آخرین عناوین

سه شنبه 8 خرداد 1397-13:9 کد خبر:61047

قابل توجه مسئولین:

خطر ریزش در کمین پل تاریخی «آزان» در شهرستان جویبار

پل تاریخی ‘آزان’ شهرستان جویبار به دلیل تردد بی شمار وسایل نقلیه سنگین و فشار بر پایه های آن ، ترک برداشته و در معرض فرو ریختن است.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از مازنی خبر، پل تاریخی ‘آزان’ شهرستان جویبار که مربوط به دوره قاجاریه است به دلیل تردد بی شمار وسایل نقلیه سنگین و فشار بر پایه های ان، ترک برداشته و در معرض فرو ریختن است.

پل تاریخی آزان در روستای آزان شهرستان جویبار بر روی رودخانه سیاهرود قراردارد،این پل که مربوط به دوران قاجاریه است دارای 6چشمه طاق بوده که چشمه میانی آن مرتفع‌ترین طاق‌هاست، بطوریکه ارتفاع آن از بلندترین نقطه‌ی تیزی طاق از سطح آب رودخانه 6 متر است.

مصالحی که در شکل‌ گیری این پل به کارگیری شده عمدتاً آجر، ملاط و ساروج است، گذرگاه پل با پوشش بتنی است که طبق شواهد موجود، سابقاً سنگفرش بوده است و با شماره 2842 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

این پل تاریخی محل تردد روستاهایی همچون حاجیکلا، سیدکلا، آزان، کفشگرکلا و مجموعه روستاهای حسن رضا از شهرستان جویبار است که طی این سالها به دلیل تردد وسایل نقلیه سنگین و فشار بر پایه های این پل تاریخی در معرض تخریب قرار گرفته است.

اگر چه مسئولین راهداری با نصب 2تابلو در2 طرف پل تاریخی آزان تقاضا کردند تا وسایل نقلیه سنگین بر روی این پل ترددنکنند، اما تردد روزانه وسایل نقلیه سنگین از این پل ادامه دارد.

رئیس شورای روستای آزان اظهار داشت: پل تاریخی آزان به دلیل تردد وسیله نقلیه سنگین و همچنین در فصل کشاورزی به دلیل تردد خودرو و ادوات کشاورزی، در حال تخریب است.

امید وندچالی با بیان اینکه مردم ومسئولان به فکر این پل تاریخی نیستند، گفت: در حال حاضر این پل ترک برداشته است و شاید در آینده نزدیک با کوچکترین سیلاب تخریب شود.

وی همچنین از مکاتبات فراوان با ادارات راه و شهرسازی، میراث فرهنگی و بخشداری برای حل این معضل خبر داد و گفت: اما تاکنون اقدام خاصی انجام نگرفته است.

بخشدار مرکزی شهرستان جویبار گفت: پل تاریخی آزان محل تردد اهالی پنج روستای شهرستان جویبار همچون حاجیکلا، سید کلا، کفشگرکلا، مجموعه روستاهای حسن رضا و آزان است.

محمد مدانلو با بیان اینکه این پل تاریخی در حال حاضر ظرفیت تردد جمعیت این روستاها را ندارد، اضافه کرد: این پل راه میان بری برای روستاهای شهر جویبار و ساری شده است.

وی از فرسایش این پل تاریخی خبر داد و گفت که در سال 84، برای جلوگیری از فرسایش این پل از محل تملک و دارایی اعتباری به مبلغ 10 میلیون تومان برای مرمت این پل هزینه شده است.

بخشدار مرکزی شهرستان جویبار گفت: اما بعد از این سال ها دیگر اقدام خاصی برای مرمت و حفظ این پل تاریخی انجام نشده است.

** به دلیل مرمت پل تاریخی سیکاپل، اعتبارجدیدی برای پل آزان در نظر گرفته نشده است

رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان جویبار گفت: در حال حاضر، اعتبار جدیدی برای مرمت و بازسازی پل تاریخی آزان در نظر گرفته نشده است.

غلامعباس تسلیمی با بیان اینکه به دلیل اهمیت پل تاریخی سیکاپل اعتبار برای این پل در نظر گرفته شده افزود: در نظر داریم تا مرمت و بازسازی پل سیکاپل به اتمام برسد.

پل تاریخی سیکاپل تا قبل از سال 1390 محل تردد 15 روستا به شهر جویبار بوده اما در این سال به دلیل جاری شدن سیلاب نیمی از این پل تخریب شد که هم اکنون این پل در حال مرمت و بازسازی قرار گرفته است.

در شهرستان جویبار پنج پل تاریخی به نام های خشت پل جمعه بازار، سیکاپل، پل کردخیل، پل فوتم و پل تاریخی آزان وجود دارد.

وی از مکاتبات با اداره راهداری شهرستان جویبار خبر داد و افزود: از آنان خواسته ایم تا از تردد وسایل نقلیه سنگین بر روی پل ازان جلوگیری کنند.

رئیس اداره راهداری شهرستان جویبار، از نصب تابلو ورود ممنوع وسایل نقلیه سنگین در دو طرف این پل خبر داد و گفت: اما متاسفانه شاهد تردد زیاد خودروها از این پل تاریخی هستیم.

شیروان مظلومی با بیان اینکه طی چندین بار بازدید گزارشی از وضعیت کنونی پل آزان تهیه کرده ایم،گفت:در حال حاضر این پل ظرفیت تردد کامیون های سنگین را ندارد.

فرماندار شهرستان جویبار با بیان اینکه پل آزان با وقوع سیلاب ریزش خواهد کرد، افزود: حداقل مبلغ برای مرمت و بازسازی این پل 200 میلیون تومان است تا بتوانیم از ریزش این پل جلوگیری کنیم.

رجبعلی وهابی با اعلام اینکه طی سال های گذشته مکاتبات بی شماری با میراث فرهنگی استان برای مرمت این پل انجام داده ایم، گفت:در این سالها اقدامی توسط این دستگاه متولی انجام نشده است.

وی گفت:طی سال گذشته از محل تملک دارایی اعتباری به مبلغ 40 میلیون تومان برای مرمت و بازسازی این طرح در نظر گرفته شد.

فرماندار شهرستان جویبار تنها راه چاره برای نجات این پل از تخریب را تصویب جلوگیری از تردد خودروهای سنگین در شورای ترافیک اعلام کرد.

 

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :