آخرین عناوین

پنجشنبه 4 مرداد 1397-9:12 کد خبر:62135

استاندار مازندران اعلام کرد:

هیچ شیرابه‌ای نباید در مازندران اجازه حرکت داشته باشد

استاندار مازندران با بیان اینکه شیرابه پسماندها باید در نخستین محل دپو خنثی و به آب پاک تبدیل شود، گفت:تا پایان سال 97 ،هیچ شیرابه‌ای نباید در مازندران اجازه حرکت داشته باشد.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از فارس، محمد اسلامی در همایش روز محیط‌بان اظهار داشت: به‌ قدر کفایت در حق سرزمین خود اجحاف و از خزانه آینده و نسل‌های آینده به‌وفور هزینه کردیم، وقت آن است که از خود شروع کنیم و مسئولیت‌پذیر باشیم.

وی بیان کرد: باید یک الگویی را طراحی کنیم که دهیار و شهردار یک مسئولیت تضامنی را حداقل در پاک نگه داشتن زمین متعهد شوند.

استاندار مازندران گفت: باید به بحث مصرف پلاستیک خاتمه بدهیم و برای آن فکری کنیم، راه و ابزار و اختیار آن را باید ایجاد و تکنولوژی‌های جایگزین را استفاده کنیم.

این مسئول با اشاره به طرح تفکیک زباله از مبدأ و مدیریت پسماند اظهار کرد: باید بتوانیم با سیستم‌های تشویقی مشکلات این حوزه را برطرف کنیم.

اسلامی با بیان اینکه شیرابه پسماندها باید در نخستین محل دپو خنثی و به آب پاک تبدیل شود، گفت: این کار باید تا پایان سال 97 انجام شود و هیچ شیرابه‌ای نباید در مازندران اجازه حرکت داشته باشد.

وی ادامه داد: ضرورت دارد که هیولای چند میلیون تنی به عنوان دپوی زباله را تعیین تکلیف کنیم زیرا 3 هزار و 600 تن زباله شناور با در نظر گرفتن پیک جمعیت را در استان داریم که تا پایان سال باید تکلیف یک‌هزار و 400 تن زباله در قالب کمپوست یا نیروگاه‌های زباله‌سوز مشخص شود و آنها را به بهره‌برداری برسانیم.

استاندار مازندران گفت: دپوی عظیمی از زباله را در مازندران داریم که سال‌های سال طول می‌کشد تا از بین برود و باید یک فکر خاصی برای آنها داشته باشیم.

این مسئول با بیان اینکه حفاظت از منابع طبیعی، مناطق چهارگانه و حیات وحش بسیار مهم است، اظهار کرد: اگر امروز تا به اینجا رسیدیم و آسیب‌شناسی‌هایی که شده و گزارش‌هایی که داشتیم؛ از توانمندی مردمی بهره بردیم و ظرفیت‌های مردم‌نهاد را در مدار فعالیت قرار داده و از آنها استفاده کنیم.

اسلامی ادامه داد: در مازندران عشایر کوچ‌رو داریم که ظرفیت بی‌نظیری هستند و باید در کنار محیط‌بانان قرار بگیرند، زیرا هم متعهد و هم قوی‌تر هستند و باید آنها را در مدار بیاوریم، جایی که جوامع محلی هستند در زمان آسیب و مشکل تسلط بیشتری برای کمک‌رسانی و حفاظت داریم.

وی تصریح کرد: جلوگیری از آسیب‌های مازندران را باید به روش همگانی و شیوه‌های نوین دنبال کنیم، افتخار من و خانواده‌ام این است که سال‌هاست حافظ محیط زیست هستیم و هر جا ببینیم به محیط زیست آسیب می‌رسد متوقف می‌شویم و تذکر می‌دهیم.

استاندار مازندران با اشاره به اینکه جریمه پرتاب کردن زباله از خودرو در برخی کشورها تا 800 دلار است، افزود: این میزان 60 درصد اضافه‌تر از حقوق است، امیدواریم به این مرحله برسیم و جریمه‌های سنگینی را برای متخلفان در نظر بگیریم و بیش از این از ذخیره آیندگان استفاده نکنیم.

در پایان مراسم از محیط‌بانان و حافظان محیط زیست مازندران با تقدیم هدایایی تجلیل شد.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :