آخرین عناوین

پنجشنبه 10 خرداد 1397-12:47 کد خبر:61090

رئیس پلیس آگاهی انتظامی مازندران خبر داد:

کلاهبرداری میلیونی از مردان کهنسال به بهانه ازدواج در مازندران

رئیس پلیس آگاهی انتظامی مازندران از دستگیری افرادی که به بهانه ازدواج با مردان کهن‌سال از آنان کلاه‌برداری می‌کردند، خبر داد.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از پایگاه خبری پلیس، ذبیح‌الله پهلوانی اظهار داشت:در پی کسب خبری از شهرستان فریدون‌کنار مبنی بر این‌که افرادی با نام مستعار با وعده ازدواج با مردان کهن‌سال از آنان کلاه ‌برداری می‌کنند، موضوع در دستور کار پلیس آگاهی آن شهرستان قرار گرفت.

رئیس پلیس آگاهی استان مازندران، افزود:با انجام تحقیقات پلیسی و بررسی‌های همه‌جانبه، مأموران موفق شدند، فردی که با معرفی خود به‌ عنوان یکی از بستگان نزدیک دختران مدنظر، واسطه بین این افراد می‌شد را شناسایی و دستگیر کنند.

پهلوانی، خاطرنشان کرد:مأموران پس از هماهنگی قضائی دو متهم دیگر این پرونده اهل و ساکن یکی از استان‌های شمال شرق کشور را که پس از ازدواج و کلاه‌برداری از مالباختگان از محل متواری می‌شدند در عملیاتی غافلگیرانه دستگیر کردند.

پهلوانی در ادامه اذعان داشت:متهمان در تحقیقات پلیس عنوان داشتند، پس از شناسایی سالمندان متمکن که قصد ازدواج داشتند با جلب اعتماد در اقدامی متقلبانه و دریافت طلاجات و یا مبالغی از ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون ریال به‌عنوان مهریه پس از چند روز با طرح و نقشه قبلی اقدام به فرار می‌کردند.

رئیس پلیس آگاهی مازندران، اظهار داشت: تاکنون سه نفر از مالباختگان شناسایی شدند و تحقیقات پلیس در این خصوص همچنان ادامه دارد.

پهلوانی با اشاره به این‌ که متهمان پس از تشکیل پرونده به مرجع قضائی معرفی شدند،گفت: ضعف آگاهی و اعتماد بی‌مورد مالباختگان به افرادی که تحت عنوان‌های خیرین ازدواج، کسب‌ و کار و امور خیریه به آنان مراجعه می‌کنند را از مهم‌ترین عوامل سوءاستفاده سودجویان و کلاه‌ برداران برشمرد.

وی از شهروندان خواست: قبل از هر اقدامی نسبت به طرح موضوع و مشورت با بستگان نزدیک و مورد اعتماد خود اقدام کنند و در صورت برخورد با افراد شیاد مراتب را سریعاً از طریق مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ اطلاع دهند.

براساس همین گزارش، رئیس پلیس فتا مازندران گفت: ۴۲ درصدی جرائم سایبری در استان طی دو ماه گذشته کشف شده است.

حسن محمد نژاد اظهار داشت: کلاه ‌برداری و سایر جرائم مالی و اقتصادی نتیجه وقوع یک اشتباه و یا غفلت نیست، بلکه نتیجه یک فرایند آگاهانه، عمدی و فریبکارانه توسط افرادی سودجو برای کسب منفعت و موقعیت به شکل خلاف قانون است.

رئیس پلیس فتا استان مازندران، توسل بهروش‌های متقلبانه، سوءنیت و قصد فریب را ازجمله خصوصیت کلاه‌برداران در فضای مجازی و حقیقی عنوان کرد و اذعان کرد: اکثراً این افراد دارای قدرت بیان و جذب فوق‌العاده‌ای هستند که با مهندسی اجتماعی و کسب اعتماد طعمه‌های خود اقدام به کلاه ‌برداری از آنان می‌کنند.

محمد نژاد با اشاره به این‌که در دوماهه اول سال جاری برداشت غیرمجاز از حساب اشخاص بالاترین جرائم سایبری را در استان شامل می‌شود، خاطرنشان کرد: نشر اکاذیب و هتک حیثیت، کلاه‌برداری رایانه‌ای، هک سامانه‌ها و مزاحمت‌های اینترنتی به ترتیب در اولویت سایر جرائم سایبری استان قرار دارند.

محمد نژاد از کشف ۴۲ درصدی جرائم در سطح استان طی این مدت خبرداد و با تأکید بر رعایت هشدارهای پلیس از سوی کاربران فضای مجازی، اظهار داشت: گسترش فضای مجازی علاوه بر موضوعات فوق تغییراتی را در جوامع به وجود آورده است که ازجمله آن به کاهش نقش خانواده به‌عنوان مرجع، کاهش ارتباط والدین با فرزند، شکاف نسلی به دلیل رشد تکنولوژی، از بین رفتن حریم بین فرزندان و والدین را می‌توان اشاره کرد.

محمد نژاد در خاتمه، اظهار داشت: فضای مجازی با همه فوایدی که در افزایش آگاهی‌ها و توانمندی افراد جامعه دارد، می‌تواند تهدیدی جدی نیز باشد که برای تبدیل تهدیدها به فرصت و استفادهٔ بهینه از آن می‌توان با حرکت در مسیرهای قانونی و توجه به هشدارهای کارشناسان امر در استفاده درست از این فناوری گام برداشت.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :