آخرین عناوین

شنبه 16 تير 1397-9:54 کد خبر:61721

خبرگزاری فارس گزارش می‌‌دهد:

آفت شب‌پره در جان شمشاد‌های سوادکوه

تداوم خسارت آفت شب‌پره در جان شمشاد‌های سوادکوه با دست بر روی دست‌ قرار‌دادن مدیران ملی برای مبارزه با این آفت مواجه است.


خزرتیترخبر:حمله آفت شب‌پره به درخت‌های شمشاد در سال‌های اخیر رخ داده که در مقاطع زمانی مختلف بخشی از مناطق شمالی کشور را تحت‌ تأثیر گذاشت.

نتیجه حمله کرم شب‌پره به درختان شمشاد باعث مکیده‌ شدن شیره، برگ و ساقه درختان و خشک‌ شدن آن می‌شود و امسال در منطقه جوارم و زیراب با مشاهده برگ‌های زرد درختان شمشاد در بین برگ‌های سبز، دیگر قابل مشاهده است.

سابقه وجود حمله آفت شب‌پره به درختان شمشاد در سال‌های اخیر برای مناطق شمالی و بازدید چند‌ سال قبل رئیس سابق سازمان محیط‌ زیست کشور در سوادکوه و بیان لزوم بررسی موضوع، وجود کارشناسان توانمندتر حوزه جنگل و نیز وجود جنگل‌ها به‌عنوان یکی از داشته‌های استراتژیک مازندران و اثرگذاری ملی جنگل‌های مازندران در تولید اکسیژن و موضوع آب و هوا و گردشگری از تدابیر لازم برای مطالعه چرایی، چگونگی و ارائه راهکار مناسب برای مقابله با این مورد انتظار بود.

به‌نظر می‌رسد اقدامات لازم اساسی در این زمینه وجود ندارد و استفاده از سم یا محلول با هزینه بالا از راه‌های اصلی مقابله مورد نظر است که بر‌ فرض اختصاص مبلغ مورد نظر که با پیگیری‌های مسئولان مرتبط هنوز محقق‌ نشد، موضوع چگونگی استفاده از سم برای درختان شمشاد که در بین سایر درختان و به‌صورت پراکنده قرار دارند و اثرات زیان‌بار سم بر حیات گیاهی و جانوری هم باید مورد توجه باشد.

به‌نظر می‌رسد ابعاد سوختگی و خشک‌ شدن برگ‌های شمشاد توسط آفت شب‌پره که در زمان گرما فعالیت بیشتری دارند و به‌عنوان آفتی وارداتی از شرق آسیا بلای جان درختان بومی شمشاد شدند بر ملاحظات زیست‌محیطی و توجه بر برنامه‌ریزی بلند‌مدت و همراه با مطالعه کارشناسی و فنی آفت شب‌پره و ارائه راهکار‌های اثر‌گذار به‌جای اقدامات کوتاه‌مدت مقطعی برجستگی دارد.

پیشنهاد می‌شود هزینه لازم برای مطالعه ابعاد آفت شب‌پره و راه‌های منطقی مبارزه همه‌جانبه با کمترین خسارات بر منابع‌طبیعی و محیط‌زیست مورد توجه قرار‌ گیرد.

دست بر روی دست‌ قرار‌ دادن مدیران مرتبط ملی برای مبارزه با آفت شب‌پره در جان شمشاد‌ها و عدم پاسخ‌گویی عملی به مدیران استانی و شهرستانی صلاح نیست و باید تدبیری برای حل این معضل اندیشیده‌ شود.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :