آخرین عناوین

شنبه 6 مرداد 1397-11:21 کد خبر:62159

خبرگزاری مهر گزارش می‌‌دهد:

محیط بانان هم غم «جان» دارند و هم دغدغه «نان»

محیط بانان می گویند عاشق کارمان هستیم اما غم نان، سختی شغل و حقوق و مزایای کم دغدغه شده است.


خزرتیترخبر:در بیش از دو میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار از مناطق حیات وحش، تنها ۲۰۰ محیط بان فعالیت می کند که دغدغه همیشگی شان حفظ حیات وحش است و در آرزوی روزی هستند تا هیچ موجودی، شکار نشود.

محیط بانان از جان و خانواده خود گذشته اند تا حیات وحش، جان و حیات خود را از دست ندهد اما نبود نیروی کافی محیط بان، ضرب و شتم و تهدید توسط متخلفین و شکارچیان، نبود انگیزه کافی خدمت به دلیل نبود قوانین حمایتی از محیط بانان، دوری از خانواده، زخمی و مجروح شدن و تا پای مرگ رفتن از مشکلاتی است که محیطبانان با آن دست و پنجه نرم می کنند.

مهدی دادار، محیط بان بهشهر درباره شغل محیط بانی می گوید: تا عشق به محیط زیست و حیاط وحش و دغدغه حفظ آن را نداری هیچ دلیلی برای وارد شدن به اداره محیط زیست و شغل محیط بانی وجود ندارد.

وی ادامه می دهد: کمبود و کاستی هایی در تجهیزات و حمایت قانونی از محیط بان وجود دارد من خودم در درگیری با قاچاقچی ها زخمی شدم و هر دو پایم تیر خورد ولی در دادگاه افرادی را که شناسایی شدند نتوانستیم محکوم کنیم و دادگاه آن ها را تبرعه کرده و وضعیت ما بلاتکلیف مانده است.

این محیط بان تاکید می کند: اگر علاقه زیادی به محیط زیست داشته باشی شاید این مسائل زیاد تاثیر نداشته باشد ولی یکسری مشکلات سبب تضعیف روحیه محیط بانان و اضطراب آن ها در برخورد با متخلفین می شود زیرا همیشه دغدغه آن را دارند که نکند در دادگاه دچار مشکل شود.

دادار ادامه می دهد:حقوق محیط بانان نیز نسبت به سایر مشاغل پایین است ولی آن ها به دلیل علاقه به شغل خود شاید بتواند با کمی درآمد کنار بیاید و بیشتر حمایت های قانونی می خواهند.

وی با بیان اینکه مردم باید همراه محیط بان باشند، می افزاید: مردم خود را نقطه مقابل ما نبینند وقتی ما ماموریتی را انجام می دهیم مطمئن باشند که ماموریت سازمان به نوعی به نفع خود آن ها است زیرا تمام قوانینی که در هر کشوری وضع می شود به نفع مردم آن کشور است بنابراین باید با ماهمراه و حامی ما باشند و در مناطقی که ماموران به لحاظ قانونی نمی توانند ورود پیدا کنند سازمان های مردم نهاد می تواند بسیار موثر باشند.

این محیط بان به حمایت مردم اشاره می کند و می گوید: چندسالی این فرهنگ بین مردم نهادینه شده و رسانه ها آن را انجام دادند و سازمان محیط زیست نیز به این نتیجه رسیده که فرهنگ سازی مهم است و آن را دنبال می کند که تاثیرات مثبتی داشته است و امروز مردم ارزش محیط زیست را می دانند و با ما همراه هستند.

دادار ادامه می دهد: در دو سال اخیر نیز کارشناس محیط زیست آموزش های لازم زیست محیطی را به دانش آموزان در مدارس ارائه می دهند که تاثیرات مثبتی داشته است.

یحیی رمضانی، محیط بان شهرستان نور نیز درباره طرح های سازمان محیط زیست می گوید: طرحی برای جلوگیری از ریختن زباله و آلودگی آب را دادیم که خوشبختانه توانستیم جلوی آلودگی محیط را بگیریم و در البرز مرکزی که به بلده رود نیز معروف است با مشارکت مردم جلوی ریختن فاضلاب خانگی به رودخانه گرفته شد.

رمضانی یکی از مشکلات محیط بانان دوری از خانواده می داند و می گوید: محیط بانان ۶ روز در منطقه کوهستانی هستند و ۴ روزی که برای استراحت می آییم به خاطر کمبود نیرو یک یا دو روز را برای کمک به همکاران به منطقه برمی گردند.

این محیط بان با بیان اینکه مردم پشتیبان ما در حفظ محیط زیست هستند، ادامه می دهد: منطقه ما حدود ۵۵با دو نیرو نمی توانیم همه منطقه را پوشش دهیم و اگر کمک نیروهای مردمی و همیاران نباشد ما نمی توانیم کاری کنیم هزار هکتار است که دو نیرو در آنجا کار می کنند.

وی بر فرهنگ سازی تاکید می کند و می گوید: به مردم باید این آگاهی را بدهیم که حیوانی که از بین می برید برای سال های آینده باید فرزندانمان نیز آن ها را ببینند که متاسفانه به دلیل شکار غیرمجاز بسیاری از گونه ها منقرض شدند.

محمد خانی، فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور نیز با بیان اینکه ۹۹ درصد عملکرد محیط در حوزه محیط زیست است، گفت: تفاهم نامه به مبلغ ۴۰ میلیارد تومان در دست اجرا است که ۵۰ درصد با تخصیص لباس ها محقق و جلیقه ضد گلوله، البسه و تجهیزات دفاع شخصی تحویل داده شده است و تا دو ماه آینده نیز هفت هزار البسه را دریافت و در سراسر کشور توزیع می کنیم.

وی با بیان اینکه ناوگان موتوری بسیار ضعیف شده است، افزود: خودرو ها و موتور سیکلت هایی که در یک دهه اخیر خریداری شده است چینی و بی کیفیت هستند به طوری که محیط بانان از خودروهای قبلی استفاده می کنند که با توجه به حجم ماموریت همخوانی ندارد که شرمنده محیط بانان می شویم.

محمد خانی ادامه داد: ۵۵۰ دستگاه موتور سیکلت را تا ۶۰ روز آینده بدهند که قوای موتوری ما را افزایش می دهد.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست با اشاره به کمبود خودرو، گفت: ۱۵۰دستگاه خودرو خارجی برای محیط زیست خریداری شود که با توجه به شرایط محیطی هر خودرویی کار آمد نیست و در گذشته خودرو های چینی خریداری شد که به شدت آسیب دیدیم و این خودرو های بی کیفیت کمتر از یکسال به دلیل رفت و آمد در مناطق چهارگانه محیط زیست از رده خارج شدند.

وی با بیان اینکه محیط بانان از سال ۹۴ تاکنون حق الکشف دریافت نکردند، افزود: بسیاری از افراد تصور می کردند که محیط بانان به دلیل حق الکشف درگیر می شوند ولی این نشان می دهد که آن ها دنبال آن نیستند.

کشف ۴۸۷۰ قبضه سلاح از شکارچیان

محمدخانی با بیان اینکه در سه ماهه امسال تعداد پرونده های تشکیل شده ۵۱ درصد افزایش پیدا کرده، ادامه داد: در سال گذشته چهار هزار و ۸۷۰ قبضه سلاح توسط محیط بانان کشف شده است که این مسئله سبب کاهش دزدی، درگیری ها و نزاع های مسلحانه می شود که کار ارزشمندی است.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور با بیان اینکه ۳۰ درصد محیط بانان قرار دادی هستند، گفت: این افراد با وجود شرایط سخت کاری کمتر از یک میلیون و ۵۰۰ می گیرند که باید به آن ها توجه شود.

وی به همکاری نیروی انتظامی و دادستانی اشاره کرد و افزود: تفاهم نامه ای با نیروی انتظامی برای پشتیبانی از محیط بانان منعقد شده است که در حوزه قضایی و انتظامی بازخورد خوبی داشته است.

محمد خانی ادامه داد: در دستورالعمل جدید جرائم رسیدگی به محیط بان ها به دادسراهای نظامی واگذار شده است.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :