آخرین عناوین

شنبه 10 شهريور 1397-12:58 کد خبر:62772

مشکلات زیست محیطی که سلامت مردم را نشانه گرفته است:

تلف شدن ماهیان رودخانه فریدونکنار در تداوم تناقض‌گویی مسئولان

در گمانه‌زنی‌های کشف دلیل این مرگ دسته جمعی ماهیان،برخی کثیفی بیش از اندازه رودخانه را و برخی دیگر سموم کشاورزی که برای کشت دوم برنج علت اصلی تلف شدن ماهیان می دانند.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از ایسنا، هفته گذشته بود که خبر "مرگ دسته جمعی برخی ماهیان رودخانه مرکز شهر فریدونکنار" در صدر خبرهای برخی از وب‌سایت‌ها، سایت‌های خبری تحلیلی، کانال‌ها و گروه‌های مجازی قرار گرفت.

خبری شوکه کننده از مرگ هزاران ماهی که در رودخانه رشد می‌کنند و محل ارتزاق برخی از مردم کم درآمد فریدونکنار هستند، ماهیانی چون کاراس یا هرز ماهی، گامبوزیا و اسلک که در رودخانه‌ها فراوانند و قربانی این اتفاق شدند.

پس از این اتفاق، گمانه‌زنی‌ها به منظور کشف دلیل این مرگ دسته جمعی ماهیان رودخانه در فریدونکنار آغاز شد که برخی عدم لایروبی و کثیفی بیش از اندازه رودخانه را دلیل این امر دانستند و برخی دیگر معتقد بودند که سموم کشاورزی که برای کشت دوم برنج مورد استفاده قرار می گیرد علت اصلی این موضوع است.

برخی دیگر نیز معتقد بودند کمبود آب رودخانه، پائین رفتن سطح آن و خفگی دلیل اصلی مرگ این ماهیان بود.

هر چند با دستور فرماندار ماهیان تلف شده، از رودخانه جمع‌آوری و دستور مشخص شدن چرایی وقوع این اتفاق به مسئولان مربوطه صادر شد اما تناقض در اظهار و نظرهای میان مسئولان و سکوت محیط زیست جای تامل دارد.

سموم کشاورزی عامل تلف شدن ماهیان خزری!

قدرت‌الله دهقان سرپرست اداره شیلات بابلسر و فریدونکنار در گفت‌و‌گو با یکی از رسانه‌های محلی فریدونکنار، ورود سموم کشاورزی به رودخانه‌های این شهر را دلیل اصلی مرگ دسته جمعی ماهیان دانست.

وی معتقد بود که در فصل کشت دوم برنج، کشاورزان از سم و کود زیادی در مزارع خود استفاده می‌کنند و پیش از وقوع مرگ دسته‌جمعی ماهیان، باران فراوانی در منطقه بارید که این امر موجب سرازیر شدن آب‌های سطحی که آغشته به سموم کشاورزی بودند به رودخانه‌ها شد و مرگ ماهیان را رقم زد.

سرپرست اداره شیلات بابلسر و فریدونکنار در پایان سخنان خود نیز به این نکته تاکید کرد که سموم کشاورزی به دریا وارد نمی شود و در رودخانه باقی می ماند.

سم کشاورزی دلیل مرگ ماهیان خزری نیست!

محمد هادی‌زاده مدیر جهاد کشاورزی فریدونکنار با واکنش به این سخنان گفت: سرپرست اداره شیلات بابلسر و فریدونکنار از این موضوع مطلع نبود که در خردادماه امسال مردم محله ولیعصر(عج) فریدونکنار شکایتی تنظیم کردند که بوی نامطبوع رودخانه این منطقه بسیار آزاردهنده است.

وی با بیان اینکه از خردادماه تا به امروز، به دلیل اینکه آبی به این رودخانه‌ها نمی‌رسد، به لجن تبدیل شده است، تصریح کرد: کشاورزان به دلیل اینکه آبی در کانال‌ها وجود نداشت، از آب آب بندان‌ها استفاده می کنند.

مدیر جهاد کشاورزی فریدونکنار با اشاره به اینکه در هنگام مرگ ماهیان رودخانه فریدونکنار، زمان سم‌پاشی برای کشت دوم برنج نبوده است، خاطرنشان کرد: در آن منطقه به دلیل بی‌هوازی شدن و کمبود اکسیژن این شرایط به وجود آمده است.

هادی‌زاده با اشاره به اینکه مدت‌ها است در این شهرستان کشت دوم برنج اتفاق می‌افتد اما ماهیان رودخانه تلف نمی شدند، تصریح کرد: بحث سموم کشاورزی دخالتی در این موضوع نداشته است.

وی با بیان اینکه این سخنان در زمانی که کشاورزان به دنبال فروش محصولات خود هستند قابل تامل است، افزود: این سخنان فقط به اقتصاد کشاورزان و درآمد آنها لطمه می‌زند و سودی دیگر ندارد.

خفگی عامل تلف شدن ماهیان

مدیر جهاد کشاورزی فریدونکنار با اشاره به اینکه بارندگی هفته‌های پیش از مرگ ماهیان رودخانه فریدونکنار عاملی شد تا کشاورزان، اقدام به کاشت برنج کشت دوم کنند و اصلا کود و سمی استفاده نکردند، تصریح کرد: اصلا باید به این پرسش نیز پاسخ دهیم که چه میزان آب در این کانال‌ها جاری شد که به رودخانه رسید و عامل مرگ این تعداد ماهی شد.

هادی‌زاده با بیان اینکه خیابان ولیعصر(عج) فریدونکنار نیاز به لایروبی و توجه زیست محیطی دارد، اظهار کرد: با این وجود باید کار کارشناسی صورت گیرد و بر اساس نظرات دقیق، عمل کرد.

رودخانه هایی که مشکلات زیست محیطی فراوانی دارند

زهرا بالو یکی از شهروندان فریدونکناری نیز گفت: رودخانه‌های فریدونکنار و به ویژه منطقه ولیعصر مشکلات زیست محیطی فراوانی دارند و فاضلاب های خانگی و غیره وارد آن می شود و هیچ مسئولی نیز نسبت به آن واکنش نشان نمی دهد.

وی با اشاره به اینکه این فاضلاب‌هایی که به رودخانه وارد می شود زندگی آبزیان را به خطر انداخته است، تصریح کرد: مسئولانی که مسائل زیست محیطی به آنها مربوط می‌شود تنها برای صید پرندگان حساسیت دارند و انسان‌ها و موجودات دیگر برایشان مهم نیستند.

بالو با بیان اینکه آسیب های زیست محیطی، به سلامت مردم این شهرستان آسیب می‌رساند، خاطرنشان کرد: بوی نامطبوع، حشرات موذی و مشکلاتی دیگر مردم را در این منطقه به شدت می‌آزارد.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :