آخرین عناوین

دوشنبه 12 شهريور 1397-12:38 کد خبر:62820

قطب اول گل و گیاه کشور اسیر بی‌تدبیری:

گل‌های مازندران زیر پای قاچاقچیان گل پرپر می‌شود

مازندران در حالی به عنوان قطب اول تولید گل و گیاه زینتی در کشور شناخته می‌شود که هنوز دلالان این حوزه در نبود نظارت کافی از سوی مسئولان و واردات بی‌رویه جولان می‌دهند.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از شمال نیوز،مازندران در حالی به عنوان قطب اول تولید گل و گیاه زینتی در کشور شناخته می‌شود که هنوز زیرساخت‌های آن در این صنعت ناقص است،در کنار وجود کمبودهایی، چون سنتی بودن گلخانه‌های پرورش گل و گیاه، دلالان این حوزه هم در نبود نظارت کافی از سوی مسئولان و واردات بی‌رویه جولان می‌دهند.

از همین رو روزبه‌روز به جای توسعه این صنعت با توجه به وجود شرایط مطلوب آب و هوایی برای پرورش انواعی از گیاهان زینتی، اما رغبت پرورش‌دهندگان کاهش می‌یابد،از همین رو لازم است ضمن فرهنگ‌سازی در راستای افزایش سرانه مصرف گل در کشور، مسئولان هم چتر حمایتشان را بر سر تولیدکنندگان این حوزه باز کنند.

واردات قانونی گل به کشور ممنوع است،این را اکبر شاهرخی، رئیس اتحادیه فروشندگان گل و گیاه کشور می‌گوید، موضوعی که به دنبال آن دیگر نباید شاهد نبود بازاری برای فروش گل و گیاه تولیدی کشور بود.

با این حال باز بودن مسیر قاچاق گل و افزایش واردات غیر قانونی این محصول منجر به این شده است که بازار‌های داخلی با انواعی از گل‌ها و درختچه‌های زینتی همچون بونسای اشباع شوند،با اینکه تعداد کمی از مردم مشتری این نوع گیاهان هستند، اما همین ظرفیت هم از دست تولیدکنندگان داخلی خارج می‌شود.  

موضوعی که به طور قطع در مقابل حمایت از کالای ایرانی که مقام معظم رهبری بر آن تأکید می‌کنند؛ قرار دارد،بنابراین لازم است در کنار کوتاه کردن دست دلالان از این بازار داخلی، جلوی این نوع واردات‌ها هم گرفته شود،شاید قوانین سختگیرانه‌تر در این زمینه بتواند گره‌گشاه باشد.

به هرحال با توجه به وجود مراکز متعدد تولید گل و گیاه در کشور و در استان‌های شمالی تا استان مرکزی و چند استان دیگر نباید بازاری با این شرایط ارزی تقدیم خارجی‌ها شود،بلکه با توسعه گل‌خانه‌ها و فراهم آوردن زیرساخت‌های آن‌ها علاوه بر ایجاد اشتغال پایدار می‌توان زمینه صادرات محصول و ارزآوری را هم ایجاد کرد،مسئله‌ای که برنامه‌ریزی، همت و تلاش مسئولان را می‌طلبد.

گلخانه‌های سنتی مرز‌ها را نمی‌شکنند

در حال حاضر استان مازندران به عنوان قطب اول تولید گل و گیاه زینتی و آپارتمانی کشور شناخته می‌شود،استانی که به دلیل وجود بارندگی‌ها قابل توجه در طول هر سال، رطوبت هوا و به طور کلی شرایط مطلوب آب و هوایی همچون یک گلخانه بزرگ عمل می‌کند و همین شرایط می‌تواند فرصت مناسبی برای توسعه صنعت گل و گیاه کشور باشد.

علاوه بر این با توجه به تجربه و مهارت کشاورزان و باغداران مازنی در زمینه پرورش انواعی از گیاهان هم می‌توان صادرات و ارزآوری را برای کشور رقم زد،با این حال گلخانه‌ها رها می‌شوند.  

بازار گل و گیاه بی‌رمق می‌شود و کشاورزان تصمیم به تغییر کاربری و شغل می‌گیرند،چرا که حمایت قابل توجهی با توجه به ظرفیت‌های موجود در استان از تولیدکنندگان نمی‌شود،تسهیلات بانکی با هزار و یک جور مشکل به گفته کارشناسان این حوزه به آن‌ها اختصاص داده می‌شود و مشکلاتی دیگر که از همین دست سد راهشان می‌شود.

حضور دلالان و واردات قاچاق هم بازار فروش را از آن‌ها می‌رباید،در حال حاضر گفته می‌شود که اغلب گلخانه‌های استان مکانیزه نیستند و با معضل نبود زیرساخت‌های کافی و بهره‌مندی از شیوه‌های سنتی دست و پنجه نرم می‌کنند. 

 در رابطه با رتبه اول تولید گل و گیاه کشور توسط مازنی‌ها مجری طرح‌های گلخانه‌ای جهاد کشاورزی مازندران می‌گوید: مازندران با تولید و عرضه سالانه ۴۳۰ میلیون انواع گل و گیاه زینتی در جایگاه نخست تولید گل و گیاه کشور قرار دارد.

شبنم غفاری تعداد فعالان این بخش در استان را ۴ هزار و ۳۳۱ بهره‌بردار عنوان می‌کند که سالانه ۴۳۰ میلیون گیاهان آپارتمانی، ۲۱ میلیون گلدان، ۲۶۶ میلیون گل شاخه بریده، ۸۵ میلیون اصله درخت و درختچه زینتی، ۵۳ میلیون بوته گل‌های فصلی و نشایی و ۵ میلیون پیاز و پیازچه تولید می‌کنند،این نیز در حالی است که مازنی‌ها با تمام توان به تولید گل و گیاه نمی‌پردازند.

هزار توی مشکلات گلخانه‌داری مازنی‌ها

در حالی که صنعت گل و گیاه ظرفیت‌های بالقوه‌ای برای استان مازندران در راستای اشتغالزایی، افزایش تولید و تحقق اقتصاد مقاومتی دارد، اما برنامه جامعی برای توسعه و گسترش تولید وجود ندارد،در کنار این کم توجهی بازار گل هم معمولاً به دست نااهلان یا همان دلالان اشغال می‌شود.

از این رو لازم است هرچه سریع‌‎تر جهادکشاورزی سیاست‌های فعلی را اصلاح و سیاست‌گذاری‌های جدیدی را انجام دهد، ایران ظرفیت‌های بسیاری در زمینه تولیدات گلخانه‌ای دارد که گل و گیاه هم یکی از آن‌ها است،اما نبود زیرساخت‌ها منجر به وجود عدم هماهنگی بین هزینه‌های تولید و مبلغی که خریدار باید برای خرید گل بپردازند ایجاد کرده است.

از همین رو است که محمدرضا پازوکی، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان گل وگیاه استان تهران قیمت گل در ایران را شش برابر هلند اعلام می‌کند،همین مشکل به استان‌های تولید کننده گل و گیاه همچون مازندران هم رسیده است.

این نیز درحالی است که حداقل ظرفیت صادرات گل و گیاه ایران بیش از ۶۰ درصد از تولیدات کشور است و می‌تواند فرصت خوبی برای ارزآوری باشد،اما بالا بودن قیمت به دلیل ناقص بودن زیرساخت‌ها این فرصت را از دست تولیدکنندگان می‌رباید،در کنار این مشکلات به این دلیل که انبار‌های مناسبی برای نگهداری این دست از محصولات وجود ندارد، گل‌های تولیدی یا به دست دلالان می‌فتند یا به ضایعات این صنعت اضافه می‌‎شوند.

در راستای مشکلات موجود در مسیر تولیدکنندگان گل و گیاه مازندران، محمدرضا عباسپور، یکی از تولیدکنندگان استان می‌گوید:هماهنگ نبودن در صادرات و واردات بی‌رویه که عموماً بخش بیشتر آن قاچاق بوده کل تولیدکنندگان استان را در تولید گیاه جدید و توزیع در بازار دچار دردسر کرده است.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :