آخرین عناوین

شنبه 16 تير 1397-10:2 کد خبر:61722

رئیس جهاد کشاورزی مازندران خبر داد:

کشاورزی مازندران سال‌های خوبی را پیش رو ندارد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: کشاورزی مازندران سال‌های خوبی را پیش رو ندارد و بر این اساس باید برنامه‌ریزی دقیق‌تری در بحث الگوی کشت داشته باشیم.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از فارس، عزیزالله شهیدی‌فر با بیان اینکه در کشاورزی مازندران ابتدا باید به زیرساخت‌ها توجه جدی شود و امکاناتی که در زیرساخت‌ها وجود دارد شناسایی شود، اظهار کرد: باید برنامه‌ریزی برای بخش کشاورزی را طبق وضعیت موجود تنظیم کنیم و دورنمایی از آینده داشته باشیم.

وی با اشاره به این نکته که تولید کشاورزی مازندران یک تولید آب‌بر است، ادامه داد: کشاورزی در حال گذر است و عبور از کشاورزی سنتی به کشاورزی مدرن نیازمند منابع آبی زیادی بوده و منابع آبی استان برای تعریف الگوی کشت بسیار مهم است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران افزود: ذخایر آبی در آب‌بندان، چاه‌های عمیق و نیمه عمیق و سدهایی در استان داریم که باید جدی آن را دنبال کنیم و ظرفیت‌ها را شناسایی کنیم چراکه نیاز آبی از شرق تا غرب استان تفاوت است و بستگی به نوع کشت دارد.

این مسئول اضافه کرد: به‌عنوان نمونه در غرب استان محصولات باغی زیادی داریم، در شرق استان محصولات زراعی حرف اول را می‌زند و در شهرهای مرکزی محصولات زراعی و باغی فراوان است.

شهیدی‌فر به بحث دام و طیور و شیلات اشاره کرد و یادآور شد: بیش از 90 هزار تن محصولات شیلاتی در استان تولید شده که 80 درصد آن خارج از دریا صید می‌شود.

وی ادامه داد:ماهیان گرمابی و سردابی که در استخر و آب‌بندان‌ها پرورش پیدا می‌کنند، نشان‌دهنده این است هر فعالیتی در مازندران نیاز آبی فراوانی را می‌طلبد و باید آب در دسترس باشد تا تولید محصولات کشاورزی داشته باشیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران بیان کرد: دنیا، ایران و مازندران سال‌های خوبی را پیش رو ندارد و بر این اساس باید برنامه‌ریزی دقیق‌تری در مسئله منابع آبی و نگاه جدی در بحث الگوی کشت داشته باشیم و بیشتر محصولات را  شامل باغبانی، گل و گیاه و سبزی و صیفی را به سمت تولید گلخانه‌ای سوق دهیم.

این مسئول اظهار کرد: به‌دنبال به‌کارگیری تکنولوژی جدید و روش‌های نوین آبیاری را در محصولات زراعی و باغی در استان هستیم و آبیاری تحت فشار، قطره‌ای، کانال‌ها، سردهنه‌ها، رودخانه‌ها، تجهیز نوسازی و زهکشی اراضی را به‌طور جدی دنبال می‌کنیم.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :