آخرین عناوین

شنبه 29 فروردين 1394-14:30 کد خبر:6061

زهرا نصيري/کارشناس ارشد کشاورزی/گیاهان زینتی

اهميت مصرف كودهاي كمپوست در فضاهاي سبز شهري

كودهاي آلي صرفنظر از اينكه هيچ زياني و اثرات سويي در كشاورزي ندارند از لحاظ اقتصادي هم نسبت به انواع كودهاي شيميايي به صرفه مي باشند.


خزرخبر:مهم ترين اثر فضاي سبز در شهرها، با توجه به انواع آلودگي هاي موجود نظير آلودگي هوا و آلودگي صوتي كاركردهاي زيست محيطي آنها است.

فضاي سبز شهري شامل كاشت انواع متنوع درختان، درختچه ها، گل ها، چمن و گياهان پوششي مي باشند  که در بين انواع گونه هاي گياهي، گل هاي فصلي زيبايي خاصي به فضاها مي دهند و از طرفداران بيشتري نيز برخودارند.

بايد توجه داشت كه گل هاي كشور ما ايران نيز از لحاظ درخشندگي، رنگ و بو از گل هاي اروپايي زيباتر و بهترند و بايد به فكر توليد بهتر و با كيفيت تر اين گل ها بود.

كاشت اين گل ها در بستر خاكي توام با انواع كودهاي دامي كه باعث تقويت خاك مي شود يك روش براي تقويت توليد مي باشد. ولي امروزه جايگزيني انواع كمپوست ها به جاي كودهاي شيميايي و دامي بسيار رواج يافته است.

كمپوست بقاياي تخمير شده زباله هاي شهري، ضايعات زراعي و كشاورزي و صنعتي است و بي آنكه زياني براي خاك هاي كشاورزي داشته باشد باعث حاصل خيزي بيشتر آن مي شود .

كودهاي آلي صرفنظر از اينكه هيچ زياني و اثرات سويي در كشاورزي ندارند از لحاظ اقتصادي هم نسبت به انواع كودهاي شيميايي به صرفه مي باشند.

كود آلي گرانوله صنايع چوب و كاغذ مازندران يكي از اين كمپوست ها مي باشد، كه از توليدات جنبي اين كارخانه كه بزرگ ترين توليد كننده كاغذ از چوب در كشوراست، مي باشد.

اين كود از ضايعات سلولزي (چوبي ) و ضايعات توليد شده در خط توليد كاغذ، توليد مي شود كه با توجه به افزايش حجم اين ضايعات سلولزي مدفون شده و دارا بودن پتانسيل تبديل به كود آلي، از سال 1389 كارخانه توليد كود آلي گرانوله گوگرد دار تاسيس گرديد، اين كود حاوي 20 درصد گوگرد، 70 درصد مواد آلي، 5 درصد بنتونيت و 5 درصد مواد جاذبه الرطوبه قوي مي باشد كه به صورت پودر و گرانول عرضه مي شود.

استفاده از اين كود در بستر كشت و پرورش دو گل فصلي مينا و بنفشه نشان داد كليه صفات ظاهري و عملكردي گياه نظير اندازه گل، طول عمر گل ، گستردگي بوته، وزن خشك و تر بوته و گل و ميزان جذب عناصر غذايي پرمصرف و كم مصرف در برگ گل نظير نيتروژن، فسفر، كلسيم و گوگرد و... افزايش چشمگيري داشته است.

از طرفي بايد در نظر داشت كه ميزان غلظت عناصرسنگين نظير سرب ، كروم و كادميوم نيزافزايش قابل توجهي داشته ولي اين افزايش تاثيري در كيفيت گل هاي توليدي نداشته است،بنابراين  اين كود با توجه به كمبود ماده آلي در اغلب مناطق كشور و همچنين هزينه سنگين كودهاي دامي و شيميايي مي تواند جايگزين مناسبي براي انواع كودها باشد و مي توان  در توليد گل و گياهان زينتي نظير گل هاي فصلي از اين كود استفاده نمود.

بايد در نظر داشت از آنجائيكه بكارگيري كودهاي آلي نظير اين كود موجب افزايش املاح و نيز غلظت فلزات سنگين در خاك و گياه مي گردد، در به كار گيري اين كودها ملاحظاتي صورت گرفته و در صورت امكان هر چند سال يكبار از كودهاي آلي جهت ارتقا سطح باروري خاك استفاده نمود.

با عنايت به تمام مزيت هاي قيد شده بايد فرهنگ استفاده از كودهاي آلي در بين مجريان فضاي سبز و كشاورزان ترويج يابد.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :