آخرین عناوین

دوشنبه 8 مرداد 1397-9:55 کد خبر:62206

خبرگزاری فارس گزارش می‌‌دهد:

اینجا هاوایی یا آنتالیا نیست!

فصل تابستان برخی از افرادی که از سایر مناطق کشور وارد استان‌های شمالی می‌شوند، بدون توجه به نوع پوشش منطقه و به دور از حیای یک فرد اصیل ایرانی در امکان عمومی ظاهر می شوند.


خزرتیترخبر:استان‌های شمالی کشور (مازندران، گیلان و گلستان) هر ساله به‌ واسطه سواحل زیبا و جذاب دریای خزر، رودخانه‌های دائمی و فصلی، کوه، جنگل و دشت‌های زیبا و مناطق توریستی و جاذبه‌های گردشگری فراوان، علاوه بر فصول دیگر سال، در فصل تابستان و ایام تعطیلات نوروزی همه ساله پذیرای مهمانان عزیزی هستند که از اقصی نقاط کشور به این مناطق سفر می‌کنند.

فرهنگ اصیل بومی، آداب و رسوم سنتی با قدمت تاریخی ایرانی ـ مذهبی و مهمان‌نوازی مردم شمال کشور همانند سایر نقاط کشور بر کسی پوشیده نیست.

اگر مروری به پوشش‌های اصیل ایرانی در گذشته و حال داشته باشیم، علاوه بر لباس‌های سنتی و بومی هر خطه از ایران با ریشه کهن و اصیل از جمله شمال کشور، شاهد آن هستیم چه در گذشته و چه در حال حاضر مردم (زن و مرد) جهت حضور در محیط خارج از منزل با یک پوشش و در محیط منزل نیز با یک پوششی که شایسته یک زن و مرد ایرانی است، ظاهر می‌شوند و هیچ‌گاه هم پوشش داخل منزل با پوشش خارج منزل در محیط عمومی یکسان نبوده است، هر چند که در سال‌های اخیر تهاجم فرهنگی گاهاً بی‌تأثیر بر نوع پوشش مردم نبوده است.

اگر به پوشش‌های محلی زنان و مردان هر منطقه از کشور نگاهی بیاندازیم، متوجه می‌شویم که هیچ‌یک از آنها با فرهنگ و آداب و رسوم اصیل ایرانیان منافاتی ندارد، بله ریشه همه آنها فرهنگ اصیل ایرانی است.

اما نکته قابل توجه اینکه در فصل تابستان برخی از افرادی (جوان، میانسال و حتی افراد مسن) که از سایر مناطق کشور وارد استان‌های شمالی می‌شوند، بدون توجه به نوع پوشش منطقه سکونت خود و با بی‌احترامی به فرهنگ بومی مردمان شمال کشور، علاوه بر مناطق ساحلی در سطح شهرها و روستاهای این مناطق با «شلوارک‌ها و زیرپوش‌های رکابی» ظاهر شده که علاوه بر توهین به فرهنگ بومی منطقه، به دور از حیای یک فرد اصیل ایرانی است و بعید هم هست که این افراد همین لباس‌ها را در محل سکونت اصلی خود در محیط بیرون و در اجتماع بپوشند و حتی برخی از آنها نیز قابل استفاده در محیط منزل هم نیست، چه رسد به در محیط بیرون حین سفر استفاده شود.

متأسفانه تذکرارشادی ساکنان بومی منطقه که عموماً محترمانه بوده، نه‌تنها اثری ندارد، بلکه گاهاً با برخوردهای غیراخلاقی این عزیزان مواجه می‌شوند و به‌ جای اصلاح خود، به یک جمله که شما توریست‌پذیر و مهمان‌نواز نیستید اکتفا کرده و با پرخاشگری از محیط خارج می‌شوند و یا اینکه گرمای هوا را بهانه خود می‌کنند بدون توجه به این مسأله که همین ساکنان بومی نیز محیط گرم و شرجی تابستان شمال کشور را تحمل می‌کنند.

هر چند که این مسأله در بسیاری مواقع ریشه در عدم آگاهی این عزیزان دارد، ولی چون در برخی مواقع نیز این عمل آگاهانه بوده و فرهنگ و آداب و رسوم ساکنان بومی را نیز هدف قرار داده است، باید دید واقعاً چه کسی باید پاسخگوی این مسأله برای آحاد جامعه باشد، دستگاه‌های اجرایی متولی امر، خود این افراد و یا ساکنان بومی منطقه؟!

شاید با چند اقدام ارشادی و یا بازدارنده زیر بتوان این مشکل را که فرهنگ‌ها و آداب و رسوم اصیل ایرانی را هدف قرار داده است، حل کرد.

۱ـ برخوردهای ارشادی مؤثر، محترمانه و مستمر دستگاه‌های اجرایی ذیربط و آحاد مردم.

۲ـ همراهی این افراد به‌دلیل حفظ جایگاه اصیل ایرانی خود و حفظ شخصیت عمومی خود در جامعه و احترام به سایر هموطنان (بومی و یا غیر بومی)

۳ـ برخوردهای قانونی مناسب از سوی دستگاه‌های اجرایی ذیربط، ضابطان قضایی و دستگاه قضایی پس از انجام اقدامات لازم اشاره شده در موارد ۱ و ۲ مذکور.

این مسأله تنها یک هشدار و یادآوری با باور به اینکه همه ما ایرانی هستیم با فرهنگی اصیل و ریشه‌دار است و لاغیر.

 

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :