آخرین عناوین

دوشنبه 12 شهريور 1397-17:27 کد خبر:62822

خبرگزاری فارس گزارش می‌‌دهد:

مهر و بلاتكليفی خانواده‌ها و دانش‌آموزان روستای شيت نكا/مشكلاتی كه قرار نیست از روستای شيت كوچ کند

دانش‌آموزان روستای شيت بخش هزارجريب نكا اين روزها را با دلهره عجيبی می‌گذرانند چرا که بی‌سرانجامي انتقال آنان از مدرسه روستاي استخرپشت به مدرسه محل زندگي آنها را كلافه كرده است.


خزرتیترخبر: ده‌ها کیلومتر ( بیش از 50 کیلومتر) از شهر نکا فاصله گرفته‌ایم و با گذشتن از روستاها و آبادی‌هایی میان انبوه درختان سر به فلک کشیده و رودخانه‌هایی جوشان و بعضا" خاموش و مرتع‌های بزرگ، در دل جنگل‌های انبوه، به روستای شیت رسیدیم؛ روستایی که به نام سه شهید مزین شده است.

روستایی با مردمانی خون‌گرم و مهمان‌نواز و دانش‌آموزانی که در کنار کار دامداری و کشاورزی، آموختن را از یاد نبرده‌اند و شوق یادگیری در وجودشان همچنان جاری است و برای رسیدن به خواسته خود و منتقل شدن به روستای محل زندگی از مدرسه شبانه‌روزی لحظه‌شماری می‌کنند.

این روزها که همه برای ماه مهر و مدرسه مشغول می‌شوند، دانش‌آموزان روستای شیت نکا دغدغه ماندن در روستا و تحصیل در همین روستا را دارند و همین دغدغه موجب شد تا به میان روستاییان آمده و گزارشی را از وضعیت مدرسه روستا و مشکلات خانواده‌ها برای انتقال تهیه کنیم.

کمتر از 20 روز دیگر به بازگشایی مدارس باقیمانده است و خانواده‌های دانش‌آموزانی که از اسفندماه سال گذشته تاکنون در فکر چاره برای انتقال دانش‌آموزان خود از روستای استخرپشت محل تحصیل فعلی به روستای محل زندگی خود روستای شیت هستند؛ همچنان بلاتکلیف مانده‌اند.

12 اسفندماه سال گذشته بود که خبر واژگون شدن سرویس مدرسه روستای شیت در بخش هزارجریب نکا و مجروح و مصدوم شدن 14 دانش‌آموز که صبح‌شان را به امید فراگیری درس در مدرسه آغاز کرده بودند؛ همه را نگران کرد؛ خبر خبر ناگواری برای همه خانواده‌ها و شهروندان نکایی بود؛ خبری که اگر چه تنها به مصدوم و مجروح شدن دانش‌آموزان انجامید اما حالا بعد از ماه‌ها از گذشت آن حادثه، همچنان خانواده‌ها از بیان حادثه و تکرار آن نگران هستند.

در این بین تردد دانش‌آموزان از روستای شیت به روستای دیگری به نام روستای استخرپشت در منطقه هزارجریب از جمله نگرانی‌های مهم خانواده‌ها بوده و هست چرا که معتقدند که انتقال هفتگی دانش‌آموزان و طی کردن مسیر طولانی با جاده نامناسب، احتمال خطر را هر روز بیشتر از قبل می‌کند که خانواده‌های این دانش‌آموزان در مصاحبه‌های قبلی خود به آن اشاره داشتند و این مسأله در مصاحبه‌های مدیر مدرسه شبانه‌روزی آیت‌الله محمدی‌لائینی استخرپشت و خانواده‌های دانش‌آموزان و دانش‌آموزان مطرح شده است.

همچنین در ادامه اعتراضات خانواده‌ها مبنی بر انتقال دانش‌آموزان به روستای محل زندگی، گزارشی با عنوان قول بهتر شدن درس با انتقال مدرسه تا وعده‌های مشروط مدیر آموزش و پرورش نکا در خبرگزاری فارس منتشر شد و مسئولان آموزش و پرورش نکا اعلام کردند که تمام تلاش خود را برای احیای مدرسه شیت به کار می‌گیرند؛ اما اکنون در آستانه بازگشایی مدارس این قول‌ها همچنان بر زمین است و بلاتکلیفی خانواده‌های این دانش‌آموزان را سردرگم کرده است.

که در این زمینه نیز روابط عمومی آموزش و پرورش مازندران به نقل از مدیرکل وقت آموزش و پرورش استان مبنی بر اینکه  با وجود اینکه آموزش و پرورش شهرستان نکا با کمبود نیرو مواجه هست اما برای مانایی دانش‌آموزان منطقه محروم هزارجریب حاضر است تمام تلاش خود را در احیای کد مدرسه به کار گیرد تا بتواند مرهمی بر زخم‌های منطقه محروم هزارجریب نهد.

و اما حدود 50 دانش‌آموز دختر و پسر روستای شیت در دو مدرسه شبانه‌روزی مجزا خارج از روستا ( در روستای لایی و استخرپشت) مشغول تحصیل هستند و مشکلات تردد و تهدیدهای مختلف آن و همچنان نگرانی اقامت و ماندن فرزندان در مدارس شبانه‌روزی و دوری از خانواده این روزها بر نگرانی خانواده‌های دانش‌آموزان افزوده است.

دانش‌آموزان دختر و پسری که در کنار کار و تلاش در شغل دامداری و کشاورزی آبا و اجداد خود، آموختن را از یاد نبرده‌اند و شوق یادگیری در وجودشان همچنان جاری است و برای رسیدن به خواسته خود و منتقل شدن به روستای محل زندگی از مدرسه شبانه‌روزی لحظه‌شماری می‌کنند.

* دانش‌آموزان به دلیل مشکلات رفت و آمد از ادامه تحصیل باز می‌مانند

محمدصادق فغانی یکی از دانش‌آموزان روستای شیت با گلایه‌مندی از دوری راه و مشکلات رفت و آمد در مسیر مدرسه تا روستای خود می‌گوید: تحصیل در محل زندگی بسیاری از مشکلات ایاب و ذهاب و دوری از خانواده را ندارد و امیدواریم آموزش و پرورش با توجه به اینکه حدود 20 نفر از دانش‌آموزان پسر در مدرسه استخرپشت مشغول تحصیل هستیم و رفت و آمد و دوری از خانواده برای ما بسیار سخت است؛ با انتقال ما به روستا موافقت کند.

وی اظهار کرد: از همان ابتدای انتقال ما به روستای استخرپشت و حتی خیلی قبل‌تر از تصادف و واژگونی سرویس مدرسه ما، مشکلات مختلف رفت و آمد وجود داشت و ما با دوری از خانواده، هم دوری از آنان برای‌مان مشکل بود و هم اینکه بخشی از کارهایی را که با وجود ما در خانه انجام می‌‍شد همچون نگهداری از دام و انجام کارهای سبک کشاورزی، عملا بر دوش پدر و مادرمان افتاد.

فغانی گفت: برخی از دانش‌آموزان به همین دلیل دوری راه و کمک به خانواده در این روستا و روستاهای همجوار از تحصیل بازمانده‌اند و امیدواریم با انتقال دانش‌آموزان از روستای استخرپشت به روستای محل زندگی‌مان روستای شیت، هم دوری راه و مشکلات ناشی از آن کم شود و هم ما با حضور در خانه، کمک‌کار خانواده باشیم.

آری خانواده روستایی با کار جمعی تک تک اعضای خانواده گره خورده است و خانواده‌های روستایی برای تمام فصول سال و به خصوص فصل کشاورزی و نگهداری از دام، بیش از پیش به کمک فرزندان خود در هر سن و سالی نیازمند هستند و این کمک در خانواده در سال‌های مختلف بوده و هست و جزئی از زندگی خانواده‌های روستایی ما شده است.

در این بین در کنار همه دغدغه‌های خرد و کلان و با توجه به اینکه اگر چه مردم روستای شیت، سال‌ها است که از بی‌آبی و کم‌آبی رنج می‌برند؛ اما اکنون مشکلات دانش‌آموزان را حتی بر آب آشامیدنی مورد نیاز خود ترجیح داده‌اند و برای تعیین تکلیف انتقال دانش‌آموزان‌شان به روستای خود؛ به تکاپو افتاده‌اند و تلاش برای جابه‌جایی دانش‌آموزان از مدارس تجمیع شده را با قوت پیگیری می‌کنند.

نگرانی‌ خانواده‌ها این روزها به قدری افزایش یافته است؛ که تعدادی از روستاییان رفتن و مهاجرت از روستا را با توجه به تهدیدهای و مشکلات مخصوص نقل مکان به شهرها را بر ماندن در روستا ترجیح داده‌اند و خواهان تعیین تکلیف این مسأله هستند.

* انتقال دانش‌آموزان از استخرپشت به روستای شیت مهم‌ترین خواسته خانواده‌ها

نعمت‌الله فغانی پدر یکی از دانش‌آموزانی که در این تصادف مصدوم شده است؛ می گوید: مشکل ما مدرسه و انتقال دانش‌آموزان از شبانه‌روزی استخرپشت به مدرسه روستای خودمان شیت است تا معلم ثابت در همین روستا داشته و دانش‌آموزان به تحصیل بپردازند.

وی اظهار کرد: ما افراد بی‌بضاعتی هستیم که توان مالی چندانی نداریم و بیشتر این فرزندان ما هم تک فرزند هستند و به نوعی قلب‌مان به قلب این فرزندان گره خورده است و نمی‌توانیم دوباره و چندباره منتظر تصادف و حادثه دیگری برای آنان باشیم.

فغانی افزود: مسیر جاده ما و تردد دانش‌آموزان مسیر ناهمواری است و نه تنها دانش‌آموزان، بلکه بعد از آن تعدادی از افراد بزرگسال و کارگران روزمزد این روستا هم تصادف کرده و مصدوم شدند و نمی‌توانیم هر روز و هر هفته نگرانی رفت و آمد دانش‌آموزان دختر و پسر خود را به روستاهای همجوار داشته باشیم.

این پدر دانش‌آموز روستای شیت بیان داشت: اکنون که مدرسه آماده است؛ امیدواریم آموزش و پرورش هم مساعدت کرده و با انتقال دانش‌آموزان موافقت کند که اگر چنین نشود؛ برخی رفتن و مهاجرت به شهر را بر ماندن ترجیح می‌دهند.

وی گفت: همچنان که گفتم ما بضاعت مالی چندانی نداریم و دخل و خرج‌مان جور در نمی‌آید؛ اما جان‌مان به جان این فرزندان بند است و اگر چه ماندن در این روستا  کمتر از مشکلات شهر و مهاجرت است؛ اما اگر آموزش و پرورش موافقت به انتقال دانش‌آموزان نکند؛ برای نجات فرزندان خود باید به شهر مهاجرت کنیم و برویم.

فغانی افزود: همه فریاد ما برای انتقال دانش‌آموزان از استخرپشت به روستای شیت و ماندن معلم در روستا است که امیدواریم در این روزهای باقیمانده تا شروع سال تحصیلی، این مسأله تعیین تکلیف شود.

* خانواده ها سردرگم و معطل بین مهاجرت و انتقال دانش‌آموزان

خانمی از اهالی روستای شیت که در نانوایی مشغول تحصیل است می‌گوید: سه فرزند دارم که یکی از فرزندان ما در روستای خودمان در دوره ابتدایی تحصیل می‌کند و دو دخترم هم در روستای لایی مشغول تحصیل هستند و رفت و آمد برای آنان بسیار سخت است.

خانم حسنی کرد: رفت و آمد برای ما سخت است و تاکنون دو مرتبه سرویس دانش‌آموزان تصادف کرد؛ در روستا مدرسه ساختند که فرزندان راحت تحصیل کنند؛ اما اکنون فقط دوره ابتدایی در روستا است و راهنمایی و دبیرستان باید به روستاهای اطراف رفته و مشکلات رفت و آمد را به جان بخریم.

وی افزود: در گذشته مدارس دو شیت صبح و بعدازظهر بود و حالا هم همین کار را بکنند؛ شما نمی‌دانید که با این واژگونی سرویس دانش‌آموزان چه بر سر ما خانواده‌ها آمد و اکنون برخی از خانواده‌ها سردرگم بین مهاجرت به شهر و انتقال دانش‌آموزان هستند.

حسنی گفت: دل‌مان خوش است که فرزندان در روستاهای اطراف درس می‌خوانند؛ اما غم و غصه و مشکلات برای ما خانواده‌ها است و فرزندان‌مان هم از این وضعیت راضی نیستند.

حسنی بیان داشت: ما کارگری می‌کنیم تا فرزندان ما در آسایش باشند و باید مسئولان به داد ما برند.

خیرالله بهرام‌نژاد، دهیار روستای شیت نکا هم گفت: پیگیری لازم برای انتقال دانش‌آموزان از روستای استخرپشت به روستای شیت ( روستای محل زندگی) انجام شد و در دست انجام است اما نظر قطعی برای دائر شدن دوره متوسطه اول در مدرسه روستای شیت تاکنون اعلام نشد.

* مشکلات اجتماعی گریبان‌گیر دانش‌آموزان

یکی دیگر از خانواده‌های دانش‌آموزان روستای شیت نکا در کنار برشمردن همه مشکلات تردد و رفت و آمد، دوری از خانواده، عدم توجه دانش‌آموزان به تحصیل به دلیل دوری از خانواده، بروز مشکلات اجتماعی را از مهمترین مشکلاتی دانست که دانش‌آموزان با دوری از خانواده آن را تجربه می‌کنند.

طاهره دیباج می‌گوید: دانش‌آموزان بعد از گذراندن دوره ابتدایی برای تحصیل در دوره متوسطه اول، بدون هیچ پیش‌زمینه‌ای راهی مدارس شبانه‌روزی می‌شوند و این در حالی است که این فرزندان وابسته به خانواده هستند و اغلب هم تک فرزند هستند و مشکلات اجتماعی مختلفی گریبان‌گیر آنان شده است.

وی افزود: همه ما دلهره داریم و گاهی پسرم و پسران هم‌سن و سالش می‌گویند که شبانه از مدرسه فرار می‌کنیم و همین مشکلات، دلهره و نگرانی مرا بیشتر می‌کند که نکند درنده، حیوانی و یا خرسی فرزندم را بدرد؛ دو تا برادر و دو خواهر از یک خانواده شاید در بعضی از موارد با هم مشکل داشته باشند و اکنون که دانش‌آموزان روستاهای مختلف از روستاهای مختلف سارم، کفرات، استخرپشت، رودبار، درم، پچت، لایی و روستاهای دیگر منطقه با فرهنگ‌های مختلف در کنار هم هستند؛ حتما" مشکلات و زد و خورد وجود دارد و این نگرانی‌ها بر نگرانی رفت و آمد افزوده است.

دیباج بیان داشت: مدرسه ساخته شد تا دانش‌آموزان از ما جدا نشوند؛ اما اکنون می‌بینیم که با خطرات و مشکلات بیشتری مواجه شده‌ایم و فرزندان همچنان از ما جدا شده‌اند و مشکلات رفت و آمد، بیماری، مشکلات اجتماعی و مشکلات فراوان دیگر گریبان‌گیر خانواده‌ها و دانش‌آموزان است.

* مسئولان برای تحصیل دو شیفت دانش‌آموزان در روستای شیت چاره‌اندیشی کنند

نقی کاظمی یکی دیگر از اهالی روستای شیت هم اظهار کرد: انتقال دانش‌آموزان به روستا مهمترین خواسته ما از آموزش و پرورش است و دوری فرزندان از خانواده، مشکلات روحی و روانی فراوانی را ایجاد کرده است و با توجه به اینکه برای این مدرسه هزینه شد؛ امیدواریم مسئولان تلاش کنند تا فرزندان در روستای شیت بمانند و دو شیفت تحصیل کنند.

وی گفت: مشکلی برای دو شیفت شدن دانش‌آموزان نداریم و مسئولان برای تحصیل دو شیفت دانش‌آموزان در روستای شیت چاره‌اندیشی کنند.

* تعیین تکلیف انتقال دانش‌آموزان روستای شیت در انتظار مصوبه استان

با توجه به همه دغدغه‌های دانش‌آموزان و خانواده‌های روستای شیت، مدیر آموزش و پرورش شهرستان نکا هم معتقد است؛ نتیجه نهایی تعیین تکلیف انتقال دانش‌آموزان روستای شیت، منوط به تصویب استانی است.

حسین پالار گفت: کمیته برنامه‌ریزی شهرستان برای انتقال دانش‌آموزان دوره متوسطه اول از روستای استخرپشت به روستای شیت با توجه به دوری راه و اعتراضات مختلف خانواده در این بخش، تشکیل و تأیید این مسأله از شهرستان به استان ارسال شد و منتظر پاسخ و مصوبه کمیته برنامه‌ریزی و راهبری استان هستیم تا تعیین تکلیف شود.

وی اظهار کرد: بر همین اساس، طرح دبیرستان متوسطه اول مختلط در روستای شیت با توجه به دوری راه و سختی و مشکلات دانش‌آموزان و خانواده‌ها با توجه به خواسته خانواده به استان ارائه شد.

این مسئول در مورد پذیرش یا عدم پذیرش این طرح افزود: کمیته برنامه‌ریزی شهرستان برای انتقال دانش‌آموزان تاییدیه خود را اعلام کرده است و نظر قطعی برعهده استان است.

مدیر آموزش و پرورش شهرستان نکا همچنین یادآور شد: دلیل کمبود معلم در این مقطع برای روستاها و بخش‌نامه وزارت‌خانه مبنی بر ممنوعیت مختلط شدن دبیرستان‌ها حتی در روستاها می‌تواند یکی از دلایل مخالفت استان برای انتقال دانش‌آموزان باشد.

پالار گفت: صدور مجوز در این بخش بسیار سخت است؛ اما تمام تلاش خود را برای این منظور انجام می‌دهیم و اصرار آموزش و پرورش نکا برای این مهم است تا دغدغه خانواده‌ها رفع شود.

هزارجریب نکا از مناطق کوهستانی شهرستان نکا است که با دارا بودن 63 روستا دارای حدود 14 هزار نفر جمعیت است که از محرومیت‌های فراوانی رنج می‌برد و نبود راه و جاده مناسب یکی از این مشکلات است.

دانش‌آموزان پسر دوره راهنمایی(متوسطه اول) روستای شیت که در مدرسه شبانه‌روزی آیت‌الله محمدی‌لائینی استخرپشت نکا تحصیل می‌کنند و همچنین دانش‌آموزان دختر دوره راهنمایی(متوسطه اول) در مدرسه شبانه‌روزی روستایی لایی هر هفته صبح روز شنبه با این مینی‌بوس از روستای شیت به مدرسه شبانه‌روزی آمده و با همین مینی‌بوس به عنوان سرویس مدرسه عصر روز چهارشنبه به روستای شیت و محل زندگی خود باز می‌گردند.

روستای شیت 500 نفر جمعیت دارد و 80 دانش‌آموز دوره ابتدایی در بین روستاهای منطقه بی‌نظیر است؛ و این روستا ظرفیت دارد که دارای 80 دانش‌آموز مقطع ابتدایی است.

روستای شیت اکنون دارای مدرسه ابتدایی چندپایه است؛ اما از این 80 دانش‌آموز مقطع ابتدایی روستای شیت، سالانه 20 نفر به مقطع متوسطه می‌آیند و برای تحصیل به دلیل تجمیع مدارس باید روانه مدارس شبانه‌روزی در روستاهای اطراف شوند.

در کنار 22 دانش‌آموز پسر، 25 نفر از دختران روستای شیت هم برای تحصیل به مدرسه شبانه‌روزی لائی می‌روند. 

آموزش و پرورش در سال‌های گذشته با هدف صرفه‌جویی اقدام به تجمیع مدارس و کلاس‌های درس در روستاها کرد و اگر چه برخی معتقدند که با نوسازی مدارس روستایی و تجمیع دانش‌آموزان در آنها بسیاری از مشکلات این مناطق از جمله بحث مهاجرت به مناطق شهری و خطرات احتمالی رفع شده است؛ اما تعدادی دیگر بر این باورند که از همان ابتدا هم تفاوت‌های فرهنگی، مشکلات ایاب و ذهاب و فضای آموزشی از مهمترین مشکلات برای بحث تجمیع مدارس بود که این مشکلات همچنان باقی مانده است.

اکنون دانش‌آموزان روستای شیت در بخش هزارجریب نکا هم براساس همین مصوبه تجمیع مدارس روستاها در یک مدرسه شبانه‌روزی روستایی، گرفتار همین تجمیع شده‌اند که امیدواریم با رفع نقاط ضعف طرح تجمیع مدارس، طرحی جامع در سطح روستاها به اجرا درآورده شود تا مشکلات کمتر شود.

انتقال دانش‌آموزان از روستای استخرپشت به مدرسه روستای شیت و استقرار معلم ثابت در این مدرسه از مهم‌ترین خواسته‌های این روزهای خانواده‌ها برای کاهش مشکلات تردد، مشکلات اجتماعی و روانی فرزندان‌شان در مدرسه تجمیع شده استخرپشت نکا است؛ اما تعدادی از خانواده‌ها عزیمت به شهرها را برای ادامه تحصیل فرزندان در سر می‌پرورانند و بر این اعتقادند که شاید مهاجرت، تلنگری برای حساس‌سازی مسؤولان برای انتقال دانش‌آموزان روستای شیت از روستای استخرپشت به مدرسه محل زندگی‌شان باشد.

همه این موارد و مشکلاتی که بیان شد تلنگری به مسئولان برای چاره‌جویی برای کاهش مشکلات دانش‌آموزان و خانواده‌ها است که امیدواریم با رفع نقاط ضعف طرح تجمیع مدارس، طرحی جامع در سطح روستاها به اجرا درآورده شود تا مشکلات مختلف تحصیلی، رفت و آمد، روحی، روانی و اجتماعی خانواده‌ها و دانش‌آموزان برطرف شود.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :