آخرین عناوین

شنبه 7 مهر 1397-13:23 کد خبر:63253

نشت بنزین از خطوط لوله تهران ـ شمال در سوادکوه:

زمین‌لرزه و رانش زمین علت پارگی خط لوله و نفت مخابرات شمال

ترکیدگی لوله بنزین شرکت خط لوله و نفت مخابرات شمال موجب شد تا بنزین به خاک اطراف لوله، نهر منطقه و رودخانه تلار نفوذ کرد و بوی آن تا شهر زیراب هم استشمام شود.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از فارس، ترکیدگی لوله بنزین شرکت خط لوله و نفت مخابرات شمال موجب شد تا بنزین به خاک اطراف لوله، نهر منطقه و رودخانه تلار نفوذ کرد و بوی آن تا شهر زیراب هم استشمام شود؛ تخلیه روستاهای اطراف نیز از جمله مباحثی بود که در فضای مجازی مطرح شده بود به دلیل حساسیت این مسئله تایید این خبر نیازمند پیگیری‌های ویژه‌ای بود که تا امروز که مسئولان مرتبط با این حوزه به اطلاع‌رسانی پرداختند که در زیر گزارش خبرنگار ما از این حادثه در اختیارتان قرار می‌گیرد.

 

نشت بنزین از خطوط لوله تهران ـ شمال در سوادکوه

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست سوادکوه از خسارت زیست محیطی نشت بنزین از خطوط لوله تهران ـ شمال در سوادکوه به خاک و آب منطقه خبر داد و گفت: بنزین به خاک اطراف لوله، نهر منطقه و رودخانه تلار نفوذ کرد و بوی آن تا شهر زیراب هم استشمام شده است.

ابراهیم فلاحی با اشاره به اینکه از عصر دیروز شاهد نشت بنزین از لوله سراسری تهران ـ شمال در بالا‌دست روستای طالع‌رودبار بخش مرکزی سوادکوه بودیم، گفت: دلیل اولیه نشت بنزین توسط کارشناسان خطوط لوله که در بررسی‌های اولیه انجام شد، وقوع زلزله روز‌های اخیر و صدمه به لوله‌ها اعلام شده است.

نفوذ بنزین به اطراف و رودخانه تلار

وی افزود: بازدید میدانی از محل نشت انجام دادم و گزارش آن تهیه و از استان درخواست کارشناسان ارزیابی به منظور برآورد خسارات زیست‌محیطی شده است.

رئیس اداره محیط‌زیست شهرستان سوادکوه از حجم بالای نشت بنزین در منطقه طالع‌رودبار خبر‌ داد و خاطر‌نشان کرد: کارکنان خطوط لوله اقدام به مسدود‌کردن نهر جاری در منطقه با چند کامیون ماسه و انتقال بنزین به مخزن مربوطه در تلمبه‌خانه اقدام کردند و در ساعات اولیه شیر انتقال هم بسته ‌شد و بنزین داخل لوله نشت و به اطراف و رودخانه تلار منتقل شده است.

فلاحی در پاسخ به سوال خبرگزاری ما درباره خسارت زیست‎محیطی، گفت: بنزین به خاک اطراف لوله، نهر منطقه و رودخانه تلارنفوذ کرد و بوی آن تا شهر زیراب هم استشمام شد.

 

تخلیه روستا در سوادکوه به دلیل نشت بنزین شایعه است

فرماندار سوادکوه با اشاره به مهار نشت بنزین از لوله‌ها، گفت: تخلیه روستا در سوادکوه به دلیل نشت بنزین شایعه بود.

سعید یزدانی با اشاره به نشت بنزین در منطقه طالع‌رودبار شهرستان سوادکوه، گفت: پیگیری‌ها و هماهنگی‌های اولیه در سطح شهرستان و استان انجام شده است.

وی افزود: نشت بنزین از لوله‌ها مهار شد و از شب گذشته تاکنون هم نشت بنزین در خاک و آب منطقه نداشتیم.

فرماندار سوادکوه با بیان اینکه تخلیه روستا در سوادکوه به دلیل نشت بنزین شایعه است، خاطر‌نشان کرد: در حال حاضر در منطقه حضور دارم و تلاش‌ها برای عملیات ترمیمی در حال انجام است و منتظر اعلام دلیل نشت بنزین از طرف کارشناسان رسمی حوزه سوخت هستیم.

رانش زمین و خم شدگی لوله موجب نشت بنزین شد

ارسلان رحیمی مدیر شرکت خط لوله و نفت مخابرات شمال نیز در این زمینه با اشاره به نشت بنزین در خطوط لوله و نفت شمال در سوادکوه اظهار کرد: به دلیل پارگی خطوط لوله نشت بنزین پیش آمده است.

وی با بیان اینکه پارگی‌های خطوط  به دلیل طبیعی و انسانی رخ می‌دهد زمانی که کارگران با بیل‌های مکانیکی در حال فعالیت باشند ممکن است ایجاد شود، افزود: این پارگی به دلیل زمین لرزه چند روز پیش و به دنبال آن رانش زمین و خم شدگی لوله به وجود آمده است.

مدیرعامل شرکت نفت لوله و مخابرات شمال با بیان اینکه از داخل لوله ترکیدگی ایجاد شده است، تصریح کرد: ساعت 10 صبح روز گذشته این مشکل توسط همکاران ما شناسایی شد و نیروها برای برطرف شدن پارگی وارد عمل شدند.

وی با بیان اینکه با استفاده از تجربه‌های قبلی پیش‌بینی پارگی وجود داشت، خاطر نشان کرد: از قبل سدهای برای جمع‌آوری بنزین داخل لوله حفر شده بود.

 

جابه‌جایی 10 تا 15 خانوار

رحیمی با تاکید بر اینکه نیروهای خدمات‌رسان و امدادی به محض ایجاد سد به منظور جلوگیری از فوران بنزین وارد عمل شدند، گفت: 10 تا 15 خانواده‌ای که در نزدیکی این مسیر لوله قرار داشتند به منظور رعایت ایمنی جابه‌جا شدند و نیروهای مختلف امدادی از آتش‌نشانی، هلال‌احمر، اورژانس، پلیس راه و شهرداری‌های منطقه و استانداری و فرمانداری برای حل مشکل وارد  شدند.

نصب لوله‌های جدید

وی با بیان اینکه با تخلیه لوله‌ها از امروز ترمیم لوله‌های قدیمی آغاز شده است، افزود: 2 تا 3 گروه مشغول نصب لوله‌های جدید هستند.

مدیر شرکت خط لوله و نفت مخابرات شمال با تاکید بر اینکه با تلاش‌های صورت گرفته حجم هدر رفت بنزین به کمترین حد رسیده است، درباره میزان دقیق هدررفت گفت: باید جمع‌بندی در این زمینه صورت بگیرد.

وی درباره احتمال آلودگی رودخانه تلار و مباحث زیست محیطی خاطر نشان کرد: خوشبختانه با ایجاد سد در مسیر لوله از نشست بنزین تا حدودی جلوگیری شده است اما با توجه به اینکه بنزین سبک است روی آب باقی می‌ماند و می‌توان ان را تخلیه کرد همچنین آلودگی‌های مسیر جنگل نیز با بخار شدن بنزین از بین خواهد رفت.

اجرای پیگ‌گردانی هوشمند

رحیمی در پاسخ به این سوال که آیا پیش‌بینی این مشکل را داشتید یا خیر و اینکه بازرسازی و ترمیم خطوط به چه صورت است، گفت: شرکت خطوط لوله و نفت مخابرات ایران دوره پیگ‌گردانی هوشمند داخل لوله‌های مسیر را دارد و به صورت هوشمند داخل لوله را اسکن می‌کند چنانچه در هر نقطه خوردگی بیرونی و داخلی ایجاد شود به صورت هوشمند آنالیز صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه در 32 نقطه این خط بررسی و ترمیم صورت گرفته است.

براساس این گزارش، مازندران از نکا به ری خط لوله نفت خام و از ری به ساری خط لوله فراورده‌های نفتی و از گرگان و گنبدکاووی و علی‌آباد از شاهرود انشعاب‌های نفتی دارد.

ضرورت پرهیز از تجمع‌های غیرضروری در محل حادثه

علی‌اصغر احمدی درباره شکسته شدن لوله خط انتقال بنزین در سوادکوه و ورود حجم عظیمی از آن به رودخانه تلاراظهار کرد: خط انتقال بنزین در منطقه سوادکوه دچار ترکیدگی شد که برای جلوگیری از بروز هرگونه مشکل حدود سه ساعت به روستاییانی که همجوار لوله بودند اعلام کردیم روستا را ترک کنند تا خطری آنان را تهدید نکند که پس از گذشت این ساعت بازگشتند و تخلیه روستا صحت ندارد.

 

وی افزود: در حال حاضر نیروها مشغول تعویض لوله هستند که اگر با همین سرعت پیش رود اواخر امروز این کار به اتمام خواهد رسید.

مدیرکل مدیریت بحران مازندران درباره ورود بنزین به رودخانه تلار، بیان کرد: دو حوضچه در پایین دست به وجود آمده که توسط پمپ تخلیه و با استفاده از تانکرهای انتقال بنزین از منطقه خارج شده است.

این مسئول ادامه داد: بخش کمی از بنزین وارد رودخانه شده و بخش عمده آن توسط تانکرها به شرکت پخش و پالایش فرآورده‌های نفتی منطقه ساری منتقل شده است.

احمدی تصریح کرد: موضوع مهم این است افراد در مواقع بحران با نیروهای امدادی و خدماتی همکاری کرده و از تجمع‌های غیرضروری در حاشیه نقاط بحرانی به شدت پرهیز کنند.

وی افزود: لازم است مردم به توصیه‌ها و هشدارها توجه کنند؛ کما اینکه در چنین مواقعی انداختن ته سیگار می‌تواند فاجعه‌ای در پی داشته باشد که برای جلوگیری از هر هرگونه خطر برق روستا را قطع کردیم.

مدیرکل مدیریت بحران مازندران خاطرنشان کرد: تجمع‌های غیرضروری در چنین مواقعی نه تنها کمکی نمی‌کند بلکه ممکن است موجب بروز خسارت شود که برای ما خیلی سنگین است.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :