آخرین عناوین

چهارشنبه 6 تير 1397-18:21 کد خبر:61533

هردم از این باغ بری می رسد:

مازندران گرفتار بلای خاموش طبیعت/خروج 6 هزار هکتار از اراضی کشاورزی از چرخه کشت برنج

محصولات کشاورزی نیازمند مصرف فوق‌العاده آب است و این روزها در مازندران با جنگ آب در کشاورزی دست پنجه نرم می‌کنیم.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از فارس،همایش راهبردهای مصرف بهینه آب در بخش کشاورزی در حالی در مجتمع پیامبر اعظم ساری برگزار شد که این روزها با جنگ آب در کشاورزی دست پنجه نرم می‌کنیم و این بحران باعث شد که کشاورزان زیادی اقدام به کشت برنج نکنند.

محصولات کشاورزی نیازمند مصرف فوق‌العاده آب است که می‌طلبد مسئولان طرحی لازم برای این بحران تهیه کنند و نمایندگان مجلس باید اعتباراتی برای مهار کردن بیشتر آب‌ها اختصاص دهند تا حداقل بخش کشاورزی از بحران آب رهایی پیدا کند.

مشاور معاون آب و خاک و امور فنی مهندسی وزیر جهاد کشاورزی در همایش راهبردهای مصرف بهینه آب در بخش کشاورزی اظهار کرد: یکی از مسائل اصلی در بهره‌برداری بهینه آب، حضور دست‌اندرکاران بخش کشاورزی به طور جدی است.

محمد پرستار با بیان اینکه در کشوری با اقلیم خشک و نیمه خشک قرار داریم گفت: در ۱۵ سال اخیر به دلیل تغییرات شرایط اقلیمی در بخش کشاورزی دچار چالش شدیم.

وی با اشاره به اینکه ۹۰ درصد تولیدات محصولات کشاورزی از طریق آبیاری انجام می‌شود که به همین دلیل اهمیت بیشتری پیدا کرد ادامه داد: یک سوم بارندگی و سه برابر تبخیر را در دنیا داریم.

پرستار بیان کرد: سال‌های اخیر میزان بارش و روان‌آب‌ها در کشور کاهش ۵۰ درصدی داشته است.

*تشکیل کارگروه مبنی بر سازگاری با کم آبی در سطح کشور

معاون اقتصادی و توسعه منابع استاندار مازندران نیز در این همایش گفت: باید با شناسایی دقیق از وضعیت موجود بتوانیم مسایل را بررسی و کنترل کنیم و وقفه در هرکاری سبب ایجاد اختلال در رسیدن به اهداف و برنامه ها می شود.

حسن خیریانپور ادامه داد: مازندران دارای ظرفیت آبی در آب‌های سطحی، زیرزمینی با ۶ میلیارد مترمکعب است و ۸۱ درصد ذخائر آبی در بخش کشاورزی مصرف می‌شود.

وی اضافه کرد: مازندران جایگاه ویژه‌ای در تولید انواع محصولات کشاورزی دارد به گونه‌ای که سالانه بالغ بر ۶ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی تولید می‌شود که می‌طلبد در بخش کشاورزی برنامه‌ریزی مناسبی داشته باشیم.

خیریانپور با بیان اینکه ۷۵ درصد آب مورد نیاز در بخش کشاورزی از آب‌های سطحی و ۲۵ درصد آب مورد نیاز از ذخائر زیرزمینی تامین می‌شود گفت: ظرفیت مازندران به گونه‌ای است که می‌توان در تولید انواع محصولات بویژه پرچم‌دار باشیم و با این وضعیت موجود مازندران می‌تواند در کارکردها به صورت فرااستانی و فرا کشوری عمل کند.

خیریانپور با اشاره به اینکه کارگروهی مبنی بر سازگاری با کم آبی در سطح کشور تشکیل شد گفت: در این راستا مازندران باید در فعال بودن این کارگروه نقش ویژه‌ای داشته باشد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار مازندران اظهار کرد: آگاه‌سازی در زمینه اقدامات ترویجی، اقدامات اصلاحی در زمینه استفاده نوین آبیاری و اقدامات کنترلی و نظارتی از جمله مسائلی است که باید برای میزان مصرف آب به آن توجه جدی شود.

*مشکلات زیست محیطی و هزینه بالا با انتقال بین حوزه‌ای از دریای مازندران

معاون محیط زیست طبیعی دریایی سازمان حفاظت محیط زیست کشور نیز در این همایش با بیان اینکه علم سنتی یکی از آموزه‌هایی است که در مدیریت باید مورد استفاده قرار گیرد گفت: دانش فنی بومی یکی از راه‌های حفظ محیط زیست است.

پروین فرشچی ادامه داد: سالانه ۲۰ تن خاک در هر هکتار از دست می‌رود که برای برگشت آن نیاز به ۲۰۰ سال زمان است.

وی با اشاره به اینکه ۳۳ درصد نیاز آبی کشور از دریا تامین می‌شود و این مقدار نیازمند برنامه‌ریزی منسجم است افزود: در دریای مازندران مطالعات فراوانی انجام شد و به این نتیجه رسیدیم انتقال بین حوزه‌ای از دریای مازندران مشکلات زیست محیطی و هزینه بالایی به همراه دارد.

فرشچی با بیان اینکه شیرین‌سازی آب دریای خزر جواب دهنده نیست ادامه داد: استان‌های شمالی نیاز آبی آنها مختص خود استان است و آب شیرین کردن تنها برای نیاز استان‌های شمالی است.

وی بیان کرد: ردپای ملی آب در کشورها مهم است و نشان‌دهنده این است مدیریت منابع آب در کجا قرار دارد.

معاون محیط زیست طبیعی دریایی سازمان حفاظت محیط زیست کشور درباره بازچرخانی فاضلاب‌ها گفت: بازچرخانی فاضلاب‌ها درصد بسیار زیادی از نیاز صنعت، شرب و کشاورزی را تامین می کند در حالی که در این زمینه اقدام خوبی صورت نگرفته است.

فرشچی با بیان اینکه نظام تعرفه مناسب برای استفاده‌های مختلف منابع آبی را نیاز داریم ادامه داد: اگر حوزه منابع ابی به این روش پیش رویم تا ۵۰ سال آینده ۴۲ درصد جزایر جنوبی در زیر آب قرار خواهد گرفت.

*خارج شدن ۶ هزار هکتار از اراضی کشاورزی از چرخه کشت برنج

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران نیز با طرح این سوال که چرا مازندران جلوتر از سایر استان‌ها اقدام به این کار کرد اظهار کرد: مازندران منبع تولید و امنیت غذایی در کشور است و با نگاهی به آمار و ارقام جایگاه ویژه مازندران و استان های شمالی به عینه مشخص است.

عزیزالله  شهیدی‌فر ادامه داد: ۲.۳ سطح زیرکشت و ۱۰ درصد ارزش اقتصادی محصولات کشاورزی نشان از برتر بودن مازندران دارد.

وی با تاکید بر بالا بودن ضریب کشت گفت: دو برابر سطوح زیرکشت در کشور بهره‌برداری می شود در اراضی کشاورزی استفاده می کنیم.

شهیدی‌فر بیان کرد: با توجه به کم‌آبی‌هایی که در کشور و مازندران شاهد هستیم، ۶ هزار هکتار از اراضی کشاورزی مازندران از چرخه کشت برنج خارج شد.

وی درباره کشت گیاهان دارویی در استان گفت: با کشت و رونق گیاهان دارویی می‌توان در اقتصاد، بهداشت خانواده و اشتغال تاثیرگذار باشد.

شهیدی‌فر با بیان اینکه در ماهیان گرمابی، سردابی، خاویاری جایگاه خوبی داریم گفت: با تولید ۹۰ هزار تن انواع ماهیان استخوانی جایگاه خاصی در کشور داریم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران بیان کرد: مازندران ظرفیت و رتبه برتر در تولیدات بخش کشاورزی را در کشور به خود اختصاص داده است.

وی با تاکید بر تمامی تولید محصولات کشاورزی گفت: برای چهار محصول برنج، مرکبات، طیور و گل و گیاه باید به طور جدی برنامه‌ریزی کنیم و نسبت به صادرات آن اقدام کنیم.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :