آخرین عناوین

شنبه 6 مرداد 1397-9:1 کد خبر:62154

خبرگزاری فارس گزارش می‌‌دهد:

سرنوشت کارگران کشت و صنعت شمال در انتظار چانه‌زنی مسئولان

کارگران اخراج‌شده کشت و صنعت شمال حدود چهار ماه است که به هر دری می‌زنند نتیجه نمی‌گیرند و نمی‌دانند چه سرنوشتی در انتظارشان است.


خزرتیترخبر: 55 نفر از کارگران اخراج‌شده کشت و صنعت شمال حدود چهار ماه است که به هر دری می‌زنند نتیجه نمی‌گیرند و نمی‌توانند به محل کار خود بازگردند.

این کارگران که به‌صورت میانگین بیش از 17 سال سابقه کار در کارخانه کشت و صنعت شمال را دارند، از فروردین‌ماه امسال از کار بیکار شدند.

از ابتدای فروردین‌ماه تاکنون بیش از 30 بار تجمع از مقابل درب کارخانه، دادستانی، فرمانداری و استانداری مازندران داشتند ولی تاکنون گره‌ای از کارشان باز نشد.

کارگران کشت و صنعت شمال با جمعیتی بیش از 100 و به همراه خانواده‌های‌شان روزهای پایانی تیرماه امسال نیز مقابل استانداری مازندران تجمع کردند و خواستار صحبت و درد دل با استاندار مازندران شدند ولی به‌دلیل عدم امکان نتیجه نهایی نگرفتند ولی اعلام کردند تا زمانی‌که نتیجه نگرفتند این تجمع‌ها ادامه خواهد داشت.

در تجمع‌های قبل و طی آخرین مذاکرات درباره سرانجام سرنوشت این کارگران مقرر شد 25 نفر از کارگران قراردادی به‌صورت روزمزد مشغول به کار شوند البته با این شرط که استاندار مازندران مواد اولیه کارخانه را تأمین کند و همچنین فرماندار میاندورود نیز بحث امنیتی این کارگران را تضمین کند که در کارخانه مشکلی ایجاد نمی‌کنند.

همه این کارگران بیش از 17 سال در این مجموعه صنعتی جان کندند و در این مدت بیکاری قول‌های متعددی از مسئولان گرفتند ولی هیچ‌کدام از این قول‌ها نتوانست مرهمی روی زخم‌های آنان شود.

مدیر روابط کار اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران، اظهار کرد: شرکت کشت صنعت و شمال در سال‌های اخیر باتوجه به افزایش تولیدکنندگان روغن خوراکی در کشور دچار ضرر و زیان شدند که در این زمینه قرار شد هزینه‌های این واحدهای تولیدی کاهش یابد؛ یک بخشی مربوط به تعدیل نیرو است.

حسن غلامی افزود: با توجه به این موضوع قرار شد تمامی تولیدکنندگان میزان تولید را کاهش دهند که روند کاهشی نیرو در دستور کار قرار گرفت، البته این مهم محدود به شرکت خاصی نبود بلکه مربوط به تمامی شرکت‌های تولید روغن خوراکی در کشور بوده است.

وی با اشاره به اینکه از ابتدای فروردین ماه بحث کاهش نیرو برای بقای تولید در کارخانه در دستور کار قرار گرفت، اضافه کرد: بحث تعدیل نیرو در کارخانه کشت و صنعت شمال از اسفندماه سال گذشته در دستور کار قرار گرفت و جلسات مختلفی در فرمانداری میاندورود و استانداری مازندران برگزار شد که قرار شد پیگیری‌هایی از سوی مسئولان انجام شود.

مدیر روابط کار اداره‌ کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران ادامه داد: یکی از گزینه‌ها افزایش قیمت روغن بود که شرکت کشت و صنعت شمال نیز قبول کرد تا پایان خردادماه تعدیل نیرو را انجام ندهد ولی در پایان خردادماه اتفاقات که در بازار اقتصادی افتاد موجب شد شرکت دیگر نتواند به داشتن نیروها ادامه دهد.

غلامی تصریح کرد: یکی از بحث‌های پیشنهادی این بوده که برخی از نیروها به‌صورت پیمانکاری در این واحد تولید مشغول به کار شود که خود کارگران پذیرای این قضیه نیستند.

وی افزود: برخی از کارگران تمایل دارند از شرکت جدا شوند، برخی تمایل دارند به‌صورت پیمانکاری فعالیت کنند و برخی دیگر نیز علاقه دارند همانند گذشته در کارخانه فعالیت کنند و این بحث در حال چانه‌زنی است اما تصمیم‌گیری نهایی با خود کارگران است.

مدیر روابط کار اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران اظهار کرد: موضوع دیگر اینکه در جلسه کارگروه تخصصی صنعت و معدن نیز زیان‌ده بودن کارخانه کشت و صنعت شمال  به اثبات رسید که این واحد تولیدی سال 96 را با زیان به پایان رساند و نیاز به این دارد کاهش مخارج داشته باشد.

غلامی یادآور شد: یکی از راه‌های کاهش مخارج این واحد تولیدی  بحث تعدیل نیرو است ولی هنوز این قضیه مورد تأیید مسئولان استانی قرار نگرفته و درحال بحث هستند.

مدت چهار ماه گذشته کارگران اخراج شده کشت و شمال بدترین شرایط را پشت سر گذاشتند و نمی‌دانند چه سرنوشتی در انتظارشان است.

ابتدای امسال کارگران جلسات مختلفی را با یوسف‌نژاد نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس، قادری فرماندار سابق میاندورود و قمی مدیرکل سابق سیاسی استانداری داشتند اما هنوز اقدامی برای این کارگران انجام نشده است.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :