آخرین عناوین

جمعه 5 مرداد 1397-17:43 کد خبر:62147

بکارند نمی‌شود، نکارند نمی‌شود

آب منطقه‌ای مازندران درحالی‌ کشت دوم برنج را ممنوع اعلام کرد که خبرهایی از جهاد کشاورزی شنیده می‌شود که کشت برنج تنها در شهرهای میاندورود، نکا، بهشهر و گلوگاه ممنوع است.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از فارس، درحالی‌که آب منطقه‌ای مازندران کشت دوم برنج را در مازندران ممنوع اعلام کرد، خبرهایی از جهاد کشاورزی شنیده می‌شود که کشت برنج تنها در شهرهای میاندورود، نکا، بهشهر و گلوگاه ممنوع اعلام شده است.

با این اوصاف کشاورزان مازندران در دوراهی بین کاشتن و نکاشتن قرار گرفتند، اگر بکارند به‌طور حتم با توجه به مشکلات، کمکی به معاش آنان خواهد شد و اگر نکارند فرصتی از کشت را از دست می‌دهند.

این روزها کشاورزان در حال برداشت برنج هستند برخی از برداشت خوشحال  برخی نیز نتوانستند آنچنان که به‌دلیل مشکلات و استرس‌های آبی، محصول خوبی برداشت کنند.

* هیچ آبی برای کشت دوم در اختیار کشاورزان قرار نمی‌گیرد

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران در این‌باره ، اظهار کرد: رهاسازی آب از سدهای مازندران تنها برای کشت اول برنج است و بعد از برداشت هیچ آبی برای کشت دوم در اختیار کشاورزان قرار نمی‌گیرد.

محمدابراهیم یخکشی اضافه کرد: با توجه به اینکه برخی شالی‌کاران از آب زیرزمینی برای کشت دوم برنج استفاده می‌کنند، اگر موردی از کشت دوم مشاهده شود فرد علاوه بر مطالبه خسارت به مراجع قضایی نیز معرفی خواهد شد.

وی افزود: پروانه صادرشده برای بهره‌برداری از آب‌های زیرزمینی تنها برای انجام کشت اول است و اگر فردی با داشتن پروانه برداشت از آب‌های زیرزمینی اقدام به کشت دوم کند، در تمدید پروانه برای سال آینده تجدیدنظر شده و امکان دارد پروانه برای سال آینده تمدید نشود.

* کشت رتون به‌جای کشت مجدد

رئیس اداره برنج جهاد کشاورزی مازندران نیز، گفت: کشاورزانی که دارای منابع آبی مطمئن هستند، محدودیتی برای کشت دوم ندارند، چراکه مهم‌ترین موضوع کمک به درآمد کشاورزان است.

ابراهیم قربان‌نژاد افزود:همچنین کشاورزان به‌جای کشت مجدد می‌توانند کشت رتون داشته باشند که هم دوره رشد کمتری دارد و هم آب کمتری مصرف می‌شود.

وی بیان کرد: کشاورزانی که از آب چاه برای کشت استفاده می‌کنند به‌منظور حفظ ذخایر آبی از کشت دوم برنج پرهیز کنند، به‌ویژه مناطقی که دچار استرس هستند.

رئیس اداره برنج جهاد کشاورزی مازندران تصریح کرد: باتوجه به اینکه کشاورزان در بحث کشت اول برنج با آبیاری تناوبی این مهم را مدیریت کردند لازم است در بحث نشای مجدد و کشت رتون نیز مدیریت کنند.

قربان‌نژاد یادآور شد:استفاده از کودهای پتاسه و سلیس‌دار باتوجه به اینکه مقاومت گیاه را نسبت به تنش‌های محیطی افزایش می‌دهد و با کارشناسان منطقه مشورت کنند.

وی گفت: موضوع دیگر اینکه پرهیز از مصرف بی‌رویه سم  نیز مورد تأکید است که باید کشاورزان به این مهم توجه کنند.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :