آخرین عناوین

شنبه 16 تير 1397-9:28 کد خبر:61719

خبرگزاری فارس گزارش می‌‌دهد:

خشکسالی در سرزمین آب و باران/ مازندران در معرض بحران

کمبود آب در استان باران‌خیزی مانند مازندران که از موهبت دریا و رودخانه بهره‌مند هستند خیلی قابل هضم نیست اما این معضل حال خوش بسیاری را ناخوش کرده است.


خزرتیترخبر: شاید تصور این مسئله که استان مازندران دچار بحران  آب شده و این بحران در یکی از پر باران‌ترین استان‌های کشور رخ داده، عجیب به نظر برسد، چرا با وجود اینکه در ابتدای فصل بهار باغات مرکبات این استان نوید سال پربار را می‌داد اما امروز می‌بینیم که انگار بخت با باغداران یار نبود و گرما و بی‌آبی موجود آتش به خرمن آرزوهای باغداران زد و همه میوه‌ها در حال ریختن است.

آب در برخی مناطق آنقدر کم شده است که در برخی از اراضی کشاورزی نیز مالک این زمین‌ها ساعت‌های طولانی و گاهی روزها در مرز زمین خود می‌نشینند تا شاید آبی به سوی اراضی آنها نیز روانه شود.

اما در این میان مشکل آب شرب مردم مقدم بر آب زراعی است زیرا معیشت مردم وابسته به آب است.

کمبود آب در استان باران‌خیزی مانند مازندران که از موهبت دریا و رودخانه بهره‌مند هستند خیلی قابل هضم نیست با این وجود اگرچه نعمت های خدادادی در استان مازندران زیاد است اما معضل کمبود و یا نبود آب حال خوش بسیاری از شهروندان و روستاییان این خطه را ناخوش کرده است، به شکلی که در نخستین ماه تابستان قطعی طولانی مدت آب را در این روزهای گرم شاهد هستند.

مصرف نادرست آب

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی مازندران مصرف نادرست آب کشاورزی را از عوامل اثرگذار در کمبود آب در روستاهای این استان دانست و گفت: استفاده از آب آشامیدنی برای مصارف کشاورزی این کمبود را به‌وجود آورده است.

مجید عبداللهی افزود: با بررسی‌های صورت گرفته هر یک از ساکنان در مناطق روستایی در هر شبانه روز 250 لیتر آب آشامیدنی مصرف می‌کنند که در برخی مناطق این میزان به 400 لیتر افزایش می‌یابد.

وی ادامه داد: این در حالی است که میزان استاندارد مازندران از آب آشامیدنی برای هر یک از ساکنان در مناطق روستایی در هر شبانه روز 130 لیتر است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی مازندران پیروی نکردن مردم در الگوی صحیح مصرف آب را از دلایل به‌وجود آمدن این افزایش مصرف دانست و گفت: بسیاری از مردم از آب شربی که با هزینه بالا تولید و با قیمت پایین در اختیارشان قرار می‌گیرد به نحو احسن و برای آشامیدن استفاده نمی‌کنند.

وی بیان کرد: با وجود صرف هزینه 900 تومانی تولید هر یک‌هزار لیتر آب، این مایع حیاتی با رقم 70 تومان در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

عبداللهی یادآور شد: استفاده از آب آشامیدنی برای آبرسانی به زمین‌های کشاورزی و باغی در هدر رفت و کمبود آب موثر است.

وی خاطرنشان کرد: مازندران در چند سال اخیر با مشکل خشکسالی و در نتیجه اُفت شدید منابع آبی سطحی زیرزمینی رو به رو بوده است.

مدیرعامل آبفار مازندران در پایان علت بروز این مشکل را برداشت‌های غیرمجاز آب از سفره‌های زیرزمینی و چاه‌ها اعلام کرد و گفت: تداوم این برداشت‌ها زمینه ساز مشکلات برای آیندگان و همچنین پیشروی آب شور به سمت آب شیرین این مجموعه‌ها خواهد شد.

اگرچه همه همشهریان و هم استانی‌های عزیز با فرهنگ صحیح استفاده از آب آشنا هستند اما در انتهای این گزارش سعی داریم برای تکرار مکررات و شاید زدن تلنگری به خوانندگان عزیز چند راهکار ساده که برای کمک به رفع بحران کم آبی موثر است را ارائه کنیم که البته نه هزینه اقتصادی دارد و نه خیلی وقت‌گیر است.

رعایت مصرف در انجام کارهای عادی و روزمره

رعایت مصرف آب در زمان‌هایی مانند مسواک زدن دندان‌ها و حتی وضو گرفتن شاید در ابتدای امر خیلی به چشم نیاید اما قطعاً با جلوگیری از اسراف که یکی از تاکیدات موکد دین مبین اسلام نیز محسوب می‌شود می‌توان تا اندازه ای از بحران کم آبی جلوگیری کرد.

استفاده مجدد از آب‌هایی که در منزل مصرف می‌شود

بدون شک همه ما برای شستن میوه‌ها و سبزی‌ها، شستن البسه و ظروف منزل به وسیله دست مقدار زیادی آب مصرف می‌کنیم در حالی که در راهکاری ساده علاوه بر شست و شوی موارد مذکور می‌توان از آب مصرفی برای آب دادن به باغچه یا گلدان ها استفاده کرد، یعنی با کمی تدبیر و تفکر می‌توان دریافت که برای آب دادن به درختان، گل‌های، باغچه و حتی گلدان‌های منزل هر روز لازم نیست از آب آشامیدنی خالص استفاده کرد.

تبیین فرهنگ استفاده از آب به کودکان

یکی از احساسات خوشایندی که هم برای بزرگترها و هم برای کودکان خاطره انگیز و دلچسب است آب بازی در روزهای گرم سال است.

حتی نوزادان و خردسالان نیز از این آب بازی لذت می‌برند و در بسیاری از موارد مشاهده می‌شود که بسیاری از والدین وقتی می‌بیند فرزندشان از گرما کلافه شده و بی‌قراری می کند آنها را به حمام می برند تا با آب بازی سر وی را گرم کرده و از این بی قراری کودک خود بکاهند در حالی که در این میان می‌توانند به آنها بیاموزند که در مصرف آب صرفه‌جویی کرده و با ماندن طولانی در حمام آب را به هدر ندهند.

رعایت حق الناس در زندگی روزمره

این روزها که همه با بحبوحه بی‌آبی و کم آبی دست و پنجه نرم می‌کنند متأسفانه شاهد هستیم که برخی از افراد شلنگ به دست در حال شست‌وشوی خودرو، پیاده روی جلوی درب منزل و مغازه و حتی آب پاشی کوچه و خیابان برای نشستن گرد و خاک ناشی از گرمای هوا هستند، در حالی که این کار خیانت است چرا که آب آشامیدنی در واقع حق الناس محسوب می‌شود، بنابراین راهکار اساسی در صورت مشاهده این وضعیت تذکر دلسوزانه آن هم با هدف حفظ منابع آبی که هر روز رو به افول است است تا شاید بتوان در این میان موثر واقع شد.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :