آخرین عناوین

چهارشنبه 9 خرداد 1397-8:27 کد خبر:61059

باز هم کوتاهی و عدم مسئولیت پذیری مسئولین:

از انتقاد ازعدم تخصیص گوشت تنظیم بازاری تا کوتاهی مسئولان جهاد کشاورزی مازندران

رئیس اتحادیه قصابان مازندران با انتقاد از عدم تخصیص گوشت تنظیم بازاری،گفت: از 80 تن گوشت تخصیصی به مازندران، تاکنون حتی یک گرم هم تحویل داده نشده است.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از بلاغ، عبدالرحیم قاسمی در خصوص وضعیت بازار گوشت در ماه رمضان اظهار کرد: در حال حاضر، تقاضا بسیار پایین است و با توجه به کمبود دام، سطح عرضه و تقاضا مساوی است و بازار در تعادل است.

دلایل افزایش قیمت گوشت گوسفندی و گاوی در بازار

وی در خصوص افزایش قیمت گوشت نسبت به سال گذشته، بیان کرد:چندین عامل در افزایش قیمت گوشت طی سال‌جاری نسبت به سال گذشته دخیل بوده است که خالی بودن زمینه دام در استان‌های دام‌خیز و به تبع آن کمبود دام در تأمین سایر استان‌ها، یکی از عوامل افزایش قیمت است.

رئیس اتحادیه قصابان ساری پربار بودن مراتع چرای دام و طبیعتا عدم رغبت فروش دام از سوی دامداران را یکی دیگر از عوامل افزایش قیمت گوشت در بازار برشمرد و ادامه داد: البته بحث قاچاق بره و بزغاله به کشورهای خلیج فارس و کشور عراق نیز که به‌ دلیل سودآوری و تبادل کالا بر حسب دلار، یکی دیگر از عوامل جدی افزایش قیمت دام طی ماه‌های اخیر در بازار استان و کشور بوده است.

عدم تخصیص حتی یک گرم گوشت تنظیم بازاری به واحدهای صنفی

قاسمی در پاسخ به این سوال که تاکنون چه میزان گوشت منجمد تنظیم بازاری از سوی واحدهای صنفی عرضه شده است، بیان کرد: از 80 تن گوشت تخصیصی به استان مازندران، تاکنون حتی یک گرم هم به واحدهای صنفی و عاملان فروش کسبی تحویل داده نشده است.

وی تصریح کرد: باوجود اینکه از قبل از آغاز ماه رمضان، از سوی جهاد کشاورزی به ما نسبت به معرفی عاملان فروش صنفی جهت تخصیص گوشت منجمد و گوشت گوسفندی مبدأ از مغولستان به‌صورت کتبی درخواست اعلام اسامی شده بود، اما با وجود معرفی داوطلبان، تاکنون هیچ پاسخی به ما داده نشده است و پاسخی که به ما داده شده است آن بوده که ما گوشت نداریم.

مسئولان به وعده خود عمل نکردند

رئیس اتحادیه قصابان مرکز مازندران با بیان اینکه مسئولان جهاد کشاورزی و پشتیبانی امور دام به وعده خود عمل نکردند، تصریح کرد: ما در ابتدا در خصوص گوشت منجمد گاوی اقدام کردیم، به جهاد نامه زدیم و ان‌ها ما را به پشتیبانی امور دام معرفی کردند، اما پاسخی دریافت نکردیم؛ در ادامه در خصوص تخصیص گوشت گوسفندی مبدأ از مغولستان نیز همین مراحل را طی کردیم اما در این خصوص هم، سهمیه‌ای به واحدهای صنفی داده نشد.

به گفته قاسمی، قیمت عرضه هرکیلو گوشت سردست گوساله 23 هزار تومان، ران گوساله 24 هزار تومان و قیمت خرید عمده گوشت گوسفندی 29 هزار تومان از سوی ستاد تنظیم بازار ویژه ماه رمضان تعیین شده است.

سهمیه کشوری گوشت تنطیم بازاری پاسخگوی نیاز استان نبود

برای چرایی این موضوع علت را از سیدمصطفی ابراهیمی جویا شدیم، مدیر‌کل پشتیبانی امور دام مازندران پاسخ داد: بر اساس معرفی‌نامه جهاد کشاورزی، ما برای واحدهای متقاضی حواله صادر کردیم، اما به‌دلیل کمبود گوشت، نتوانستیم تاکنون به این واحدها تحویلی داشته باشیم.

وی افزود: میزان تخصیص گوشت استان مازندران در این طرح، 80 تن بوده است که به واحدهای عامل و فروشگاه‌های بزرگ در شهرستان‌های استان جهت عرضه تخصیص پیدا کرد و به‌دلیل، عدم مکفی بودن گوشت با توجه به تعدد شهرستان‌ها، نتوانستیم به واحدهای صنفی نیز تزریق کنیم.

درخواست مجدد 50 تن گوشت تنظیم بازار

ابراهیمی تصریح کرد: در چند روز اخیر، درخواست افزایش سهمیه گوشت را اعلام کردیم و از آن‌جا که این گوشت‌ها دارای یارانه و قیمت مناسبی نسبت به بازار هستند، لذا باید ستاد تنظیم بازار کشور با این درخواست موافقت و سپس سهمیه مورد تأیید به استان ارسال شود.

مدیر‌کل پشتیبانی امور دام مازندران با بیان اینکه با توجه به نیاز متقاضیان، تخصیص 80 تن گوشت برای مازندران پاسخگوی نیاز استان نبود، تأکید کرد: ما در روز گذشته، نامه درخواست 50 تن سهمیه مازاد بر سهمیه تخصیصی به استان را ارسال کردیم و به محض دریافت، بر اساس حواله صادر شده برای متقاضیان، در اختیار واحدهای صنفی قرار خواهد گرفت.

باید منتظر ماند و دید تا در صورت موافقت این درخواست، مسئولان به وعده خود به واحدهای صنفی عمل خواهند کرد یا خیر؟ هرچند سهمیه تخصیصی به استان نیز جای تأمل دارد، اما انتظار می‌رفت تا ستاد تنظیم بازار استان، با توجه به سوابق گذشته، از همان ابتدا، درخواست افزایش سهمیه را در دستور کار خود قرار می‌داد!

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :