آخرین عناوین

يکشنبه 13 خرداد 1397-13:2 کد خبر:61147

مدیرکل پزشکی قانونی مازندران اعلام کرد:

۱۸ نفر پارسال در رودخانه ها و آبهای مازندران غرق شدند

مدیرکل پزشکی قانونی مازندران در خصوص غرق‌شدگی در کانال و آب‌بندان گفت:در سال گذشته تعداد ۱۸ نفر در رودخانه، استخر کشاورزی، دریاچه و سد جان خود را از دست دادند.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از روابط عمومی اداره کل پزشکی قانونی مازندران، علی عباسی در پی غرق شدن دو پسر عمو 13 و 14 ساله در آب‌بندان یکی از روستاهای شرق مازندران با توجه به فرا رسیدن فصل تابستان، نسبت به جلوگیری از حادثه مشابه هشدار داد.

وی افزود:تعطیلی مدارس و گرمای تابستان حال و هوای خاصی برای همه افراد به‌ویژه قشر جوان و نوجوان با دیدن رودخانه ، دریاچه و سایر به‌وجود می‌آورد که بعضا این شور و اشتیاق خاطره تلخی به همراه دارد.

مدیرکل پزشکی قانونی مازندران تصریح کرد: غرق شدگی یکی از علت‌های مرگ و میر غیرعمدی است که به‌راحتی قابل پیشگیری است و باوجود هشدارهایی که در این زمینه داده می‌شود، متأسفانه هموطنان ما به این موضوع بی‌تفاوت هستند، چرا که در سال گذشته 18 نفر در رودخانه، استخر کشاورزی، دریاچه و سد جان خود را از دست دادند.

این مسئول در ادامه به توصیه‌هایی برای پیشگیری از غرق‌شدگی در رودخانه‌ها ، استخر اشاره کرد که با هم می‌خوانیم:

ـ آشنایی با فنون اولیه شنا،آشنایی با محدودیت‌ها و رعایت آنها از ابتدایی‌ترین الزامات قبل از شنا است.

ـ اطلاع از وضعیت عمق آب قبل از تصمیم به شیرجه زدن و حتی قبل از ورود به آب ضروری است؛ چرا که شیرجه در آب‌های کم عمق خطر ضربه به سر و نیز شکستگی گردن را به دنبال دارد و همچنین ورود به آب‌های عمیق برای مبتدیان، خطر غرق‌شدگی را افزایش می‌دهد.

ـ به هیچ وجه تنها و در محیط‌هایی که نجات غریق وجود ندارد، شنا نکنید.

ـ در آب و موقع شنا شوخی‌های خطرناک نکنید.

ـ به هیچ وجه تشت‌های آب و لگن‌ها و یا حوضچه‌های کوچک آب را در جایی که کودک خردسال وجود دارد، بدون توجه رها نکنید.

ـ در حمام و حین استفاده از وان مراقب کودکان و سالمندان باشید.

ـ توانایی خود را در شناکردن بیش از حد در نظر نگیرید؛ یک سوم قربانی‌های غرق‌شدگی با فن شنا به‌طور کامل آشنا بوده‌اند.

ـ در صورت مواجه با یک غریق، اگر با فن نجات غریق آشنا نیستید، سعی کنید فقط با استفاده از چوب یا طناب یا جلیقه نجات و یا تشکیل زنجیره انسانی به وی کمک کنید.

ـ برای نجات یک غریق اول امنیت خود را در نظر بگیرید و از پشت به غریق نزدیک شوید و از او بخواهید تقلا نکند.

ـ مراقب شکستگی‌های گردن باشید. (در بسیاری از موارد شیرجه زدن در آب‌های کم عمق به دلیل شکستگی گردن مرگ فرد را به دنبال دارد)

ـ بسیاری از رودخانه‌ها با وجود ظاهری آرام بسیار خطرناک و عمیق هستند به‌طوری‌که فرد بعد از چند قدم جلو رفتن در رودخانه متوجه عمق زیاد آن شده و گرفتار گردآب می شود، بنابراین توصیه می‌کنیم بدون اطلاع از وضعیت رودخانه هرگز برای شنا در آن اقدام نکنید.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :