آخرین عناوین

پنجشنبه 3 ارديبهشت 1394-0:14 کد خبر:6103

مدیر کل بهزیستی مازندران خبر داد:

برگزاری «طرح بشیر» جهت کاهش طلاق در مازندران/اجرای طرح کارزار به صورت تخصصی و ویژه

مدیرکل بهزیستی مازندران از اجرای «طرح بشیر» در جهت کاهش طلاق از شهریور سال جاری در این استان خبر داد.


به گزارش خزرخبر، سیدسعید آرام در اولین نشست  با رسانه های مازندران در سال 94 که مصادف با اولین سال روز انتصاب وی در این سمت بوده است، با بیان اینکه با وجود تنگناهای مالی که سال 93 در سراسر کشور وجود داشت اما اتفاقات خوبی در بهزیستی مازندران رخ داد، افزود: با تشکیل کمیته بحران اقتصادی در بهزیستی مازندران،توانسته ایم علی رغم کسری اعتبارات با جذب تمامی اعتبارات اختصاص یافته و برنامه ریزی های انجام شده و بدون هر گونه مشکلی سال مالی 93 را به پایان برسانیم.

مدیرکل بهزیستی مازندران با اشاره به اینکه طرح بشیر امسال برای نخستین‌بار در مازندران اجرا می‌شود، خاطرنشان کرد: این طرح در راستای کاهش طلاق اجرایی می‌شود و مقدمات آن آماده و تفاهم‌نامه هم با قوه‌قضائیه امضا شده است.

وی با بیان اینکه این طرح از شهریورماه اجرایی می‌شود، اظهار داشت: در بررسی علل مختلف طلاق، به این نتیجه رسیدیم برای رفع مشکل طلاق باید بسته کاملی از آموزش مهارت‌های زندگی را در مقاطع مختلف داشته باشیم، چون این‌گونه نیست که طلاق، نتیجه یک اختلاف بعد از ازدواج باشد و مشکلاتی از قبل وجود داشته است.

آرام با بیان اینکه طلاق ناشی از آگاهی نداشتن افراد از این مهارت‌ها است، تصریح کرد: پذیرش اجتماعی کسانی که مسئله طلاق برای آنها اتفاق می‌افتد به ویژه در بانوان، بسیار سخت بود.

وی با بیان اینکه در این طرح، آموزش‌هایی برای دوره دبیرستان، پیش از ازدواج، دوران نامزدی و دوران ازدواج تدوین شده است، افزود: طبق روال گذشته تمام پرونده‌هایی که از دادگستری برای طلاق به ما ارجاع داده می‌شد در این طرح گنجانده شده است.

مدیرکل بهزیستی مازندران با اشاره به تعداد کم مراکز مشاوره کاهش طلاق در استان، خاطر نشان کرد: این مراکز امسال به 40 مرکز افزایش پیدا می‌کند.

آرام با بیان اینکه در گذشته فقط پرونده طلاق‌های توافقی به بهزیستی ارجاع داده می‌شد و کار سختی است که کسانی را که با توافق برای طلاق اقدام کرده اند را به سازش دعوت کنیم، اظهار داشت: از این پس تمامی پرونده‌هایی که به دادگاه خانواده می‌رود را به بهزیستی ارجاع می‌دهند تا آموزش‌های لازم دریافت شود.

مدیر کل بهزیستی مازندران با بیان اینکه این طرح کسانی که طلاق برایشان اتفاق افتاده را هم شامل می‌شود، تصریح کرد: آموزش‌ به افراد مطلقه را نیز داریم تا از مشاوره‌های ما استفاده کنند و زمینه توانمندی و امکان ازدواج مجدد برایشان مهیا شود.

آرام در ادامه درباره آمار طلاق اظهار کرد: سال 93 حدود هفت هزار و 29 پرونده از طریق دادگستری به مراکز بهزیستی ارجاع شد که 70 درصد این پرونده‌ها طلاق توافقی بود که از این پرونده‎ها، حدود 50 درصد بیش از پنج سال، 20 درصد یک تا سه سال و 15 درصد در مرحله عقد و کمتر از یک‌ سال زندگی مشترک داشته اند.

وی با بیان اینکه برای این افراد 22 هزار جلسه روان‌شناسی و 18 هزار جلسه مددکاری، 200 جلسه آموزشی و هزار و 700 جلسه حقوقی برگزار شده است، خاطر نشان کرد: هزینه های مشاوره برای خانواده های بی بضاعت ،توسط بهزیستی به صورت یارانه پرداخت می شود.

آرام بی‌توجهی به آسیب‌های جدید مثل شبکه‌های اجتماعی را یک معضل خواند و با اشاره به اینکه سلامت، پایه و اساس نظام اجتماعی است و سلامت را باید از همه جنبه‌ها مورد توجه قرار داد، اظهار داشت: به اندازه‌ای که به سلامت جسمی توجه می‌شود، به سلامت روح و روان توجه نمی‌کنیم.

وی در ادامه با بیان اینکه مراکز بهزیستی با شماره تلفن 1480 آماده مشاوردهی به مردم می باشند تصریح کرد:برای اولین بار با کمک یک موسسه ngo نسبت به ساماندهی کودکان کار و خیابانی اقدام نموده ایم که نتایج بسیار خوبی داشته است.

آرام با اشاره به اینکه امیدواریم مظلومیت مازندران در بخش فقر سبز از بین برود گفت:برنامه ایجاد اشتغال این اداره 1052 شغل بود اما با برنامه ریزی های کارشناسی شده این تعداد را به 2000 شغل افزایش داده ایم.

مدیر کل بهزیستی مازندران در ادامه این نشست با بیان اینکه در تامین مسکن مددجویان از رتبه 31 به رتبه 8 صعود کرده ایم افزود:در سال 93 تمام زنان سرپرست خانوار را تحت پوشش قرار داده ایم.

وی با اعلام اینکه تمام یک میلیارد و 800 میلیون تومان گروه هدف را محقق کرده ایم اظهار داشت:تمام خدمات تخصصی برای گروه های هدف در مازندران به صورت کامل اراده می شود.

آرام برنامه عمده این اداره کل در سال 94 را ارتقاء کیفیت خدمات اعلام و تصریح کرد:در سال 94 طرح مبارزه کارزار را به صورت تخصصی تر جرا خواهیم کرد.

این مسئول با بیان اینکه محسنی رییس جدید بهزیستی کشور چون از بدنه مجلس و سلامت بوده و تجربیات زیادی در امور اجتماعی دارد برای پست ریاست  بسیار مناسب بوده است افزود:استاندار مازندران و معاونین استانداری در سال 93 نگاه ویژه ای به بهزیستی داشته اند که امیدواریم در سال جدید نیز با حمایت و پشتیبانی این مسئولان ،بتوانیم خدمات لازم را به مردم استان ارائه دهیم.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :