آخرین عناوین

سه شنبه 19 تير 1397-8:47 کد خبر:61777

آفت عدم نظارت بر بلندمرتبه سازی‌های شهرهای ساحلی مازندران

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی نوشهر گفت: یکی از مشکلات اساسی بلندمرتبه ‌سازی‌های ساختمان‌ها در خارج از محدوده شهری است که هیچ‌گونه نظارتی بر نحوه ساخت آنها وجود دارد.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از فارس،محمدجواد نیکزاد دوشنبه‌شب در حاشیه همایش کارگروه پشتیبانی و خدمات شهری پدافند غیرعامل مازندران که به میزبانی آتش‌نشانی نوشهر برگزار شد، با اشاره به اینکه طبق دستورالعمل سازمان پدافند غیرعامل برای استان‌ها، 12 کارگروه تخصصی برای مازندران تعریف شده است که یکی همین پشتیبانی و خدمات شهری مربوط به حوزه شهرداری‌های استان است، اظهار کرد: در حال حاضر 60 شهرداری در سطح استان مازندران وجود دارد و پیگیری و پیشگیری طرح‌های تخلیه و اسکان جمعیت در شهرها و حومه‌های آن یکی از دستورالعمل‌های کارگروه تخصصی پشتیبانی و خدمات شهری در حوزه پدافند غیرعامل است.

وی پیش‌بینی و تهیه طرح جامع مدیریت بحران در شهرهای استان مازندران که به کمک دستگاه‌های همکار انجام می‌شود را مهم دانست و افزود: تشکیل بانک اطلاعاتی، لجستیک و تجهیزاتی که شهرداری‌های استان دارند، کمک می‌کند تا بتوانند در زمان بحران به کمک شهرداری‌های همجوار بروند.

دبیر کارگروه پشتیبانی و خدمات شهری پدافند غیرعامل مازندران با بیان اینکه یک اختلال در یکی از زیرساخت‌های شهری، سایر قسمت‌ها را نیز مختل می‌کند، گفت: پدافند غیرعامل در این زمینه به ‌دنبال دومنظوره و چند منظوره‌ سازی است و طی آن برخی ساختمان‌های مهم شهر مانند فرمانداری، بیمارستان‌ها، شهرداری و ... باید حتماً مجهز به دیزل ژنراتور برای موضوع برق باشند تا در مواقع اضطراری خدمات‌دهی آنها به مردم دچار اشکال نشود.

این مسئول ادامه داد: سوخت‌های جایگزین نانوایی‌ها هم در همین راستا قرار دارد که در مواقع بروز شرایط آب و هوایی خاص مانند همان برف سال 92 در غرب مازندران جایگزین مناسبی برای ساعات قطع برق شد.

نیکزاد با اشاره به اینکه شناسایی ساختمان‌های بلندمرتبه مازندران در دستور کار قرار دارد، تصریح کرد: این کار برای ارزیابی همه ساختمان‌های بلندمرتبه در معرض خطر، ساختمان‌های خطرزا و نیز بافت‌های فرسوده شهری است تا اگر نیاز به بازسازی و تجهیز باشد باید اعتبارات لازم برای آن دیده شود.

دبیر کارگروه پشتیبانی و خدمات شهری پدافند غیرعامل مازندران با تأکید بر اینکه آموزش و فرهنگ‌سازی در زمینه پدافند غیرعامل بسیار مهم است و باید فراگیر شود تا در برابر تهدیدات روز آمادگی داشته باشیم و بسترهای آموزش و فرهنگ‌سازی گسترش یابد، تصریح کرد: متولی بافت فرسوده، اداره‌کل راه و شهرسازی، بنیاد مسکن و دستگاه‌های همکار آنها هستند که بر طبق آمار 60 درصد بافت‌های شهری مازندران فرسوده هستند و چون شهرهای استان به یکدیگر نزدیک و دارای قدمت بالایی در شهرسازی هستند به همین منظور بافت‌های ناکارآمد و فرسوده دیده می‌شود و همین بافت‌های فرسوده آسیب‌هایی را برای حوزه مدیریت شهری و خطراتی برای امداد و نجات به همراه دارد.

این مسئول عنوان کرد: شناسایی بافت‌های فرسوده کمک می‌کند تا مسیرهای دسترسی به امداد و نجات را برای شهروندان و مدیریت شهری فراهم شود.

نیکزاد درباره الزاماتی که در زمینه ساختمان‌سازی و به ویژه بلندمرتبه سازی در شهرهای ساحلی مازندران وجود دارد، اظهار کرد: مبحث 21 قانون ساختمان‌سازی به طور کامل مربوط به الزامات حوزه پدافند غیرعامل است و یک قانون کامل و روشنی است ولی مهم اجرایی کردن این قانون است که بخش‌های مختلفی دارد و هرکدام مربوط به دستگاه‌های متولی در این زمینه است.

وی گفت: باید راه‌های دسترسی به ساختمان‌ها زیاد باشد و پله‌های اضطراری و سیستم‌های عملیات اطفاء حریق داشته باشد تا کمک‌رسانی و امداد و نجات در مواقع ضروری به راحتی انجام شود و به عبارتی هدف پدافند غیرعامل پیشگیری در راستای تسهیل پدافند غیرعامل شود.

* عدم نظارت بر ساخت ساختمان‌های بلندمرتبه

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی نوشهر نیز با بیان اینکه یکی از مشکلات اساسی در نوشهر بلندمرتبه‌سازی‌های ساختمان‌ها در خارج از محدوده شهری نوشهر است که عموماً دارای کاربری‌های تجمعی مانند هتل‌ها و یا ساختمان‌هایی بسیار بلندمرتبه که هیچ‌گونه نظارتی بر نحوه ساخت و یا چیدمان سیستم‌های اعلام اطفاء آن وجود ندارد، است، افزود: چون متولی این ساختمان‌ها شهرداری نیست و بنابراین قانوناً نمی‌توانیم در این حوزه وارد شویم ولی در مواقع حوادث به ویژه آتش‌سوزی، به آتش‌نشانی زنگ می‌زنند و با وجودی که نیروهای ما هیچ‌گونه شناختی از این‌گونه ساختمان‌ها در زمینه اینکه آیا سیستم‌های اطفاء در آن کار شده است یا خیر، ندارند ولی در مواقع بروز حوادث بر حسب وظیفه ذاتی به جهت امداد و نجات ورود پیدا می‌کنند و این برای پرسنل آتش‌نشانی مشکل‌ساز خواهد بود و از آنجایی که متولی این مناطق، بخشداری است بنابراین باید هم نظارت کافی خود را بیشتر کند و هم آنهایی که مجوز ساخت برای این‌گونه ساختمان‌های بلندمرتبه را صادر می‌کنند باید افرادی کاردان در زمینه اصول فنی باشند تا سازندگان این ساختمان‌ها را ملزم کنند که این سازه‌ها را حتماً به معنای واقعی، خودایمن کنند زیرا در غیر این‌صورت زمانی که اتفاقی رخ دهد نه تنها ما با این امکانات محدود خود نمی‌توانیم خدمات لازم را ارائه دهیم بلکه شهرهای پیشرفته‌تر از ما نیز در زمینه امکانات هم نمی‌توانند کاری بکنند.

حسین سمرقندی تصریح کرد: دیدگاه‌های مهندسی احداث ساز‌ه‌ها در شهرها باید به سمتی برود که محدوده شهری و خارج از محدوده شهری نداشته باشیم و همه یک ارگان واحد، مستقل و فراگیر باشیم و همه ساختمان‌ها در داخل و خارج محدوده شهری را در حوزه پدافند غیرعامل از نظر سیستم‌های هشدار و اطفاء حریق، کنترل مدیریت دود، پله‌های اضطراری، راه‌های دسترسی و... از ابتدا تا انتهای ساخت، تحت نظارت و کنترل یک ارگان واحد باشد و مالک یا کارفرما هم بداند که یک قوه نظارتی قوی بالای سرش قرار دارد و تمامی الزامات را باید رعایت کند.

وی اظهار کرد: در حال حاضر تأکید ما این است که همه استانداردهای NFPA یاBS در ساختمان‌ها رعایت شود و یا اینکه مبحث سوم مقررات ملی ساختمان در زمینه اطفاء حریق رعایت شود ولی متأسفانه بسیاری از کارفرماها یا سازندگان اصلاً تمایلی به اجرای این دستورالعمل‌ها و مقررات به خاطر اینکه مدعی هستند هزینه‌بر است، ندارند.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی نوشهر با اشاره به اینکه جمعیت محدوده شهری نوشهر بر اساس آخرین سرشماری انجام‌شده، 43 هزار نفر است، بیان کرد: ما بر اساس استاندارد به ازای هر 50 هزار نفر جمعیت شهری باید یک ایستگاه آتش‌نشانی داشته باشیم که این استاندارد در نوشهر رعایت شده است و یک ایستگاه مجهز آتش‌نشانی داریم.

این مسئول گفت: به ازای هر 2 هزار و 500 نفر جمعیت شهری نوشهر یک نفر آتش‌نشان شهری لحاظ شده است ولی متأسفانه مشکل از آنجا پیش می‌‌آید که ما با همین امکاناتی که برای جمعیت شهری در نظر گرفته شد، ملزم شدیم که جمعیت شهرستان را پوشش بدهیم و این برای حوزه کاری ما مشکلات زیادی ایجاد می‌کند و حتی اگر امکانات ما فراتر از جمعیت شهری باشد ولی طولانی بودن مسافتی مانند شهر نوشهر تا سی‌سنگان سبب می‌شود تا برای رسیدن به محل وقوع حریق، حدود 25 دقیقه طول بکشد و این از نظر استاندارد غیرقابل توجیه است و بنابراین حتماً باید به فکر نقشه‌ راه و برنامه‌ریزی کلان شهرستانی برای برون رفت از این مشکل ایجاد شود.

سمرقندی تأکید کرد: از دهیاری‌ها تقاضا داریم با توجه به درآمدی که در بخش مرکزی دارند نسبت به خرید امکانات و تجهیزات آتش‌نشانی که واقعاً یارانه بسیار خوبی هم به این موضوع داده می‌شود، اقدام کنند تا در مواقع بروز خطرات آتش‌سوزی جلوی خسارات گرفته شود.

وی با بیان اینکه آتش‌نشانی نوشهر تجهیزات بسیار خوبی دارد، عنوان کرد: اخیراً برای به‌روزرسانی و ارتقاء تجهیزات یکی از خودروها با هزینه 100 میلیون تومان اقدام کردیم از سویی دیگر با حمایت و همکاری شهرداری و شورای شهر دوره چهارم و فعلی حدود 400 میلیون تومان تجهیزات مدرن و روز جهان را برای آتش‌نشانی نوشهر خریداری کردیم.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی نوشهر افزود: نیروهای آتش‌نشانی نوشهر بسیار توانمند، شجاع و فداکار هستند و بیشتر از توان خود برای خدمت به شهروندان تلاش می‌کنند که برای تقویت در این بخش نیاز به 20 نیروی جوان و مستعد آتش‌نشان شدن داریم تا ارتقای سطح کیفی و خدمات‌رسانی به شکل مطلوب‌تری انجام شود.

این مسئول گفت: برای تقویت بنیه و توان جسمی و نیز نشاط و شادابی بیشتر آتش‌نشانان خود در نوشهر، اقدام به خرید تجهیزات و وسایل ورزشی و بدنسازی به ارزش 50 میلیون تومان کردیم و برای استفاده از آن، در محل آتش‌نشانی در اختیارشان قرار دارد.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :