آخرین عناوین

سه شنبه 8 خرداد 1397-11:52 کد خبر:61041

مدیرکل دامپزشکی مازندران هشدار داد:

کبابی‌های سیار در مازندران سلامت شهروندان را تهدید می‌کند

مدیرکل دامپزشکی مازندران گفت:ذائقه برخی از مردم به‌ گونه‌ای شده که بعد از افطاری اقدام به مصرف جگر می کنند و با توجه به خطر تب کریمه کنگو به شدت با این موضوع مخالف هستیم.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از فارس، در ماه مبارک رمضان شاهد افزایش تمایل افراد به مصرف جگر بعد از افطار هستیم که معمولا بعد از افطار تا ساعات پایانی شب بازار آنان داغ است.

البته موضوع جالب اینکه برخی کسبه‌ها که اصلا شغل‌شان ارتباطی با کبابی ندارد تنها در ماه مبارک رمضان اقدام به عرضه جگر و کباب می‌کنند و مردم نیز در این زمینه تمایل نشان می‌دهند.

مدیرکل دامپزشکی مازندران اظهار کرد: باتوجه به آغاز فصل فعالیت کنه‌ها که به‌عنوان یک انگل خارجی عامل انتقال برخی از بیماری‌های دامی محسوب می‌شود، احتمال بروز و شیوع برخی از بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان همچون بیماری تب هموراژیک کریمه کنگو و یا همان CCHF که منشأ دامی داشته، وجود دارد.

سیدحسین رضوانی بیان کرد: در سال گذشته در برخی از شهرستان‌های غربی استان مازندران شاهد بروز این بیماری در جمعیت دامی و در ادامه شاهد درگیری انسانی بودیم که به محض اطلاع موضوع از سوی دانشگاه علوم پزشکی مازندران، از اعتبارات داخلی خودمان به میزان حدود 11 هزار لیتر سم خریداری و در مناطق با ریسک بالا اقدام به سم‌پاشی جایگاه نگهداری دام و بدن دام‌های موجود در این مناطق کردیم.

وی در معرفی بیماری تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو، گفت:این بیماری ویروسی بوده و عامل آن توسط نوعی کنه به‌نام هیالوما از دامی به دامی دیگر منتقل می‌شود و از آنجایی‌که هیچ نوع علائمی در دام وجود ندارد، بعضاً افرادی بدون توجه به هشدارهای دامپزشکی به این بیماری خطرناک مبتلا و درصورت عدم مراجعه به مراکز درمانی و تشخیص به‌موقع با مرگ روبه‌رو می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی مازندران خاطرنشان کرد:دام‌هایی‌که مورد گزش کنه‌های آلوده قرار گرفتند قبل از کشتار در کشتارگاه‌های صنعتی دام توسط مسئولان فنی بهداشتی مستقر در کشتارگاه مورد معاینه قبل از کشتار قرار گیرند و بعد از کشتار نیز لاشه دام‌های کشتار شده به‌مدت 24 ساعت در سردخانه با دمای معمولی صفر تا چهار درجه سانتی‌گراد نگهداری و سپس به مراکز عرضه مجاز منتقل می‌شود که در این شرایط هیچ خطری مصرف‌کنندگان را تهدید نمی‌کند.

رضوانی با بیان اینکه مدت نگهداری آلایش‌های خوراکی مانند جگر، دل و قلوه 48 ساعت در دمای معمولی یخچال است، گفت: در این مدت زمان مقدار PH گوشت کاهش یافته و ویروس این بیماری در این حالت که گوشت حالت اسیدی پیدا می‌کند حساس بوده و زنده نمی‌ماند به همین دلیل تأکید داریم گوشت‌هایی‌که در کشتارگاه‌های دام زیر نظارت دامپزشکی کشتار می‌شوند، مصرف آنها هیچ خطری ندارد.

وی تصریح کرد: توصیه ما به شهروندان این است هنگام خرید گوشت در قصابی‌های مجاز زیر نظارت دامپزشکی، به مهر آبی رنگ ضرب شده روی لاشه «مهر بهداشتی دامپزشکی» و همچنین برچسب TAG (لیبل مشخصات) که بر روی لاشه چسبیده توجه ویژه داشته باشند و از خرید لاشه‌های فاقد این مشخصات جداً پرهیز کنند و در صورت مشاهده مراتب را با ادارات دامپزشکی شهرستان‌ها اطلاع تا اقدامات قانونی لازم توسط کارشناسان به عمل آید.

مدیرکل دامپزشکی مازندران اظهار کرد: ذائقه برخی از مردم در استان مازندران به‌گونه‌ای شده که در ایام ماه مبارک رمضان بعد از افطاری به برخی از مراکز غیرمجاز مراجعه و اقدام به مصرف جگر گوسفندی به‌صورت کبابی می‌کنند که باتوجه به خطری که شهروندان را تهدید می‌کند به شدت با این موضوع مخالف هستیم.

رضوانی یادآور شد: همان‌گونه که پیش از این نیز در رسانه‌ها هشدار دادیم، جگر بعد از اینکه به مدت 48 ساعت در دمای معمولی یخچال پس از استحصال قرار گرفت، باید کاملاً پخته شود تا از سالم بودن آن اطمینان حاصل شود؛ چراکه تنها در این حالت تمام بیماری‌های آن از بین می‌رود.

وی ادامه داد: باتوجه به اینکه سریع‌ترین روش پخت جگر حالت کبابی بوده و یا اینکه جگر را به روش‌های دیگری ازجمله خوراک هم مصرف می‌کنند، توصیه داریم به روش صحیح و کاملاً پخته شده بعد از پروسه‌ای که گفتیم ( نگهداری در یخچال به مدت 48 ساعت و کاملاً پخته) عمل شود.

مدیرکل دامپزشکی مازندران اظهار کرد:باتوجه به مصرف بیش از حد نیاز جگر در ماه مبارک رمضان در برخی از شهرهای مازندران و عدم تأمین نیاز استان با کشتارهای داخلی، برخی از افراد اقدام به وارد کردن جگر از برخی استان‌های کشور به‌صورت منجمد می‌کنند که با این‌گونه افراد با مراجعه به ادارات دامپزشکی با گرفتن گواهی حمل بهداشتی و رعایت شرایط زنجیره سرد با خودروهای مخصوص مبادرت به این اقدام کنند که سلامت مصرف‌کنندگان به خطر نیفتد.

رضوانی یادآور شد: بازرسان بهداشتی دامپزشکی مازندران در قالب اکیپ‌های سیار با سرکشی از جگرکی‌ها و قهوه‌خانه‌های استان تلاش می‌کنند تا سلامت مصرف‌کنندگان را تأمین کنند، آنچه که مهم و حائز اهمیت است این بوده که خود مردم باید برای تهیه گوشت و اندرونه‌های خوراکی دام به مراکز مجاز و زیر نظارت دامپزشکی مراجعه کرده تا سلامت آنان تأمین شود و درصورت مراجعه به مراکزی که به‌صورت مقطعی در ماه رمضان مبادرت به این کار می‌کنند ممکن است سلامت آنها به مخاطره افتاده و عواقب جبران‌ناپذیری را برای مصرف‌کنندگان به دنبال داشته باشد.

وی با تأکید بر اینکه مردم بدون استفاده از دستکش به لاشه و یا اندرونه‌های خوراکی دام دست نزنند، خاطرنشان کرد: برای مصرف نیز حتماً بهداشت فردی را رعایت و از دستکش استفاده کرده و سپس دست‌ها را با آب، مواد شوینده و ضدعفونی‌کننده کاملاً بشویند.

مدیرکل دامپزشکی مازندران در پایان تاریخ انقضای جگر خام را به‌صورت تازه 48 ساعت و جگر منجمد را سه ماه از تاریخ تولید اعلام کرد و گفت: هنگام خرید این محصول به تاریخ تولید آن توجه ویژه‌ای شود.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :