آخرین عناوین

چهارشنبه 3 مرداد 1397-8:57 کد خبر:62109

خبرگزاری فارس گزارش می‌‌دهد:

از شایعه تا واقعیت تعدیل 800 نفری نیرو در شرکت کاله/شرکت‌های بزرگ و خطر مرگ

مازندران تجربیات تلخ از بابت ورشستگی نساجی و چیت‌سازی بهشهر را در کوله‌بارش دارد، تعدیل ۸۰۰ نفری شرکت کاله در استان، خبر نگران‌کننده‌ای است که خوشبختانه مدیرکل تعاون آن را تکذیب کرد.


خزرتیترخبر:وجود شرکت‌های بزرگ تولیدی در کشور تا زمانی که بحث تعدیل نیرو و مشکلات اقتصادی مطرح نباشد، یک مزیت بزرگ به حساب می‌آید که مهم‌ترین آن بحث ایجاد اشتغال است، همین مزیت در دروان بحران اقتصادی و رکود یک تهدید جدی و امنیتی به حساب آمده و ممکن است یک شهر، یک استان و حتی یک کشور را به‌ شدت دچار مشکل کند.

* تجربه تلخ مازندران

در همین راستا طرح صنایع کوچک از سال‌های گذشته در کشور مطرح بوده ولی بنا به دلایل مختلف هنوز به بالندگی اساسی در این حوزه نرسیده‌ایم و چندان در این حوزه موفق نبودیم، بالندگی برخی شرکت‌های بزرگ در زمانی که شرایط اقتصادی آرام است، بسیار به نفع استان بوده اما نمی‌توان از کنار تهدیدات جدی این شرکت‌ها در دوران بحران اقتصادی که دامن‌گیر همه واحدهای تولیدی می‌شود، غافل بود.

مازندران تجربیات تلخ از بابت ورشستگی نساجی و چیت‌سازی بهشهر را در کوله‌بارش دارد و متولیان استانی باید تلاش کنند که در کنار تلاش برای فربه شدن شرکت‌های بزرگ، طرح توسعه واحدهای کوچک را تقویت کنند تا در زمان بحران یک مجموعه، شاهد بحران اقتصادی و کاری نشویم.

تعدیل ۸۰۰ نفری شرکت کاله در استان، خبر نگران‌کننده‌ای است که خوشبختانه کامران اصغری مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آن را به ‌شدت تکذیب کرده است، اما بار روانی این موضوع و یا صحت آن به ‌طور جدی مشکلات و نگرانی‌ها را در حوزه اقتصادی و اجتماعی برای استان ایجاد می‌کند.

* شایعه

اصغری در این ارتباط بیان کرد: این خبر شایعه‌ای بیش نبوده و در شرایط اقتصادی حال حاضر برخی‌ها تلاش دارند که جامعه را با تنش مواجه کنند.

وی با اعلام اینکه خبر تعدیل نیرو نه‌ تنها در ارتباط با شرکت کاله بلکه برای سایر شرکت‌های دیگر استان مطرح شده است، تصریح کرد: شایعات در ارتباط با شرکت کاله به هیچ وجه صحت ندارد اما برخی از شرکت‌ها اقدام به تعدیل نیرو در حد ۱۵ نفر داشتند که در حال رایزنی برای برگشت به کار هستیم، موارد مطرح‌شده در ارتباط با شرکت کاله درست نبوده و این مجموعه تولیدی حتی یک نفر را هم اخراج نکرده است.

* سوءنیت‌های مغرضانه

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران با اعلام اینکه شرکت کاله به‌دلیل تعداد بالای نیروی انسانی هر از گاهی دچار سوءنیت‌های مغرضانه قرار می‌گیرد، افزود: مواردی در گذشته هم در ارتباط با این شرکت مطرح بوده اما همه تلاش ما این است که واحدی‌های تولیدی در استان دچار تعدیل نیرو نشود.

این مسئول با اعلام اینکه احتمال تعدیل نیرو با توجه به شرایط  اقتصادی امروز ممکن است که به وجود بیاید، گفت: بحث تعدیل نیرو در مازندران به‌ دلیل عدم بهره‌برداری از واحدهای تولیدی بزرگ چندان مطرح نیست، از طرفی تلاش کردیم با  پرداخت تسهیلات کارا، گشایش اقتصادی برای تعدادی از واحدها ایجاد کنیم.

* تعدیل نیرو در دو شرکت

اصغری در ارتباط با تعدیل نیرو در دیگر واحدهای اقتصادی استان گفت:یکی از واحدهای تولیدی در بشل سواکوده و پروژه سدسازی البرز با تعدیل نیرو به تعداد ۱۵ و ۱۰ نفر به ترتیب شرکت‌ها مواجه هستند که تلاش داریم تا حدودی آسیب‌های آن کاهش یابد.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا بهتر نیست برای جلوگیری از فربه شدن برخی از واحدهای تولیدی در استان با ایجاد رقابت بین سایر شرکت‌ها بحث تهدید تعدیل نیرو را در استان کاهش داد، گفت: شرکت کاله به‌صورت جدی در حوزه تأمین مواد اولیه، تولید و حتی صادرات اقدامات مناسبی انجام داده است و به همین دلیل بزرگ شده، اما در کنار این مجموعه، واحدهای بزرگ دیگری هم مشغول هستند که در حال رقابت با این مجموعه بوده و اقدامات تولیدی مناسبی دارند، در شرایط رقابتی، کاله به موفقیت‌های مناسبی دست پیدا کرد و در حال حاضر هم بنا دارد از طریق ایجاد تفاهم نامه در بحث پالایشگاه شیر، ورود پیدا کند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران خاطرنشان کرد: کاله به‌دلیل اینکه دارای نشان تجاری مناسب بوده، سیاست حمایتی از این مجموعه در دست کار است و می‌توانیم از این نشان تجاری در حوزه تولید ورود پیدا کنیم و سیاست خوبی‌ست که از این ظرفیت برای فروش سایر محصولات تولیدی در حوزه لبنیات استفاده کنیم.

اقدامات حمایتی از شرکت بزرگ کاله به‌دلیل ایجاد اشتغال مناسبی که در کشور فراهم کرده، بر کسی پوشیده نیست اما در کنار حمایت‌ها باید فکری به حال زمان تعدیل نیرو که تهدیدات اجتماعی را به همراه دارد، هم باشیم و یا برنامه‌ریزی مدون حمایتی از مجموعه‌های از این دست را به‌صورت جدی چه در حوزه صادرات و واردات داشته باشیم که این فرصت تبدیل به تهدید نشود.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :