آخرین عناوین

يکشنبه 24 تير 1397-8:46 کد خبر:61896

خبرگزاری فارس گزارش می‌‌دهد:

رهایی زباله در مازندران

حیف دیار سرسبز مازندران است که زیبایی‌هایی آن زیرکوهی از زباله مدفون شود، خودنمایی زباله روز به روز چهره زیبا را از طبیعت مازندارن می‌گیرد.


خزرتیترخبر:در سال‌های اخیر با توجه به تغییر سبک زندگی مشکل زباله بیش از گذشته قابل لمس است،در حال حاضر این زباله است که همه جای طبیعت سرسبز مازندران خودنمایی می‌کند، به‌ طوری ‌که روز به روز چهره زیبا را از طبیعت می‌گیرد.

اگر همین روند ادامه یابد دیگر خبری از سرسبزی در مازندران نخواهد بود، چرا که در حال حاضر زباله وارد آب‌های سطحی، رودخانه و حتی دل جنگل شده است، به ‌طوری ‌که هر فردی با مشاهده این موضوع افسوس می‌خورد که طبیعتی با این همه زیبایی باید زیر زباله مدفون باشد اما باید بدانیم کار از افسوس گذشته باید هرچه زودتر به فکر چاره باشیم نه اینکه روز به روز شاهد تلنبار شدن زباله‌ها روی هم باشیم.

مشکل زباله در تمامی شهرهای مازندران به‌ویژه شهرهای ساحلی از وضعیت اسف‌باری برخوردار است و نگرانی‌ها را بیشتر می‌‎کند؛ چرا که زباله زیبایی‌های دریا و ساحل تحت‌‌الشعاع قرار می‌گیرد با ادامه این روند دیگر اثری از زیبایی‌ها نخواهد بود؛ از سویی آبی بیکران و زیبایی‌هایش، از سوی دیگر زباله و مشکلاتش که بر آن چنبره زده و اگر دیر بجنبیم دیگر خبری از این جذابیت‌ها نخواهد بود.

حیف دیار سرسبز مازندران است که زیبایی‌هایی آن زیرکوهی از زباله مدفون شود ولی در حال حاضر این این امر به حقیقتی تلخ تبدیل شده است که قبل از آنکه وارد منطقه‌ای شویم در ابتدا این زباله است که خودنمایی می‌کند و تنها کار انسان‌ها آه کشیدن و افسوس خوردن است.

رفع معضل زباله در مازندران با توجه به وجود دریا و جنگل ضروری است، چرا که دریا و جنگل جز ظرفیت‌های طبیعی مازندران بوده که باید به دور از آلودگی و معضلات زیست‌محیطی باشد.

اختصاص  اعتباری مستقل برای پسماند

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران درباره معضل زباله ، اظهار کرد: مازندران، استانی مهمان‌پذیر است که یکی از تبعات آن تولید پسماند و پساب است.

حسینعلی ابراهیمی‌کارنامی افزود: مشکل اصلی ما این است از ظرفیت طبیعی و گردشگری مازندران نتوانستیم به‌درستی استفاده کنیم به همین دلیل مسافرانی که وارد استان می‌شوند به‌دلیل آماده نبودن زیرساخت‌ها تنها چیزی که بار می‌آورد بحث پسماند و پساب است.

وی با اشاره به اینکه از منابع ملی برای مدیریت پسماند و پساب در مازندران نتوانستیم استفاده کنیم، اضافه کرد: باید ردیف اعتباری مستقلی برای حل معضل پسماند در مازندران داشته باشیم؛ به این دلیل که خدمات‌دهی ما ملی است باید بتوانیم از منابع ملی برای رفع این معضل بهره ببریم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با اعلام اینکه هر ساله اعتباراتی برای حل معضل زباله به شهرداری‌ها اختصاص می‌یابد که نظارت کافی بر این مبالغ نبوده و سال‌های سال این اعتبارات  اختصاص یافته است، گفت: شهرداری‌ها از سهم خود نگذاشتند و معلوم نیست در بحث پسماند استفاده شده، دفن زباله در سایت‌های پسماند غیرقانونی و غیربهداشتی است معلوم بوده که در هزینه اعتبار نظارت درستی نبوده است و باید اصلاح شود.

ابراهیمی‌کارنامی اضافه کرد: معضل زباله قابل حل است ولی یک اراده جدی می‌طلبد.

وی خاطرنشان کرد: مسئولان به جای اینکه کارها را به عهده دیگری بیندازند بیایند هم‌افزایی کنند؛ به‌طور حتم معضل زباله در مازندران حل خواهد شد ولی در حال حاضر با نقطه ایده‌آل خیلی فاصله داریم.

زباله مسائل اصلی استان‌ها است

نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی در این‌باره با بیان اینکه دولت در این زمینه باید نگاه ویژه داشته باشد البته لایحه‌ای در ارتباط با پسماند در برخی از شهرها به‌ویژه شهرهای ساحلی تقدیم مجلس شده است، افزود: این طرح با مشارکت بخش خصوصی، حمایت دولت و ایجاد مزیت‌های مناسب از جمله معافیت برای سرمایه‌گذاران تقدیم مجلس شده تا از پسماندها و زباله‌ها استفاده مجدد و تولید برق داشته باشد.

علی‌اصغر یوسف‌نژاد با اشاره به اینکه برق تولیدی با مصوبه و قیمت‌گذاری شورای اقتصاد از سرمایه‌گذار خریداری می‌شود، تصریح کرد: همچنین در جلساتی که با رئیس‌جمهور داشتیم نسبت به مساله زباله و پسماند در استان‌های شمالی حساسیت داشته و علاقه‌مند به حمایت و اختصاص اعتبار است.

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نظر مجلس این بوده حمایت مالی را به بخش خصوصی واگذار کرده و دولت در این زمینه ورود پیدا نکند و ما برای بخش خصوصی مزیت و رغبت ایجاد کنیم تا سرمایه‌گذاری صورت گیرد.

یوسف‌نژاد با اعلام اینکه دولت نیز از نظر تسهیلات و یارانه مسئله را پوشش دهد که اصل قضیه مورد توافق دولت و مجلس است،گفت: اکنون لایحه دولت در مجلس در حال بررسی است و دولت نسبت به این مهم دید مثبت دارد.

وی تصریح کرد: باید استانداران استان‌های شمالی بتوانند با حل مسائل اجتماعی، محلی و هدایت سرمایه‌گذار به این سمت به دولت در این زمینه کمک کنند.

براساس این گزارش، وعده‌ها و شعارهای بسیاری در ارتباط با حل معضل زباله در استان مازندران داده شده، اما آن چیزی که در حال حاضر واقعیت دارد و همه ما به عینه مشاهده می‌کنیم که زباله به‌راحتی در طبیعت و دل جنگل‌ها رهاسازی می‌شود.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :