آخرین عناوین

يکشنبه 28 مرداد 1397-12:40 کد خبر:62541

ایرنا گزارش می دهد:

تالاب لپو در مازندران باز هم خشک شد

تالاب لپو در حاشیه غربی تالاب بین المللی میانکاله در شرق مازندران در هفته ای که هوای استان رنگ آفتاب را به خود ندید و با بارندگی در مناطق مختلف همراه بود، خشک شد .


خزرتیترخبر: تالاب لپو در حاشیه غربی تالاب بین المللی میانکاله در شرق مازندران در هفته ای که هوای استان رنگ آفتاب را به خود ندید و با بارندگی در مناطق مختلف همراه بود، خشک شد .

این تالاب تابستان پارسال هم در آخرین روزهای گرم ماه مرداد خشکیده بود، ولی زمستان گذشته شرکت آب منطقه ای اعلام کرد که با اجرای طرح لایروبی، به این تالاب جان دوباره بخشیده است .

طرح لایروبی این تالاب همزمان با دهه فجر پارسال بهره برداری شد و مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مازندران گفته بود که برای اجرای آن 10 میلیارد ریال اعتبار هزینه شد.

محمد ابراهیم یخکشی همچنین گفته بود : با اجرای طرح لایروبی وسعت تالاب به حدود 30 هکتار و ظرفیت آبگیری آن افزون بر 9 میلیون متر مکعب رسید.

تالاب لپو علاوه بر نقش زیست محیطی که زیستگاه پرندگان مهاجر و بومی محسوب می شود، تامین آب حدود سه هزار هکتار از اراضی 11 روستای منطقه را بر عهده دارد.

این تالاب همچنین از پیشروبی شوری آب خزر جلوگیری می کند.

تالاب لپو متشکل از سه تالاب کنار هم شامل لپو ، شیرخان لپو و پلنگان در یک کیلومتری جنوب دریای خزر و غرب تالاب بین المللی میانکاله واقع است که مردم محلی به همه آنها لپو می گویند.

لپو در زبان محلی مازندرانی از دو کلمه ' لپ ' به معنای پهن و ' او ' به معنای آب تشکیل شده است، نام لپو به خاطر راکد و آرام بودن آب این تالاب ها بر آنها گذاشته شد و به همین دلیل هم برخی از مردم محلی از این تالاب ها با عنوان مرداب هم یاد می کنند.

تالاب لپو به همراه دیگر تالاب های واقع در شبه جزیره میانکاله در مازندران بر اساس گزارش های رسمی محیط زیست به همراه تالاب میانکاله در کنوانسیون رامسر به عنوان تالاب بین المللی ثبت شد .

** حق خوری در بالادست تا کشت دوم برنج

کارشناسان آب منطقه ای و محیط زیست دلیل خشکی تالاب لپو طی دو سال گذشته در اواسط تابستان را کااهش حق آبه این تالاب به علت بهره برداری بیش از حد در بالادست، برداشت بی رویه کشاورزان شالیکار و کاهش میزان بارندگی می دانند.

بر اساس گزارش هواشناسی مازندران، میزان بارندگی این استان در سال زراعی جاری 13 درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته است.

کارشناسان محیط زیست مازندران امیدوارند با بارش های رگباری در روزهای آینده که هواشناسی پیش بینی کرده و پایان یافتن زمان کشت دوم برنج، این تالاب دوباره جان گرفته و برای میزبانی پرندگان مهاجر زمستان گذران آماده شود.

تالاب لپو از نظر تنوع زیست گونه های پرندگان از مهم ترین زیستگاه ها به حساب می آید به طوری که دستکم 60 گونه پرنده حمایت شده که هشت گونه آنها در معرض خطر قرار دارند، در این منطقه شناسائی شدند .

همچنین بیش از 130 گونه پرنده غیر حمایت شده کنار آبزی و آبزی مهاجر، بومی و عبوری هم در این تالاب برای مدتی زیست می کنند.

عضو یکی از تشکل های زیست محیطی روستای زاغمرز برداشت بی رویه و حذف حق آبه را مهم ترین علت خشک شدن این تالاب بین المللی برشمرد.

محسن بهرامی به ایرنا گفت: در سال های گذشته در کنار سدسازی و ایجاد آب بندان های غیر مجاز در بالادست، حق آبه تالاب لپو کاهش یافته و با برداشت بی رویه فرایند خشک شدن این تالاب تسریع شد به طوری که از 2 سال پیش این تالاب در اواخر ماه مراد به طور کامل خشک می شود.

وی افزود: تاکنون هیچ دستگاهی به عنوان متولی پیگیر حق آبه لپو به عنوان زیستگاه پرندگان بومی و حتی مهاجر زمستان گذران نبود، در حالی که خشکی لپو تاثیر زیادی بر کاهش زیست پرندگان در این منطقه گذاشت به طوری که در سال گذشته حداقل 30 تا 40 درصد آمار پرندگان زمستان گذران در این منطقه کم شد.

این عضو تشکل های زیست محیطی منطقه گفت: طرح لایروبی لپو هم از چندین سال قبل با پیگیری مردم منطقه از سوی مسئولان آب منطقه ای مطرح ولی تاکنون اقدام عملی برای اجرای آن انجام نشده است و این تاخیر باعث شد تا در زمستان و بهار آب تالاب پس از سرریز شدن به خیابان ها بریزد و یا وارد دریا شود.

وی گفت که با لایروبی و گود تر شدن تالاب، میزان ماندگاری آب در آن افزایش خواهد یافت و این کار باید هر چه سریع تر اجرایی شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مازندران هم به خبرنگار ایرنا گفت که لایروبی بیش از یکصد آبگیر و تالاب در این خطه شمال کشور در دست اجراست که اولویت کار با تالاب لپو است.

ابراهیم یخکشی افزود: طرح لایروبی از سمت شرق این تالاب شروع شد و در سال جاری با اتمام فعالیت کشاورزی، حریم این تالاب به طور کامل لایروبی می شود.

معاون فنی محیط زیست مازندران هم گفت: طرح لایروبی تالاب لپو به عنوان یکی از شریان اصلی آبدهی به تالاب بین المللی میانکاله در سال گذشته از سمت شرق شروع شد.

علی اکبر یداللهی افزود: در سال جاری نیز این طرح به طور کامل در قالب احیاء تالاب بین المللی میانکاله ادامه خواهد داشت.

وی برداشت بی رویه آب برای مزارع شالیزاری، کم شدن حق آبه و خشکسالی را عوامل تاثیرگذار بر خشکی تالاب لپو و تعداد زیادی از چشمه ها و آبگیرها در مازندران دانست و افزود : محیط زیست به دنبال رایزنی با مسئولان محلی منطقه برای جلوگیری از برداشت بی رویه از آب تالاب و نگهداشت مقداری از آب برای آبزیان و پرندگان است.

یداللهی اظهار داشت: اگر چه مسئولان محلی منطقه نیز به این امر معترفند، ولی در اولویت قرار گرفتن بخث اشتغال در منطقه تا حدودی سایر فعالیت های زیست محیطی را تحت الشعاع قرار می دهد، ولی با این وجود قول هایی مبنی بر مدیریت مصرف آب تالاب داده شد.

وی متوقف کردن کشت دوم برنج در منطقه را یکی از راهکارهای مهم برای مدیریت مصرف دانست و ابراز امیدواری کرد تا مسئولان محلی منطقه به این وعده پایبند باشند.

معاون فنی محیط زیست مازندران امیدوار است که در روزهای آینده طبق پیش بینی هواشناسی استان بارش های رگباری در این خطه شمال کشور شروع شود تا تالاب لپو بار دیگر جان بگیرد.

یداللهی اظهار داشت: اگر این بارش ها نتواند لپو را نجات دهد، قطعا ما در سال جاری بار دیگر کاهش آمار پرندگان مهاجر زمستان گذران و تاخیر ورودشان را به منطقه خواهیم داشت.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :