آخرین عناوین

يکشنبه 7 مرداد 1397-17:18 کد خبر:62187

آلودگی رودخانه های تأیید شد:

فاجعه زیست‌محیطی در انتظار رودخانه‎های بابل و ادامه پاس‌کاری مدیران

رئیس اداره امور آب منطقه‌ای بابل با ابراز تأسف گفت: با بررسی‌های انجام ‌شده همه رودخانه‌های شهر بابل آلوده است و تاکنون اقدام اساسی برای رفع این آلودگی انجام نشده است.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از فارس، وقتی صحبت از فاضلاب و تصفیه آن می‌شود، مهم‌ترین نکته مورد توجه محیط زیست و حفظ آن از آلوده شدن است، چرا که فاضلاب همواره به‌عنوان یک پارامتر آلاینده اصلی در محیط زیست انسانی و طبیعی مطرح است.

فاضلاب چیزی جز آب مصرف‌شده در جنبه‌های مختلف زندگی انسان نیست که با توجه به میزان آلاینده‌های موجود در آن و نوع آنها، خود می‌تواند تهدیدی بر سلامت و فعالیت‌های مختلف انسانی باشد.

امروزه افزایش جمعیت شهرها و در نتیجه بالا رفتن میزان مصرف آب، سبب تولید روزافزون فاضلاب شده که خود سبب بروز اشکالات و نارسایی‌هایی در جوامع شهری و حتی روستایی شده و روز به روز هم در حال ازدیاد است، این اشکالات عموماً مسائل بهداشتی و آلودگی محیط، و منابع آبی را در شرایط کنونی به‌دنبال دارد.

* عمده فاضلاب‌های شهری و روستایی وارد رودخانه‌ها می‌شود

در پی نارضایتی شهروندان بابلی در ارتباط با آلودگی رودخانه‌های شهری به‌ویژه بابلرود، رئیس اداره حفاظت محیط زیست بابل، اظهار کرد: عمده‌ترین مشکل ما ذهاب‌های کشاورزی و آب و فاضلاب شهری و روستایی است، که متأسفانه در خصوص ذهاب‌های کشاورزی هیچ برنامه‌ای برای کنترل آن وجود ندارد و در خصوص فاضلاب‌های شهری و روستایی نیز بسیار عقب هستیم و متأسفانه به سبب فراهم نبودن زیرساخت‌های شبکه جمع‌آوری فاضلاب در تمامی نقاط شهری عمده فاضلاب‌ها مستقیماً به رودخانه تخلیه می‌شود لذا باید با همکاری دستگاه‌های ذیربط و به‌ویژه محیط زیست، شهرداری، آبفای شهری و روستایی و معاونت بهداشتی نسبت به انسداد و یا خارج کردن لوله‌های فاضلاب متصل به رودخانه اقدام کرد.

نعمت‌الله قنبری درباره نقش شهرداری‌ها خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در بعضی از نقاط که شبکه جمع‌آوری وجود ندارد ملزم کردن واحدهای مسکونی به احداث سبتیک تانک با چاه جاذب وظیفه شهرداری است تا زمانی که این احداث نشود پایان کار ساختمان داده نشود لذا باید واحدهای مسکونی که در محدوده طرح شبکه جمع‌آوری فاضلاب هستند به شبکه متصل شوند تا از این طریق بار آلودگی رودخانه به حداقل ممکن کاهش یابد و در مورد واحدهای مسکونی که در محدوده طرح نیستند و سبتیک تانک و چاه جاذب نیز ندارند باید ملزم شوند نسبت به احداث آن اقدام کنند که این موضوع برای همه واحدهای مسکونی که در محدوده شبکه جمع‌آوری فاضلاب نیستند الزامی است تا با انجام آن آلودگی کل رودخانه‌های شهرستان به حداقل ممکن برسد که این محقق نمی‌شود مگر با خواست تمام دستگاه‌های ذیربط لذا انداختن این بار مسئولیت به دوش محیط زیست که یک دستگاه نظارتی و حاکمیتی بوده نه دستگاه اجرایی، باری از مشکلات شهرستان از باب آلودگی‌های محیط زیست، آلودگی رودخانه‌ها، منابع آبی و آب‌های زیرزمینی کم نمی‌کند.

وی تصریح کرد: چرا اداره آب و فاضلاب شهری که از شهروندان حق اشتراک گرفتند برای آن بخش از واحدهای خدماتی و مسکونی که در محدوده شبکه جمع‌آوری فاضلاب قرار دارند اقدامی نسبت به اتصال فاضلاب خروجی آن واحدها به شبکه جمع‌آوری تصفیه خانه فاضلاب شهری انجام نمی‌دهد تا این فاضلاب‌ها وارد تصفیه‌خانه فاضلاب شهری شده تا پس از تصفیه و رعایت استانداردهای محیط زیست به منبع پذیرنده تخلیه شود، این بی‌توجهی سبب شده از این دست موارد بسیار در شهرستان بابل دیده شود که متأسفانه اداره آب و فاضلاب شهری اقدام خاصی را در این خصوص انجام نمی‌دهد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست بابل با اشاره به اینکه تنها بررسی وضعیت کیفیت و نظارت بر آب رودخانه با محیط زیست است، تأکید کرد: مدیریت منابع آلاینده رودخانه که معمولاً ذهاب‌های کشاورزی، آب و فاضلاب شهری و روستایی و بخش صنعت بوده با دستگاه‌های متولی امر است که به ترتیب جهاد کشاورزی، آب و فاضلاب شهری و روستایی است.

این مسئول یادآور شد: با توجه به انتظارات شهروندان که محیط زیست را متولی این امر می‌دانند، باید تأکید کرد محیط زیست تنها دستگاه نظارتی و حاکمیتی است و در خصوص منابع آلاینده که پیش‌تر در ارتباط با آن اشاره شد، جنبه نظارتی و اعلام آلایندگی به مبادی ذیربط و پیگیرهای بعدی دارد که در صورت عدم تمکین به رفع آلودگی، مراتب از طریق مرجع قضایی طبق مواد قانونی موجود ازجمله ماده ۶۶۸ قانون مجازات اسلامی و سایر موارد قانونی اقدام می‌شود.

قنبری درباره آلودگی اخیر آب رودخانه مرزون‌آباد بابل افزود: این آلودگی منجر به تلف شدن حدود ۲۰۰ قطعه ماهی و مشکلات زیست‌محیطی شده است اما هنوز منبع اصلی این آلودگی مشخص نشده است ولی احتمال آلودگی رودخانه توسط فاضلاب‌کش‌ها وجود دارد.

وی درباره عدم وجود تصفیه‌خانه فاضلاب در شهرک بابلکنار و مشکل زیست محیطی ایجادشده که اعتراض مردم منطقه را نیز در پی داشته است، تصریح کرد: این شهرک دارای تصفیه‌خانه فاضلاب بوده ولی ظرفیت آن با توجه به حجم فاضلاب تولیدی شهرک کم بوده که اخیراً اقدام به احداث فاز دوم تصفیه‌خانه فاضلاب کرده است و با مبلغ ۴ میلیارد تومان عملیات اجرایی آن آغاز شده و در حال انجام است، ضمن اینکه یک میلیارد تومان تجهیزات و ادوات برای تصفیه‌خانه شهرک نیز خریداری شده است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست بابل درباره وضعیت فاضلاب و شیرابه سایت انجلسی گفت: مبلغ ۴ میلیارد و ۴۸۵ میلیون تومان برای تکمیل سالن پردازش، سالن تجهیز، سیستم بخش شیرابه که ۴۰ متر مکعب فاضلاب را تصفیه می‌کند، هزینه شد که امیدواریم به‌زودی فاز دوم آن نیز راه‌اندازی شود.

این مسئول با اشاره به پیگیری اداره محیط زیست که منجر به رفع مشکلات واحدهای صنعتی شد، ادامه داد: کشتارگاه بابل طیور با اعتبار ۵۳۰ میلیون تومان اقدام به توسعه سیستم تصفیه‌خانه کرده و با افزایش ظرفیت تصفیه‌خانه فاضلاب، مشکل کشتارگاه را حل کرد.

قنبری با اشاره به اینکه واحد صنعتی مرغ لاین نیز با اعتبار ۱۰۰ میلیون تومان با احداث سیستم فاضلاب مشکل را مرتفع کرده است، یادآور شد: کشتارگاه دام طبرستان بابل با اعتبار ۷۰ میلیون تومان نیز عمده مشکلات را مرتفع کرده و هنوز پیگیر برای رفع کامل آن هستیم.

وی اضافه کرد: شرکت پویا آیش واقع در شهرک صنعتی رجه نیز با اعتبار بیش از ۴ میلیارد تومان تصفیه خانه فاضلاب را احداث و شهرک صنعتی نیز با اعتبار حدود ۱۰۰ میلیون تومان نیز تصفیه‌خانه مرکزی را بهینه‌سازی احداث کرده که مشکل شهرک رجه فعلاً رفع شده است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست بابل در پاسخ به سؤال خبرنگار ما درباره وضعیت فاضلاب بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی بابل نیز اظهار کرد: بیمارستان یحیی‌نژاد با اعتبار ۲۰۰ میلیون تومان فاضلاب مرکز را به شبکه فاضلاب شهری هدایت کرد، برای بیمارستان مرزیکلا نیز ۱۳۰ میلیون تومان هزینه در خصوص احداث سیستم تصفیه فاضلاب شده است و در خصوص بیمارستان‌های، مهرگان و بابل‌کلینیک نیز با توجه به اتصال به شبکه جمع‌آوری فاضلاب شهری، مشکلی نداریم.

این مسئول در ارتباط با این سؤال که انتقال فاضلاب دانشگاه علوم پزشکی بابل به رودخانه بابلرود چه اقدامی انجام شده، ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی بابل و بسیاری از واحدهای خدماتی و مجتمع‌های مسکونی که در محدوده طرح و شبکه جمع‌آوری فاضلاب هستند، هنوز به شبکه وصل نشد که نشان می‌دهد بخش اعظم آلودگی‌ها که می‌تواند با اقدام به‌موقع آب و فاضلاب شهری کاهش یابد، متأسفانه وارد رودخانه‌ها و از آنجا وارد بابلرود و سایر رودخانه‌ها می‌شود که گزارشات مردمی در این زمینه بسیار زیاد است.

قنبری گفت: دانشگاه علوم پزشکی بابل به‌عنوان اصلی‌ترین متولی حفظ سلامت و بهداشت جامعه متأسفانه به سبب نداشتن سیستم تصفیه‌خانه، فاضلاب خام را به‌طور مستقیم به رودخانه بابلرود هدایت می‌کند و همچنان به روند آلوده‌سازی رودخانه ادامه می‌دهد، این در حالی است که از متولیان امر به‌ویژه معاونت بهداشتی انتظار می‌رود حسب مسؤولیتی که به‌عنوان دبیر شورای بهداشت شهرستان دارد، در این زمینه اقدام سریع داشته باشد، ضمن اینکه اقدامات قانونی را محیط زیست در راستای ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی به‌عمل آورد و پرونده آن دانشگاه نزد مرجع قضایی برای رسیدگی موجود است و محیط زیست در این زمینه حسب قانون و وظایف سازمانی به وظیفه خود عمل کرده است.

* آلودگی تمام رودخانه‌های شهر بابل را تأیید می‌کنیم

رئیس اداره امور آب منطقه‌ای بابل، بابلسر و فریدونکنار نیز در زمینه پیگیری آلودگی آب رودخانه‌های بابل اظهار کرد: وظیفه اداره آب منطقه‌ای تنها تأمین آب رودخانه‌ها و گزارش آلودگی آن به محیط زیست است.

علی حبیب‌زاده با اشاره به اینکه ورود فاضلاب‌های خانگی و صنعتی به بستر رودخانه مهم‌ترین عامل آلودگی است، افزود: وظیفه آب منطقه‌ای تأمین آب رودخانه و بررسی وضعیت آلودگی رودخانه‌ها و گزارش آن به اداره محیط زیست برای پیگیری است که متأسفانه با بررسی‌های انجام‌شده همه رودخانه‌های شهر بابل آلوده است و تاکنون اقدام اساسی برای رفع این آلودگی انجام نشد.

وی با اشاره به اینکه هنوز منبع آلودگی حل نشده است، گفت: لایروبی رودخانه بابلرود پرده از آلودگی رودخانه بابلرود برداشته است ولی مسئولان مصمم به حل آن هستند.

* اجازه مصاحبه ندارم

«اجازه مصاحبه ندارم»؛ پاسخ رئیس آبفای بابل به پیگیری خبرنگار ما در این حوزه بوده که طی تماس‌های مکرر با مسئول روابط عمومی آبفای مازندران نیز متأسفانه پاسخی از سوی ایشان دریافت نشد.

* بی‌برنامگی آب و فاضلاب روستایی

شنیده ها حاکی است آب و فاضلاب روستایی بابل نیز تاکنون هیچ برنامه‌ای برای مدیریت و کنترل فاضلاب روستایی و ایجاد زیرساخت جمع‌آوری فاضلاب و تصفیه‌خانه مرکزی ندارد و به نظر می‌رسد اقدامی در این خصوص نداشته است لذا تمامی فاضلاب‌های روستایی به منابع پذیرنده آب‌های سطحی و یا زیرزمینی تخلیه می‌شود.

* دستگاه‌های با کمبود اعتبار مواجه هستند

فرماندار بابل نیز در این خصوص گفت: حسب پیگیری‌های انجام‌شده دانشگاه علوم پزشکی بابل ملزم به اتصال فاضلاب پردیس دانشگاه به اگوی فاضلاب شهری شده است و تاکنون نیز به سبب کمبود اعتبار این پروژه به تأخیر افتاده است.

قربانعلی ولی‌زاده گفت: دستگاه‌های اجرایی ذیربط با کمبود اعتبار مواجه هستند و چنانچه اعتبارات لازم جذب شود، اقدامات اساسی را انجام می‌دهند و طرح و برنامه لازم را نیز تهیه کرده‌اند.

* به‌زودی اجرا می‌شود

دانشگاه علوم پزشکی بابل به‌عنوان متولی سلامت و بهداشت جامعه، خود فاقد سیستم تصفیه‌خانه فاضلاب خام است، انتظار این است که این دانشگاه اگر در محدوده شبکه جمع‌آوری فاضلاب شهری قرار دارد در اسرع وقت به آن شبکه اتصال و نسبت به هدایت فاضلاب خود به آن شبکه و سپس به تصفیه‌خانه مرکزی شهری برای تصفیه نهایی هدایت شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بابل در این زمینه اظهار کرد: مجوز قانونی انجام پروژه با تأیید هیأت رئیسه صادر و در مرحله مناقصه است.

فرزاد جلالی گفت: پروژه اتصال فاضلاب پردیس دانشگاه به اگوی فاضلاب شهری به‌زودی با اعتباری بالغ بر یک میلیارد تومان اجرا می‌شود.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :