آخرین عناوین

سه شنبه 5 تير 1397-11:4 کد خبر:61508

خبرگزاری فارس گزارش می‌‌دهد:

شمارش معکوس بیمه به شالیکاران/ روی خوش نشان ندادن شالیکاران به بیمه

امسال بیمه تنها دل‌خوش‌کنک‌های شالیکاران شد تا نگرانی آنها را کم کند اما چون بیمه در سال‌های گذشته نیز نتوانست مشکلات کشاورزان را حل کند آنها دل به امید نبستند.


خزرتیترخبر: وقتی شب عید مسئولان جهادکشاورزی و آب منطقه‌ای مازندران، آب پاکی را روی دست بسیاری از شالیکاران مناطق شرق مازندران ریختند و گفتند آب‌بی‌آب به بار نشستن خوشه‌های طلایی برای کشاورزان میاندورودی به رویا تبدیل شد.

امسال در شرایطی برنج‌کاران مازندرانی کشت و کار را آغاز کردند که شالی‌کاری با معمای خشکسالی گره خورد؛ معمایی که آیا شاهد خشک شدن زمین‌ خودشان خواهند بود یا اینکه تبدیل نشاهای سبز به خوشه‌های طلایی برایشان به واقعیت یا رویا خواهد بود؟!

اما این کشاورزان تا پایان خردادماه دل‌شان را به تدبیر گره زده بودند تا شاید سرانگشتان مسئولان گره‌گشایی کند تا آنها که دل‌شان به گرانی و ارزانی دلار که خوش‌نیست به بارنشستن شالی‌ و پشته‌های آن خوش باشد اما انگار بخت یار نبود.

بیمه تنها دل‌خوش‌کنک‌های شالیکاران شد تا حبابی که این روزها دور ور همه چیز است؛ نگرانی آنها را کم کند اما چون بیمه محصولات کشاورزی در سال‌های گذشته نیز نتوانست بخشی از مشکلات کشاورزان را حل کند آنها دل به امید نبستند

علی رستمی یک کشاورز برنج‌کار درباره دلیل استقبال پایین کشاورزان از بیمه می‌گوید؛ این بیمه به تعهدات خود عمل نکرده و همچنین مبالغ پایینی از خسارت‌ها را پرداخت می‌کنند.

به برخی از کشاورزان از سوی بیمه اعلام شده با وجود اینکه کنار رودخانه هستید و آب ندارد، به چه دلیل اقدام به کشت شالی می‌کنید.

وی با طرح این سؤال که اگر کشاورز برنج نکارد پس چه بکارد، گفت: در روستای ما برنج در 300 هکتار از اراضی کشت می‌شد، ولی در حال حاضر به 10 هکتار رسید و بقیه اراضی خالی و بدون کشت است.

این برنج‌کار با اشاره اینکه وضعیت اراضی که کشت برنج در آن انجام شده نیز زیاد خوب نیست، اضافه کرد: در حال حاضر از پساب آب روستاهای دیگر استفاده می‌کنیم.

کار ما کشاورزی است، قرار است برای چند روز آب را در اختیار باغ‌ها قرار دهند ولی طی روزهای اخیر شاهد درگیری کشاورزان بر سر آب هستیم که لازم است برای همیشه به مسائل این چنینی پایان داده شود.

در مصیبت خشکسالی که هر لحظه کشاورز را تهدید می‌کنند با وجود اینکه به کشاورز بارها اعلام شده تا نسبت به انجام بیمه اقدام کند ولی هنوز اراضی بسیاری هستند که نسبت به بحث بیمه اقدام نکردند.

براساس گفته مسئولان جهاد کشاورزی مازندران مبلغ  بیمه برای هر هکتار برنج از 13 تا 39 هزار تومان بوده و بیمه تضمین خرید نیز دارند که تا 10 میلیون تومان جبران خسارت می‌کند ولی هنوز اراضی بسیاری نسبت به انجام بیمه اقدام نکردند و اعلام می‌کنند که بیمه هیچ مبلغی به ما پرداخت نکرد بخواهیم اراضی خود را بیمه کنیم.

**کشاورز دنبال بیمه ارزان‌قیمت است

مدیر صندوق بیمه کشاورزی مازندران اظهار کرد:  در حال حاضر 23 هزار هکتار از حدود 200 هزار از شالیزارهای مازندران نسبت به انجام بیمه اقدام کردند.

حمید رضوی‌نیا با بیان اینکه عدم پرداخت به‌موقع غرامت از دلایلی است که کشاورزان اقبال خوبی در بحث بیمه ندارند، افزود: موضوع دیگر این است کشاورز دنبال بیمه ارزان‌قیمت است و انتظار دارد تعرفه‌ها ارزان‌تر باشد.

وی اضافه کرد: تعرفه‌های بیمه براساس نرخ شورای اقتصاد است که تنها 20 درصد آن از مردم گرفته می‌شود و 80 درصد آن توسط دولت تأمین می‌شود.

مدیر صندوق بیمه کشاورزی مازندران تصریح کرد: توصیه ما کشاورزان این است باتوجه به شرایط اقلیمی حاکم بر مازندران نسبت به بحث بیمه به‌ویژه تضمین خرید تولید اقدام کنند که برای مازندران در نظر گرفته شد.

رضوی‌نیا ادامه داد: در بحث بیمه تضمین خرید تولید پس نشا پس از انتقال به زمین شالیزار هر نوع عامل خسارت که موجب کاهش عملکرد در واحد سطح شود پرداخت می‌شود ولی بیمه‌های عادی عوامل خسارت عمومی و طبیعی زیرپوشش مانند سیل، زلزله، تگرگ، طوفان باران‌های سیل‌آسا، سرما و خشکسالی را شامل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه خسارت کرم ساقه‌خوار برنج در بیمه تضمین تولید پوشش داده می‌شود، گفت: اگر شرایط بیمه‌پذیری برای مزارع وجود داشته باشد قابلیت بیمه‌پذیری دارد در غیر این صورت توجیهی ندارد.

*7 تیر ماه؛ آخرین مهلت بیمه برای برنج‌کاران

مدیر صندوق بیمه کشاورزی مازندران در پایان خاطرنشان کرد: توصیه ما به کشاورزان برنج‌کار این است تا هفتم تیر ماه امسال با همراه داشتن مدارک مالکیت زمین و مدارک شناسایی به مراکز خدمات کشاورزی، شعب اصلی بانک کشاورزی و دفاتر شرکت‌های خدمات عمومی مراجعه کنند.

* بخشی از خشکسالی قابل پیش‌بینی بود

ابراهیم یخکشی مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندان نیز با بیان اینکه بخشی از خشکسالی قابل پیش‌بینی بود، افزود: از ابتدا اعلام کردیم مناطقی که امکان کشت نبود از این کار پرهیز کنند از آبی که در اختیار دارند برای کشت استفاده کنند متناسب با آب اراضی را به زیرکشت ببرند ممکن برخی کشاورزان توجه نکردند که احتمال خسارت قابل پیش‌بینی است.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :