آخرین عناوین

سه شنبه 6 شهريور 1397-9:27 کد خبر:62699

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران اعلام کرد:

امسال صید بی صید!/دامگاه‌داران از آماده‌سازی شکار خودداری کنند

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران گفت: هم اکنون اعلام می‌کنیم که شکار طی سال جاری ممنوع است،لذا با خاطیان و متخلفان برخورد قانونی صورت خواهد گرفت.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از بلاغ، با آغاز فصل پاییز و سرد شدن هوا پرندگان مختلفی از نقاط مختلف اروپا به کشور ایران سفر می‌کنند که استان مازندران با دارا بودن تالاب‌های مناسب حضور پرندگان مهاجر در این استان بیشتر به چشم می‌خورد.

بر اساس این گزارش، این پرندگان مهاجر از نیمه دوم سال یعنی اواخر شهریور و مهرماه به مازندران می‌آیند و هر چه هوا سردتر شود، بر تعداد آن‌ها افزوده می‌شود و تقریبا در نیمه اسفند ماه به سرزمین‌های اروپایی باز می‌گردند.

معضل شکار پرندگان در فصل ورود پرندگان به شهرستان فریدونکنار که مهم‌ترین کانون مهاجرت پرندگان به این منطقه است همواره مورد انتقاد بوده است؛ امری که طی سالیان اخیر با ورود محیط زیست و اجرای طرح‌های بازدارنده رنگ تازه‌ای به خود گرفت و اوج این تحرکات، در سال گذشته بود که موجب ایجاد تنش‌هایی هم در سطح استان شد.

ورود هر ساله پرندگان به تالاب فریدونکنار موجب رغبت مردمان این منطقه به شکار این پرندگان و فروش در بازار آزاد کرده است که این امر طی سالیان متمادی با استقبال گسترده مردم منطقه و ظهور و بروز انواع صید پرندگان شده است که موجب بروز صدمات و لطماتی به گونه‌های نادر در حفظ سلامت محیط زیست شده است.

البته در این میان انواع صید رایج از سوی شکارچیان، صید سنتی به نام دوما، کِرِس و گِذِر از عمده‌ترین روش‌های صید مردم منطقه است که در کنار این روش‌ها، روش صید شب‌دام یا دام هوایی غیرقانونی و ممنوع است وهمواره محل اعتراض و برخورد محیط زیست با خاطیان بوده است.

در حالی‌که روش صید دوما در فریدونکنار بیش از 200 سال قدمت دارد و تنها روشی است که محیط زیست و سازمان های مردم نهاد آن را پذیرفته‌اند چراکه پرندگان به طور انبوه صید نمی‌شود و خسارت کمتری به پرندگان وارد می‌کند؛ اما شیوع صید شب دام طی سالیان اخیر که صید انبوه پرندگان را بدنبال داشت موجب شد تا طرح‌های ممنوعیت شکار طی سالیان اخیر در این شهرستان اجرا شود که با اعتراضات گسترده بومیان به دلیل اجاره زمین، درآمدزایی و خوراک‌ریزی برای پرندگان در کنار کدخدامنشی مسئولان موجب شد تا به جای قابل قبولی نرسد.

از آن‌جا که دامگاه‌داران سالانه تقریبا نزدیک به 800 تن خوراک‌ریزی را در تالاب این شهرستان انجام می‌دهند، لذا منطقی است که با صید بخشی از هزینه‌های خود را تامین کنند. البته در کنار همکاری مردم بومی این منطقه در حفظ این تالاب و همچنین تامین خوراک پرندگان مهاجر، شکار غیرمجاز و بی‌رویه این پرندگان نیز عمل ناثوابی است که باید با همکاری همین مردم بومی آن را ساماندهی و تصحیح کرد.

حسینعلی ابراهیمی‌کارنامی مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران در این‌باره گفت: ما طی سال گذشته اطلاع‌رسانی کردیم و چندین جلسه هم با دامگاه‌داران برگزار کردیم و به تفاهماتی هم رسیدیم؛ اما از سوی دامگاه‌داران تمکین نشد.

وی  با بیان اینکه طی سنوات قبل ضمن برگزاری جلسات متعدد  با دامگاه‌داران، یک طرح پنج ساله نیز تعریف شده است، افزود: ما برای اجرای این تصمیمات و توافقات، مصوبه شورای تامین را نیز داشتیم که با دخالت‌های مدیران محلی شهرستان فریدونکنار، موفق به اجرای کامل طرح نشدیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با اشاره به اجرای سال چهارم این طرح در استان طی سال 96، خاطرنشان کرد: در سال گذشته از متخلفان شکار یعنی افرادی که از روش‌های گذر، شب‌دام، دام هوایی و کرس برای شکار استفاده می‌کردند شکایت کردیم؛ چرا که شکار کاملا در سال 96 با تمام روش‌های رایج ممنوع اعلام شده بود.

ابراهیمی با تأکید بر اینکه به‌جز روش دوما که یک روش سنتی و مورد قبول این سازمان است؛ هیچ روش دیگری برای صید پرندگان پذیرفته نیست، بیان کرد: طی هفته گذشته جلسه‌ای را در سازمان مرکزی با حضور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و مدیران مربوطه داشتیم که در این نشست اعلام شد اگر سازمان دامپزشکی در بحث شیوع آنفلوآنزای پرندگان با موارد مثبتی روبه‌رو شد، تمامی روش‌های صید حتی دوما لغو می‌شود و در غیر این‌صورت تنها روش دوما را تأیید می‌کنیم.

وی ادامه داد: بر این اساس، ما طی سال جاری منتظر اعلام نظر دامپزشکی هستیم که اگر شیوع بیماری مثبت باشد، که تمامی روش‌ها ممنوع است و اگر بر فرض آنکه اعلام نکند صدور پروانه شکار ممنوع است، ما فقط روش سنتی دوما را به رسمیت می‌شناسیم و سایر روش‌های شکار اعم از کرس و گذر هم به موجب رای صادره دادگاه بدوی و تجدیدنظر و هم به موجب قوانین موجود  ممنوع است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران تصریح کرد: ما از هم اکنون و قبل از آغاز زمینه‌سازی برای ورود پرندگان از سوی دامگاه‌داران و انجام هزینه‌های جانبی، اعلام می‌کنیم که شکار طی سال جاری ممنوع است تا بهانه‌ای برای دامگاه‌داران تحت عنوان اینکه ما هزینه اجاره زمین می‌دهیم، خوراک خریدیم و غیره وجود نداشته باشد؛ لذا با خاطیان و متخلفان برخورد قانونی صورت خواهد گرفت.

با اعلام این موضوع از سوی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان در این هنگام از سال و قبل از ورود پرندگان مهاجر به تالاب فریدونکنار کاملا محرز است که هرگونه هزینه از سوی دامگاه‌داران در جهت آماده‌سازی شکار با زیان برای آنان همراه خواهد بود و ورود آنان به این موضوع، با پیگرد قانونی مواجه خواهد شد.

هر چند در نگاه اول، خوراک‌ریزی برای پرندگان بسیار کار پسندیده و مطلوبی بنظر می‌رسد اما در ادامه و با ورود پرندگان متوجه خواهید شد که این دانه‌ها به قیمت جان این پرندگان تمام می‌شود و تنها بهانه‌ای است برای جلب بیشتر این پرندگان و این رقابت انسان دوستانه، به فرصت بیشتر شکار تبدیل می‌شود.

حال باید دید با ورود بهنگام سازمان محیط زیست به اعلام پیش از موعد ممنوعیت شکار پرندگان و همچنین اطلاع‌رسانی قبل از هرگونه هزینه در دامگاه‌ها، طرح حفاظت از پرندگان مهاجر و ممنوعیت شکار از سوی شکارچیان بومی، تمکین خواهد شد و یا اجرای قاطع قانون، کارساز خواهد بود؟!

 

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :