آخرین عناوین

يکشنبه 4 شهريور 1397-19:58 کد خبر:62660

مدیرعامل آبفا مازندران خبر داد:

۱۲ درصد آب شرب مازندران از آبهای سطحی تامین می شود

مدیرعامل آبفا مازندران گفت: در حال حاضر ۱۲ درصد از آب شرب استان از آبهای سطحی تامین می شود.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از روابط عمومی آبفا مازندران، ذبیح الله ذاکری عصر یکشنبه در مراسم کلنگ‌زنی تصفیه خانه دراسله سوادکوه، یکی از خطوط قرمز وزارت نیرو و شرکت آبفا را مسئله سلامت و کیفیت آب شرب عنوان کرد و افزود:با وجود هزینه چندبرابری افزایش کیفیت آب، یکی از اهداف ما ایجاد کیفیت در آب است، چرا که این امر به‌طور مستقیم با سلامت انسان در ارتباط است.

مدیرعامل آب‌وفاضلاب شهری استان مازندران، با اشاره به اهمیت انعکاس اقدامات انجام شده به مردم، از جمله اقدامات در حیطه آب و فاضلاب در استان مازندران، در طی ۵ سال گذشته، به ۷۲۶ کیلومتر اصلاح و توسعه شبکه، ایجاد ۱۲ هزار متر مکعب مخزن، حفر و تجهیز ۲۴ دهنه چاه، افزایش ۲هزار لیتر در ثانیه به منابع آبی اشاره کرد.

وی با بیان اینکه در گذشته ۱۰۰درصد منابع آب شرب مازندران از طریق منابع زیرزمینی تامین می‌شد، افزود: در حال حاضر ۱۲ درصد از آب شرب از طریق آب‌های سطحی تامین می‌شود و سیاست ما در راستای ایجاد منابع پایدار آب بر این است تا این میزان را در افق ۱۴۲۰ و ۱۴۴۵ به ۸۵ درصد آب سطحی و ۱۵ درصد منابع زیرزمینی برسانیم.

ذاکری با اشاره به اهمیت کیفیت آب، مسئله عمده کیفیت آب شرب در استان مازندران را وجود آهن و منگنز در آن، برشمرد و گفت: هرچند افزایش کیفیت آب امری بسیار هزینه‌بر است اما برآنیم تا این دو عنصر را از آب شرب استان حذف کنیم و کیفیت آب را ارتقا دهیم.

وی حضور گردشگر در مناطق بالا دست و سیلاب‌های ناشی از بارندگی‌ها را از جمله عوامل کدورت آب در شهرستان‌های سوادکوه و سوادکوه شمالی عنوان کرد و افزود: تصفیه‌خانه دراسله به منظور رفع کدورت آب و مسائل شیمیایی احداث می‌شود.

مدیرعامل آبفا مازندران با اعلام اینکه مازندران در موضوع فاضلاب، دچار یک عقب‌ماندگی است، افزود: میانگین برخورداری کشور از فاضلاب ۴۹ درصد اما این میزان در مازندران ۱۳ درصد است که تا پایان برنامه ششم این میزان به ۳۵ درصد خواهد رسید.

وی با بیان اینکه تاکنون ۳۸۰ میلیارد تومان برای فاضلاب استان هزینه شده که از این میزان ۱۸۰ میلیارد تومان در دولت تدبیر و امید بوده است، افزود: تا کنون فاضلاب ۶ شهر (ساری، جویبار، بابلسر، نوشهر و چالوس و بابل) به بهره‌برداری رسیده و ۴ شهر(بهشهر، نکا، گلوگاه و امیرکلا) نیز در حال انجام است و برای چهار شهر نور، ایزدشهر، رویان و فریدونکار نیز به دنبال ردیف بودجه هستیم.

ذاکری با بیان اینکه تا کنون بشر نتوانسته است، جایگزینی برای آب خلق کند، مدیریت مصرف بهینه آب را یک ضرورت اساسی دانست و افزود: میانگین استاندارد مصرف روزانه هر نفر در جهان برابر با ۱۵۰ لیتر است اما این میزان در کشور برابر با ۱۶۲ لیتر و در استان مازندران حدود ۱۸۴ لیتر است.

این مسئول با اشاره به ۴۵۰ لیتر کمبود و قطعی آب در پیک مصرف در شهرهای گروه الف استان (مانند بابل، امیرکلا و بابلسر)، بر مدیریت مصرف آب و حفظ آن برای آیندگان تأکید کرد.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :