آخرین عناوین

شنبه 27 مرداد 1397-23:57 کد خبر:62528

خبرگزاری فارس گزارش می‌‌دهد:

اینجا خاک را هم می‌کُشند

سوزاندن بقایای گیاهی به ویژه کاه و کلش در مزارع شمالی آتشی است که دود آن به چشم محیط زیست می‌رود و علاوه بر فقیر شدن زمین و افزایش شوری خاک، سبب خروج حاصلخیزی خاک نیز می‌شود.


خزرتیترخبر:آتش‌زدن کاه و کلش در مزارع پس از برداشت محصول علاوه بر از بین رفتن موجودات مفید سبب سفت شدن و فقیر شدن خاک شده و سرانجام خاک‌ها را می‌کُشد.

*دودی که به چشم محیط زیست می‌رود

سوزاندن بقایای گیاهی به ویژه کاه و کلش در مزارع شمالی کشور آتشی است که دود آن به چشم محیط زیست می‌رود و علاوه بر فقیر شدن زمین و افزایش شوری خاک، سبب خروج حاصلخیزی خاک نیز می‌شود.

اگرچه در سال‌های اخیر کشاورزان سعی دارند تا با آتش زدن کاه و کلش آفت‌های موجود را کنترل کرده و یا علف‌های هرز را حذف کنند و حتی به خیال‌شان این عمل سبب آسان شخم زدن زمین برای کشت محصول است اما در حقیقت نمی‌دانند که این آتش مشکلات زیست محیطی برای مردم و اکوسیستم‌ها منطقه ایجاد می‌کند.

*از بین بردن منابع به دست خود کشاورز

به اذعان کارشناسان علاوه بر تغییر کیفیت خاک، کاهش عملکرد محصول، افزایش گرما در زمین و افزایش گازهای گلخانه‌ای، سوزاندن بقایای گیاهی در مزارع خساراتی را در درازمدت به وجود می‌آورد، چرا که با به آتش کشیدن کاه و کلش قارچ‌ها و کرم‌های موجود در خاک که سبب تولید مواد مغذی می‌شوند نیز نابود شده و در نتیجه کشاورز برای حاصلخیزی خاک اراضی خود و فقر خاک مجبور است از طریق کودهای آلی با هزینه‌ای بیشتر آن را تقویت کند و اینها همه یعنی در واقع کشاورز به نوعی منابع خود را با دست خود به آتش کشیده است.

*افزایش مقاومت نسبت به کنش‌های محیطی و آفات

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نوشهر با اشاره به مزایای بقایای گیاهی و کاه و کلش در خاک ،گفت: ایجاد بستر مناسب برای موجودات ریزخاک، ایجاد موانعی برای تبخیر رطوبت خاک، افزایش مقاومت گیاه نسبت به کنش‌های محیطی و آفت‌ها و بیماری‌ها از دیگر مزایایی است که بقایای گیاهی برای خاک دارد.

حسن‌ پورمقدم با بیان اینکه در صورت غنی‌سازی کاه با کود اوره می‌توان آن را برای مصرف دام نیز در نظر گرفت و در نتیجه این امر سبب کاهش نیاز علوفه نیز می‌شود، اظهار کرد: علاوه بر این موارد با فروش کاه و کلش منبع درآمدی نیز برای کشاورزان ایجاد شده و حتی با احداث کارخانه تولید ظروف یک‌بار مصرف گیاهی می‌توان زمینه درآمدزایی را برای کشاورزان فراهم کرد.

*کاه و کلش و ایجاد درآمدزایی برای کشاورزان

وی با اشاره به اینکه از دیگر مزایای بقایای گیاهی و کاه و کلش جلوگیری از روان آب، بارندگی پاییزه که سبب فرسایش خاک می‌شود است، تصریح کرد: از آنجایی‌ که موجودات زنده بیف و میکروارگانیسم‌های خاک در عمق پنج سانتی‌متری خاک زندگی می‌کنند در نتیجه با آتش زدن کاه و کلش این موجودات زنده از بین می‌روند و مقاومت آن ها در خواب کم شده در نتیجه خاک فقیر می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی نوشهر ادامه داد: یکی دیگر از معایبی که با آتش زدن کاه و کلش در مزارع ایجاد می‌شود این است که مصرف کود ازت در خاک بالا رفته و همچنین مصرف آب در آبیاری در فصل کاشت نیز بالا می‌رود و در نتیجه این عوامل ریشه خاک نمی‌تواند موادغذایی را به‌خوبی جذب کند.

*اعمال جریمه حبس برای کشاورزان متخلف

وی با تاکید بر اینکه با سوزاندن بقایای گیاهی گیاهان در مقابل کنش‌های محیطی خسارت دیده و مقاومت آنها نسبت به آفات و بیماری‌ها کم می‌شود، بیان کرد: با آتش زدن کاه و کلش مواد آلی خاک از بین رفته و همچنین هر یک میلیون کاه ۵۶ هزار تن دی‌اکسیدکربن در هوا آزاد می‌کند و علاوه بر آن اثرات تشدید کننده و گازهای گلخانه‌ای در اتمسفر و آلودگی محیط زیست را به دنبال دارد.

پورمقدم در پایان با بیان اینکه به آتش کشیدن بقایای گیاهی سبب ایجاد باران‌های اسیدی شده که در نتیجه آن سبب بروز سرطان در انسان می‌شود، گفت: کشاورزانی که اقدام به آتش زدن کاه و کلش می‌کنند بر اساس قانون مجرم شناخته شده و طبق ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی و ماده ۲۰ هوای پاک از ۶ ماه تا دو سال حبس برای مجرمان در نظر گرفته می‌شود.

*لزوم توقف آتش زدن بقایای گیاهی در مزارع

بهتر است برای حفظ و حراست از محیط زیست و همچنین جلوگیری از هرگونه آلودگی هوا کشاورزان به فواید مواد آلی خاک و مضرات آتش سوزی کاه و کلش آگاه شوند و موضوع آتش زدن بقایای گیاهی در مزارع باید به هر شکلی متوقف شود.

*آگاه‌سازی زارعان به اثرات مخرب آتش زدن کاه و کلش

در این میان آشنا کردن کشاورزان با اثرات مخرب آتش زدن کاه و کلش، آموزش‌های روش‌های صحیح مدیریت آفات و علف‌های هرز به زارعان به همراه ایجاد انگیزه مثبت در کشاورزان و ایجاد تقاضای موثر در بازار مصرف و همچنین فرهنگ‌سازی در این زمینه در کنار برخورد قانونی با متخلفان راه‌های ساده برای کاهش عملیات سوزاندن بقایا محسوب می‌شود که در نتیجه آن هم به حفظ محیط زیست کمک شده و هم سبب افزایش مواد آلی خاک خواهد شد.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :