آخرین عناوین

شنبه 2 تير 1397-11:31 کد خبر:61445

رکود سنگین ساخت و ساز ساختمان گریبانگیر کارگران ساختمانی:

ضعف نظارت در صنعت ساختمان/ نگرانی از فعالیت اتباع بیگانه در حوزه کارگری مازندران

مسئول انجمن صنفی کارگران ساختمانی ساری گفت: در این آشفته بازار بیکاری کارگران ساختمانی مازندران، ورود بدون نظارت اتباع بیگانه به چالش جدی تبدیل شده است.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از فارس، یکی از خواسته‌های این روزهای مردم در استان مازندران از مسئولان استانی ایجاد اشتغال به ویژه اشتغال پایدار است.

توقعات از متولیان استانی بعد از حضور محمد اسلامی به عنوان استاندار مازندران بیشتر شده است و وی با موضوع تحول اقتصادی در استان و استفاده از قابلیت‌های مازندران تلاش دارد که نظر افکار عمومی را به خود جلب کند.

توسعه صادرات 3 میلیارد دلاری از مباحثی است که اسلامی به صورت جدی بر روی آن تاکید دارد که به تبع آن زمینه رشد اقتصادی به ویژه در زمینه اشتغال را فراهم می‌کند.

قبل از توجه به توسعه پایدار در استان مازندران باید تلاش شود که اشتغال ناپایداری که در حوزه ساخت ‌و ساز استان ایجاد شده است به خوبی حفظ شود.

به دلیل رکودی که در ساخت ‌وساز استان مازندران در بخش مسکن ایجاد شده است، بسیاری از کارگران ساختمانی استان مازندران که به صورت فصلی در این شغل مشغول کار بودند با چالش از دست دادن شغل مواجه شدند.

*آغاز مشکلات کارگری از سال گذشته

در همین ارتباط صمد ربانی مسئول انجمن صنفی کارگران ساختمانی ساری که حدود 8 هزار کارگر ساختمانی بیمه شده ساختمانی را ساماندهی کرده است، اظهار کرد: مشکلات کارگری ما از سال 96 شروع شده و در سال 97 با شدت بیشتری تداوم یافت.

وی خاطر نشان کرد: اوضاع کارگران ساختمانی در مازندران بسیار نگران کننده است، بسیاری از فعالان  صنعت ساختمان استان مازندران بیکار بوده و دلیل آن عدم رقبت انبوه‌سازان هست.

مسئول انجمن کارگران ساختمانی ساری اضافه کرد: گرانی مصالح و عدم رقبت برای سرمایه‌گذاری در این بخش دامن‌گیر کارگران ساختمانی شده است و در حال حاضر 8 هزار کارگر ساختمانی ثبت‌نام شده در شهرستان ساری با مشکل و چالش کار مواجه هستند.

*سوق یافتن سرمایه‌گذاری‌ها به سمت دلار و سکه

وی با اعلام اینکه بسیاری از واحدهای ساختمانی در حال احداث فعلا نیمه‌کاره است، افزود: به دلیل عدم حمایت‌های دولت از متقاضیان در این بخش هم چالش‌های جدی وجود دارد و تسهیلات دولت در این بخش بسیاری از متقاضیان مسکن را مجاب به استفاده از این تسهیلات نکرده است.

ربانی با اعلام اینکه بسیاری از سرمایه‌گذاری‌ها در مسکن به سمت خرید دلار و سکه سوق داده شده است، افزود: این موضوع به شدت نگران کننده است و این نگرانی به جامعه کارگری استان مازندران هم تعمیم داده شده است.

وی با اعلام اینکه در استان مازندران بیش از 40 هزار کارگر ساختمانی بیمه شده داریم، گفت: غیر از کارگران بیمه شده تعدادی زیادی از بیکاران استان برای رفع مشکلات اقتصادی به سمت اشتغال کارگری روی می‌آورند و تعداد کارگران فعال در حوزه صنعت ساختمان بسیاری بیشتری از آمارهای تهیه شده است.

ربانی با اعلام اینکه غیر از کارگران بومی، افراد غیربومی و خارجی‌ در این حوزه مشغول فعالیت هستند، افزود: در این آشفته بازار وضعیت ساخت‌وساز و بیکاری کارگران ساختمانی مازندران، ورود بدون نظارت اتباع بیگانه هم چالش جدی در این بخش است، گزارش‌ها و پیگیری‌ها ما هم بی‌نتیجه است.

*حضور نداشتن مهندس ناظر در 99 درصد ساختمان‌های در حال احداث

وی با اعلام اینکه در حوادث ساختمانی، حضور اتباع بیگانه و استانداردسازی‌ها ضعف نظارت جدی داریم، افزود: در 99 درصد ساختمان‌های که بنده فعالیت می‌کنم مهندس ناظر حضور ندارد، بیشتر نظارت‌ها روی کاغذ است.

با توجه به مشکلات اشتغال که در استان وجود دارد نباید این مسئله را نیز کتمان کرد که بسیاری از افراد با وجود بیکاری تمایلی به کار کردن در انبارهای سیمان، مرغداری‌ها، کشتارگاه‌ها و حتی فعالیت‌های برداشت و یا کاشت محصولات کشاورزی نیستند؛ این در حالی است که اتباع خارجی که عموما افغانستانی هستند با کار کردن در این عرصه بخشی از اشتغال یدی استان را پر کردند؛ ذکر این نکته نیز ضروری است که حتی صاحبان کارگاه‌ها نیز به دلیل سخت بودن این کارها و انجام درست و کامل آن توسط کارگران افغانستانی تمایل بیشتری در به ‌کارگیری از این افراد نشان می‌دهند.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :