آخرین عناوین

دوشنبه 12 شهريور 1397-17:27 کد خبر:62821

خبرگزاری فارس گزارش می‌‌دهد:

حال و هوای مسجد جامع ساری پس از گذشت 50 روز از حریق/ تصاویر

روز ۲۱ تیرماه شاهد بروز حادثه‌ای بودیم که قلب مردم مازندران را به درد آورد، مردم مرکز مازندران شاهد سوخته شدن شناسنامه شهرشان بودند.


خزرتیترخبر: مسجد جامع ساری در بازار نرگسیه ساری واقع شده که در ارتباط با قدمت آن مسائلی مطرح شده، حتی داستانی مبنی بر ساخت این مسجد روی ویرانه‌های یک آتشکده وجود دارد.

این مسجد در تاریخ هشتم اسفند ماه سال ۱۳۷۷ با شماره ثبت ۲۲۷۲ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است و بنای کنونی مسجد جامع ساری حاصل بازسازی‌های مکرر در دوره‌های قاجار و پهلوی است.

ساعت ۱۹ روز پنج‌شنبه ۲۱ تیرماه شاهد بروز حادثه‌ای بودیم که قلب مردم مازندران را به درد آورد این مسجد به‌طور کلی در آتش سوخت و پس از گذشت چند روز بیشتر قسمت‌های آن  تخریب شد.

خبر سوختن مسجد جامع ساری در همان ساعات اولیه به سرعت پیچید برخی نگران بودند و برخی از روی علاقه و دوست داشتن خود را به مرکز شهر رساندند تا بتوانند اگر کاری از دست‌شان برمی‌آید انجام دهند.

مردم مرکز مازندران  شاهد سوخته شدن شناسنامه شهرشان بودند به این دلیل که این مسجد، مکانی پرخاطره برای همه دوستداران فرهنگی و مذهبی شهر بوده است و درحال حاضر بازسازی مسجد در دستور کار قرار دارد.

بیش از 50 روز از وقوع حریق در مسجد گذشته و درحال حاضر عملیات بازسازی آن در حال انجام است.

*بازسازی مسجد جامع براساس ضوابط میراثی

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران در این‌باره، اظهار کرد: شدت حادثه در حدی بود که احتمال گسترش آتش در قسمت‌های مختلف شهر وجود داشت.

سیف‌الله فرزانه با اشاره به اینکه از همان لحظات نخست بروز حادثه به‌دنبال اجرای ضوابط میراثی بودیم، افزود: باتوجه به بازنگری طرح برعهده اداره کل میراث فرهنگی است و ما به‌عنوان ناظر طرح هستیم.

وی بیان کرد: مسجد جامع، بنای تاریخی متعلق به ساری و مازندران نبود، بلکه مربوط به کشور است که آتش‌سوزی حادثه‌ای تلخ بوده که به‌دلیل اتصالی سیم‌های برق رخ داده است.

مدیرکل گردشگری مازندران افزود: نظر ما بر این بوده در بحث بازسازی مدیریت یکپارچه باشد و مدیران پای کار باشد به‌دلیل این مردم انتظار مطلوب شدن هرچه سریع‌تر این مکان تاریخی و فرهنگی را دارند.

فرزانه با اشاره به اینکه این مسجد در سال 46 نیز دچار حریق شد، گفت: مهم‌ترین نگرانی ما بحث استحکام‌بخشی این مسجد است.

وی یادآور شد: باتوجه به بازسازی مسجد جامع ساری، کار بسیار ظریفی است از شهرداری کمک گرفتیم که با نظارت میراث فرهنگی پای کار آمد.

*کار بازسازی مسجد جامع باسرعت شروع شد

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران در این‌باره ، اظهار کرد: با نظارت میراث فرهنگی و اجرای شهرداری ساری سریعا کار بازسازی مسجد جامع شروع شد.

عبدالمطلب شریفی افزود: در حین عملیات بازسازی متوجه شدیم بخشی از مسجد نیاز به استحکام بخشی دارد و عملیات نخاله برداری این مکان تاریخی انجام شد.

وی با اشاره به انجام عملیات مرمت مسجد جامع ساری در سال 91 ، اضافه کرد: بازنگری جزئی در ارتباط با تأسیسات یکپارچه‌سازی با سیستم مرکزی هوشمند نیز در دستور کار قرار دارد تا در موارد مشابه دچار حادثه نشویم.

*تکمیل گنبد مسجد جامع تا پایان هفته جاری

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران بیان کرد:گنبد مسجد زده شد تا پایان هفته گنبد و شبستان اصلی کامل می‌شود که به‌تدریج در دستور کار است.

شریفی گفت: قول مساعد استاندار از طریق منابع طبیعی منطقه ساری و غرب مبنی بر تأمین چوب، کمک قابل توجهی به تسریع عملیات بازسازی مسجد جامع می‌کند.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :