آخرین عناوین

سه شنبه 12 تير 1397-21:30 کد خبر:61654

با حکم وزیر فرهنگ و ارشاد صورت گرفت:

انتصاب مدیر کل جدید ارشاد مازندران

طی حکمی از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیرکل جدید ارشاد مازندران منصوب شد.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از مازنی خبر، محمود شالوئی متولد 1345 در شهرستان ایذه در استان خوزستان با حکم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان مدیرکل جدید ارشاد مازندران منصوب شد.

محمود شالوئی دانش آموخته علوم حوزوی و دارای تحصیلات عالی دانشگاهی در رشته ادیان و عرفان تطبیقی است.

شالویی از دوره نوجوانی به حوزه شعر و ادب فارسی ذوق وافر داشت و از همین روی اشعار بسیاری از مثنوی معنوی را به حافظه خویش سپرد و در این باره هم به بررسی و پژوهش پرداخت.

محمود شالویی کتابی هم تحت عنوان مولانا و وحدت ادیان (انتشارات پژوهشگاه فرهنگ هنر و ارتباطات) به رشته تحریر در آورد،از آثار دیگر شالویی می‌توان به کتاب «من مسلمانم» اشاره نمود که شرحی بر گزیده‌ای از اشعار سهراب سپهری به دو زبان فارسی و انگلیسی (نشر انجمن مفاخر ملی ایران) است.

همچنین شماری از منشورات موزه هنرهای معاصر تهران نظیر تجدید چاپ کتاب شاهکارهای نگارگری، کتاب جلوه‌هایی از آثار هنرمندان بزرگ جهان، کتاب دوسالانه یازدهم عکاسی و … تحت نظارت و با مقدمه‌ای از وی منتشر شدند.

محمود شالویی در فاصله سال‌های ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۱ (بمدت چهار سال) مدیریت موزه هنرهای معاصر تهران را بر عهده داشت . او طی این سال‌ها نمایشگاه‌های متعدد و برنامه‌های مختلفی را ساماندهی نمود تا آنجا که از او به عنوان چهره تجسمی کشور در سال ۹۰ نیز نام برده شد .

نمایشگاه مجموعه‌ای از آثار ایران درودی از زنان پیشکسوت نقاشی معاصر، برگزاری نمایشگاه مروری بر آثار استادان نقاشی دانشکده‌های هنری تهران با دبیری مهدی حسینی، برگزاری نمایشگاه حروف نگاری اسماالحسنی ( تایپوگرافی ) با دبیری علی وزیریان، نمایشگاه فراسوی مرزهای وجود از مجموعه آثار ارنست بارلاخ و کته کلویتس دو هنرمند شهیر اکسپرسیونیسم آلمانی.

دکتر هربرت هونزویتس سفیر وقت جمهوری فدرال آلمان در تهران در مقدمه‌ای که بر کتاب این نمایشگاه نوشت ، گفت : ؛من بدون اغراق می‌توانم بگویم که این نمایشگاه مهمترین رویداد در عرصه تبادلات فرهنگی ایران و آلمان در سال‌های اخیر را ارائه می دهد ؛ (ص ۲۰۱و ۸ از کتاب ارنست بارلاخ و کته کلویتس ) ، برگزاری نمایشگاهی از مجموعه آثار سهراب سپهری با دبیری یعقوب امدادیان ، برگزاری نمایشگاه استادان بزرگ نستعلیق به دبیری حمید عجمی و با همکاری حوزه هنری ، برگزاری نمایشگاه آثاری از مجموعه نقاشی قهوه خانه ای (خیالی نگاری) با دبیری امیر عبدالحسینی، برگزاری نمایشگاه نقش فرش ایران و تجلیل از استاد محسن محسنی با دبیری محمد علی رجبی و همکاری فرهنگستان هنر و نیز برپایی دومین حراج بزرگ آثار هنری (اکسپو) با دبیری امیر عبدالحسینی در تالار وحدت تهران ، برگزاری ششمین دوسالانه مجسمه سازی در فرهنگسرای نیاوران به دبیری بهداد لاهوتی ، از زمره رویدادهایی هستند که ظرف دوره مدیریت شالویی بوقوع پیوست.

محمود شالویی هم‌زمان با مدیریت موزه هنرهای معاصر تهران، مدیرکلی هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را نیز عهده دار بود .

وی در همین دوره سعی کرد تا موضوع تمرکز زدایی در حوزه هنر را تحقق بخشد و به همین مناسبت شماری از رویدادهای تجسمی را به نقاط مختلف کشور هدایت نمود که از جمله آن‌ها می‌توان به برگزاری دوسالانه یازدهم عکس در یزد به دبیری اسماعیل عباسی، برگزاری دهمین دو سالانه کاریکاتور با شرکت بیش از ۸۰ کشور خارجی در اهواز به دبیری سید مسعود شجاعی طباطبایی ، دوسالانه سفال و سرامیک به دبیری منیژه آرمین در سمنان و شاهرود، هشتمین دوسالانه نقاشی به دبیری احمد وکیلی در مشهد و نیشابور، دوسالانه اول و دوم خوشنویسی در قزوین و همچنین هشتمین دوسالانه نگارگری در اصفهان اشاره کرد.

در دوره مدیریت شالویی بر هنرهای تجسمی کشور ، جشنواره جوانان جنبه بین‌المللی یافت و دبیرخانه آن بصورت ثابت در شهر گرگان برای مدت ۵ سال دایر گردید.

از اقدامات تاسیسی شالویی در هنرهای تجسمی می‌توان به راه اندازی جشنواره هنرهای تجسمی کودک و نوجوان اشاره کرد که نخستین دوره آن در اصفهان و با حضور هنرمندانی از کشورهای خارجی برگزار گردید.

شالویی همچنین پایه‌گذار جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر است و دو سالانه خوشنویسی هم با همت و مسئولیت وی برنامه‌ریزی و اجرایی شد،در زمان مدیریت ایشان، آثار خارجی گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران در چندین نوبت و برای مدت طولانی به نمایش عمومی گذاشته شد.

در دوره مسئولیت شالویی به عنوان مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت ارشاد، گالری‌های هنری ایران بطور ثابت در ونیز ایتالیا و رتردام هلند نیز دایر شد. محمود شالویی طی بینال‌های ۵۳ و ۵۴ و نیز مدیریت پاویون هنری ایران را بر عهده داشت.

محمود شالویی موضوع امانت سپاری آثار هنری را هم در دستور کار قرار داد و طی دوران مسئولیت خود ضمن بررسی درخواستهای پیشنهادی از موزه‌های معتبر جهانی ، نسبت به امانت سپاری شماری از آثار شناخته شده هنری از جمله:تابلوی معروف پیکاسو (نقاش و مدلش به کنستهاوس زوریخ سوئیس – اثری از جکسون پولاک به موزه ملی توکیو و اثری هم به موزه بوینماس رتردام هلند) مبادرت ورزید.

در زمان مسئولیت شالویی، موضوع تخصیص درصدری از محل اعتبارات عمرانی دستگاه‌های دولتی برای خرید ٍتولیدات هنری با جدیت پیگیری شد که سرانجام هم به عنوان یک مصوبه رسمی به وزارتخانه‌ها و نهادهای وابسته به دولت ابلاغ گردید.

محمود شالویی در اردیبهشت ماه سال 1391 و در حالی که هنوز مدیریت هنرهای تجسمی کشور و سرپرستی موزه هنرهای معاصر تهران را بر عهده داشت ، با حکم غیرمنتظره وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ، به عنوان مدیرکل استان راهی اصفهان ؛پایتخت فرهنگی ؛ایران شد.

سوابق اجرایی

مدیرکل آموزش و توسعه فعالیت‌های هنری وزارت فرهنگ ارشاد اسلامی

رئیس مرکز برنامه‌ریزی و آموزش نیروی انسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

عضو هیئت مدیره صندوق حمایت از هنرمندان، نویسندگان و روزنامه‌نگاران

عضو کمیسیون اساسنامه‌ها و مقررات تحصیلی شورای عالی آموزش و پرورش

عضو شورای برنامه‌ریزی درسی و مدیر گروه فرهنگ و هنر دانشگاه جامع علمی و کاربردی

مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان

رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بلگراد (صربستان)

قرار است مراسم معارفه روز پنجشنبه در ساری برگزار شود.

براساس این گزارش ، شالوئی در صورتی جایگزین احد جاودانی می شود که جاودانی در سال های اخیر توانسته بود عملکرد خوبی از خود در ارشاد مازندران بر جا بگذارد ولی احتمال کاندیداتوری وی در انتخابات مجلس باعث شد تا وزیر ارشاد تحت فشار ، دستور به جا به جائی وی بدهد.

گفته می شود احد جاودانی در یکی از مسئولیت های وزارتخانه مشغول به کار خواهد شد.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :