آخرین عناوین

سه شنبه 9 مرداد 1397-17:54 کد خبر:62227

مدیرکل دامپزشکی مازندران اعلام کرد:

مازندران؛ یکی از 5 استان درگیر بیماری تب کریمه کنگو

مدیرکل دامپزشکی مازندران با بیان اینکه همه ساله بعد از بارندگی و با گرم شدن هوا فعالیت کنه‌ها مشکلاتی را ایجاد می‌کند گفت: مازندران یکی از پنج استان درگیر بیماری تب کریمه کنگو است.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از فارس،سیدحسین رضوانی درباره آخرین وضعیت بیماری تب خونریزی‌دهنده کریمه کنکو در مازندران اظهار داشت:همه ساله بعد از بارندگی و با گرم شدن هوا فعالیت کنه‌ها مشکلاتی را ایجاد می‌کند ولی همواره آمادگی داریم تا در صورت بروز اتفاق با این مشکل مقابله کنیم.

وی افزود: بیماری تب کریمه کنگو هم  به‌طور مستقیم از طریق گزش کنه و همچنین به ‌صورت غیرمستقیم ازطریق مصرف گوشت آلوده می‌تواند انسان را درگیر کند.

مدیرکل دامپزشکی مازندران با بیان اینکه غرب مازندران از سال‌های گذشته درگیر بیماری تب کریمه کنگو شد، افزود: در این زمینه شهرهای کلاردشت، چالوس و نوشهر (بخش کجور) آسیب‌پذیر بوده است.

این مسئول با اشاره به اینکه امسال قبل از شروع درگیری بیماری سم در سطح شهرهای درگیر استان توزیع شد، اضافه کرد: بیش از 15 هزار لیتر سم در سطح شهرها توزیع کردیم و عملیات سم‌پاشی نیز انجام شد که بخشی را در اختیار دامدار قرار دادیم و بخشی از سم‌پاشی نیز توسط همکاران دامپزشکی انجام شده است.

مدیرکل دامپزشکی مازندران به انجام اقدامات پیشگیرانه و هشدارهای لازم به همه دامداران، دهیاران و روستاییان، گفت: این بیماری معمولا‌ها از اردیبهشت تا تیر ماه شیوع دارد، اگرچه بارندگی و رطوبت هوا می‌تواند منجر به فعالیت منجر کنه‌ها شود ولی در حال حاضر نباید حساسیتی به خرج دهیم.

رضوانی در پاسخ به این سؤال خبرنگار ما مبنی بر اینکه مازندران یکی از پنج استان درگیر بیماری تب کریمه کنگو است، اظهار کرد: امسال حدود هشت نفر درگیر بیماری شدند که خوشبختانه درمان شدند، تنها یک خانم اهل تهران به‌دلیل گزش کنه و همچنین عدم انجام به‌موقع اقدامات درمانی فوت شده است.

وی بیان کرد: افرادی که با دام سروکار دارند از تماس مستقیم با ترشحات دام پرهیز کنند.

مدیرکل دامپزشکی مازندران با تأکید بر اینکه همواره رعایت مسائل بهداشتی و قرنطینه‌ای از اهمیت به‌سزایی برخوردار است، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه سرما باعث از بین رفتن عوامل بیماری زا در لاشه می‌شود لازم است گوشت 24 ساعت بعد از کشتار و جگر و آلایش به‌دلیل احتمال آلودگی بیشتر 48 ساعت در پیش سردکن نگهداری شود.

رضوانی ادامه داد: همچنین افراد برای اطمینان بیشتر لازم است گوشتی را که خریداری کردند 24 ساعت در فریز نگهداری کرده و سپس نسبت به مصرف اقدام کنند.

وی یادآور شد: همان‌گونه که کشاورزان در زمان پرورش محصول و باغداران  نیز برای جلوگیری از آفت اقدام به سم پاشی می‌کند دامداران نیز این مهم را باید در دستور کار قرار دهند ولی به این موضوع توجه نمی‌کنند؛ سم از بحث یارانه حذف شد دامداران باید نسبت به خرید و سم‌پاشی جایگاه و بدن دام اقدام کنند.

مدیرکل دامپزشکی مازندران اضافه کرد: همچنین مردمی که وارد مناطق جنگلی مازندران می‌شوند از له کردن کنه با دست پرهیز کنند و رعایت بحث بهداشت فردی را در دستور کار خود داشته باشند.

رضوانی در پایان گفت: همه مواردی که اعلام شد از موارد احتمالی و برای اطمینان بیشتر است؛ چراکه فصل این بیماری گذشت و نگرانی جدی در این زمینه وجود ندارد.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :