توسعه روستایی در نخستین روستای گردشگری هدف مازندران، اظهار کرد: دهکده فرهنگی و تاریخی کندلوس به عنوان منطقه نمونه و ملی گردشگری استان، از جایگاه بسیار ویژه و استراتژیکی در حوزه مختلف فرهنگی، گردشگری، زیست‌محیطی و منابع طبیعی برخوردار است.

فرهاد جلالی‌کندلوسی بیان کرد: با توجه به این شاخصه‌های مهم، ضرورت توسعه گردشگری روستایی در کندلوس امری اجتناب‌ناپذیر و البته بسیار حیاتی است که باید بر اجرایی شدن آن اهتمام زیادی داشت.

وی تصریح کرد: در راه توسعه‌بخشی کندلوس از تمام اندیشه‌ها، ایده‌ها و تجارب جوانان و نخبگان این روستا که در حقیقت سرمایه‌های اصلی هستند، استقبال می‌کنیم.

جلالی به قرار گرفتن روستای گردشگری هدف کندلوس در متن منطقه حفاظت‌شده البرز مرکزی اشاره کرد و افزود: در برابر هرگونه تعرض و تجاوز به منابع‌ طبیعی و محیط‌‌زیست با جدیت ورود پیدا می‌کنیم و با متجاوزان به این عرصه‌ها، قاطعانه برخورد می‌شود.

رئیس شورای اسلامی روستای کندلوس درباره اینکه شنیده‌ها حاکی از بروز تخلفاتی در حوزه منابع طبیعی این روستا است، ادامه داد: به طور مثال در یک مورد تصاحب به منابع طبیعی از سوی فردی که فوق‌العاده اهل شعار است در حال انجام است و با توجه به پرونده‌ای که این فرد در این باره دارد، شکایتی نیز انجام شده است و بنابراین از مسئولان منابع طبیعی منطقه و اداره‌کل درخواست می‌کنیم تا نسبت به این موضوع حساسیت داشته و یاری‌گر ما در حفظ منابع طبیعی باشند.

وی خاطرنشان کرد: در پی وقوع زلزله سال 83 در بخش کجور که خسارات زیادی نیز وارد آورده بود، تلاش مدیریت روستا بر این بود که این ناحیه مورد نظر برای احداث شهرک روستایی در نظر گرفته شود اما با مخالفت مراجع قانونی مواجه شد ولی چرا اکنون در برابر این موضوع چشم‌پوشی می‌کنند جای سئوال دارد و نباید اجازه دهند تا این چنین افرادی از راهکارهای مختلف مبادرت به تجاوز به منابع طبیعی کنند.

جلالی تاکید کرد: سیاست ما نسبت به حفظ محیط‌زیست این است که در برابر هرگونه تجاوز به حریم پاک طبیعت، سخت ایستادگی کنیم و برخورد قانونی همراه با اطلاع‌رسانی به اهالی و عموم را پیگیر باشیم.

این عضو شورای روستای کندلوس با اشاره به اینکه یکی دیگر از منابع گردشگری توریسم بومی، محیط‌زیست فرهنگی است، اظهار کرد: حفظ، پاسداری و توسعه امور فرهنگی می‌تواند در حوزه اقتصاد گردشگری نقش بسیار مهمی داشته باشد.

وی در پایان با اشاره به برگزاری جشن‌های فردمحور در کندلوس، گفت: در نظر داریم تا با بررسی طرح «دهکده شادمانی» که از طرف جمعی از جوانان کندلوس تدوین شد و بازتاب گسترده‌ای نیز در رسانه‌ها داشت، مراسم‌ها و جشن‌های کهن را مدیریت کنیم تا ضمن حفظ تاثیرگذاری قبلی، بر گلایه‌مندی‌ها و انتقادات مردمی پایان دهد.

به گزارش فارس، دهکده فرهنگی و تاریخی کندلوس چون یک منطقه فرهنگی است بنابراین باید فرهنگ هر فرد و خانواده را در نگاه و رفتارش با طبیعت سنجید و سخن گفتن از فرهنگ، معیار نیست بلکه در کنار طبیعت، حرمت طبیعت را رعایت کردن نشانه شخصیت واقعی فرهنگی هر فرد یا خانواده است.

 

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :