آخرین عناوین

يکشنبه 30 فروردين 1394-10:0 کد خبر:6066

طرح زیرکانه نماینده ساری برای حذف رقبا در انتخابات مجلس دهم:

چرا شجاعی بر ارسال سریع طرح استانی شدن انتخابات به شورای نگهبان اصرار دارد؟

از روزی که طرح استانی شدن انتخابات در صحن علنی و راهروهای مجلس شورای اسلامی دهان به دهان شد موافقان و مخالفان این طرح سعی کرده اند از طریق رسانه های مختلف ضمن بیان نظرات خود دست به جریان سازی بزنند.


به گزارش خزرخبر وبه نقل از وارش، از روزی که طرح استانی شدن انتخابات در صحن علنی و راهروهای مجلس شورای اسلامی دهان به دهان شد تا به حال که یک پای نمایندگان در حوزه انتخابیه است و پای دیگر در اتاق سرمایه گذاران انتخاباتی، موافقان و مخالفان این طرح سعی کرده اند از طریق رسانه های مختلف ضمن بیان نظرات خود دست به جریان سازی بزنند.

این مسئله غیرقابل انکار است که رجال سیاسی بهارستان نشینی که از شهرت و مقبولیتی عام برخوردارند ترجیه می دهند که انتخابات به صورت استانی برگزار شود تا ضمن کسب رای سنتی شان در حوزه انتخابیه یا بهتر است بگوئیم حوزه محل تولد، از قدرت لابی گری خود برای کسب آرای استانی هم استفاده کنند.

این طرح عموما از سوی نمایندگان مازندران با سیاست پیشگی خاصی دنبال می شود و کمتر کسی است که نظر قاطع خودش را در این باره ابراز کرده باشد، همه از اثربخش بودن این طرح حرف می زنند اما آن را نیازمند کار کارشناسی بیشتر می دانند.

حتما به خوبی می دانید که هرکسی بخواهد ملت را دنبال نخود سیاه بفرستد یکی سری کلمات و ترکیبات خاص به کار می برد که جمله « نیازمند کار کارشناسی بیشتری است» از آن دسته است.

رمضان شجاعی کیاسری؛ نماینده باسابقه و باهوش ساری و میاندرورد که رابطه بسیار خوبی با علی لاریجانی رئیس بزرگترین فراکسیون مجلس دارد از آن دست نمایندگانی است که از همان آغاز با این طرح موافق بود.

وی در آخرین اظهار نظر خود با اشاره به شرایط کنونی مجلس،توضیح داد: «در حال حاضر نمایندگان به جای اینکه بر قانون نویسی تمرکز داشته باشد، درگیر کارهای اجرایی حوزه انتخابیه هستند که لازم است این روند در مجالس آینده تغییر کند.»

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس کارهای اجرایی حوزه های انتخابیه را در محدوده وظایف قوه مجریه می داند که نیازی نیست پیگیری آن برعهده وکلای مردم در قوه مقننه باشد.»

به نظر شجاعی اصل کار نمایندگی، کارهای کارشناسی و مطالعه بر روی لوایح و طرح ها است. با استانی شدن انتخابات مجلس، افراد که تجربه مناسبی در کار اجرایی دارند و از کم و کاست این حوزه  مطلع هستند به قوه مقننه وارد می‌شوند و با تدوین قوانین مناسب مشکلات کار اجرایی را تسهیل می‌کنند.

این نماینده اعتقاد دارد با استانی شدن انتخابات مجلس، نماینده هایی به پارلمان راه پیدا می کنند که چهره شناخته شده کل استان هستند.

کیاسری در ادامه گفتگویش با خبرگزاری مجلس تاکید می کند:«اگر نمایندگان بر اساس انتخابات استانی به مجلس راه پیدا کنند، قطعا قانونگذاری و بحث های کارشناسی در این قوه رونق می گیرد، به دنبال آن فضا از پیگیری مسائل شهرستانی و بخشی، استانی و ملی می شود.»

وی اظهار داشت:«در حال حاضر اکثر وقت نمایندگان برای رسیدگی به حوزه انتخابیه صرف می شود، وکلای مردم پنج شنبه، جمعه و شنبه به حوزه انتخابیه می روند و روز یکشنبه با کمترین مطالعه برای بررسی طرح و لوایح در صحن علنی حاضر می شوند، بنابراین نماینده نمی تواند با حضور ذهن و نگاه کارشناسی در رای گیری شرکت کند، تمام این نکات بر ضرورت استانی شدن انتخابات تاکید می‌کند.»

اما جدا از تمام دلایلی که شجاعی ذکر می کند و در تئوری همه قابل احترام و درست است، یک دلیل او نیازمند توجه و مداقه بیشتری است.

کیاسری معتقد است اگر مجلس طرح استانی شدن انتخابات را به موقع تصویب کند، ترکیب مجلس دهم تغییر خواهد کرد.

بنابریان اصرار دارد هرچه زودتر باید این طرح تصویب و به شورای نگهبان فرستاده شود و می گوید:« در این موضوع هر روز اهمیت دارد، چرا که تصویب آن  آینده مجلس را تعیین می کند.»

اما سوال اصلی این است که چرا شجاعی برای ارسال هرچه سریعتر این طرح به شورای نگهبان تا این حد عجله و پافشاری دارد.

با نگاهی آماری به خبرهای منتشر شده از نمایندگان مازندران در خبرگزاری مجلس به راحتی قابل استحصال است که بیشترین اخبار در این حوزه متعلق به شجاعی کیاسری است.

شجاعی به واسطه رابطه بسیار نزدیک با علی لاریجانی توانسته است خود را به عنوان نماینده ای مطرح در ویترین این خبرگزاری پرمخاطب قرار دهد.

ضمن اینکه هفته ای نیست که نقل قول، واکنش یا خبری از وی در رسانه های معتبر ملی منتشر نشود و این به روشنی نشان می دهد که شجاعی مدت هاست که برای کسب رای نخست در حوزه انتخابیه اش برنامه ریزی کرده و در این راه از لابی گری های لاریجانی و باهنر نهایت استفاده را برده است.

شجاعی به خوبی دریافته است که در دوران معاصر که به "واتس آپ"،" لاین"، "فیس بوک" و دیگر رسانه های اجتماعی تعلق دارد، جمع آوری رای به صورت سنتی( با سفر به روستاها و بخش ها) به تنهایی به هیچ عنوان کافی نیست.

 بنابراین در حالیکه در اکثر روستاهای استان دسترسی به اینترنت وجود دارد باید دست به تکثیر نام و تصویر زد تا موفق شد، این دقیقا همان امری است که دیگر رقبای شجاعی به شدت از آن غفلت کرده اند.

همچنین با جدی شدن شایعه حضور عبوری؛ شهردار موفق ساری و احتمال رای نیاوردن شجاعی در این حوزه انتخابیه وی سعی دارد با سرعت بخشیدن به تصویب طرح استانی شدن انتخابات مجلس از موقعیت و شهرت خود در استان استفاده کند و مجددا به پارلمان راه یابد.

ناظران معتقدند در صورت ثبت نام شهردار ساری در انتخابات هیچ کسی یارای رقابت با وی را نخواهد اشت و عملا مابقی نامزدها باید برای کسب رای دوم ساری و میاندورود بایکدیگر رقابت کنند.

رقبایی که امسال قوی تر از دوره های قبل هستند، محمد دامادی با نزدیک کردن خود به دولت سعی دارد از رای بالای ساروی های به روحانی در انتخابات ریاست جمهوری برای پر شدن سبد رای خود نهایت استفاده را ببرد و فرامرز نقیبی نیز که از حمایت اصلاح طلبان و پشتوانه رای بالا در شورای شهر ساری برخورداری است رقیب دردسرسازی برای نمایندگان فعلی خواهد بود و شجاعی به خوبی می داند احتمال رای نیاوردن وی در صورت پیاده شدن این سناریو بسیار زیاد است.

این درحالی است که هنوز کاندیداهای مورد حمایت اکثریت اصولگرایان در زیر لوای «طرح وحدت» مشخص نشده اند.

به همین خاطر است که شجاعی می خواهد خود را در معرض انتخاباتی استانی قرار دهد که در آن عبوری ، نقیبی و دامادی شانس کمتری در مقابل وی خواهند داشت.

شکی نیست که شجاعی کیاسری از جمله باهوش ترین رجال اصولگرای مازندران است که به خوبی شرایط را رصد می کند و در دقیقه 90 می تواند ورق را به نفع خود برگرداند.

اگر طرح استانی شدن انتخابات به مجلس دهم برسد طرح شجاعی کیاسری پیاده شده و احتمال رای آوردن وی تقریبا قطعی است اما اگر او موفق نشود این طرح را برای انتخابات آتی به تصویب شورای نگهبان برساند رقابتی سخت در مرکز استان درخواهد گرفت که پیش بینی را برای تعیین نمایندگان بعدی ساری در ساختمان هرمی شکل بهارستان بسیار دشوار خواهد کرد.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :